“Ik ben aan het conservatorium in Amsterdam drums gaan studeren. Ik ben daar in de eerste klas wel wakker geschud. Ik was altijd heel braaf, nog steeds wel. De leraar zei ‘Laat eens wat meer zien!’. Ik dacht altijd dat elektronische muziek niet thuishoorde op het conservatorium. Het is juist een hele open opleiding, maar ik dacht dat ik gewoon moest drummen. Twee jaar geleden ben ik afgestudeerd. Nu drum ik bij Kraak & Smaak en ga ik mee op tour in het buitenland. Zo gaan we naar Hamburg en Rusland. Van mijn shows met Kraak & Smaak en daarnaast Hans Dulfer kan ik wel leven. Ook geef ik nog een dag drumles.”
In de tijd die Joris overhoudt, richt hij zich op Hamertje Tik, een elektronicaproject in de stijl van Mount Kimbie, James Blake en SBTRKT. “Nu luister ik veel Gold Panda. En ik check veel Nederlandse gasten, zoals Julien Mier en Arts The Beatdoctor. Elektronica is nu wel het meest open genre.”
Herinner je je eerste optreden nog met Hamertje Tik?
“Mijn eerste optreden was in Pakhuis Wilhelmina in Amsterdam. Mijn vader en mijn moeder waren erbij, dat was heel leuk. Maar ik werd zo zenuwachtig dat ik kramp in mijn vingers kreeg. Toen kon ik het laatste nummer niet doen. Dat vond iedereen heel jammer. Ik liep het publiek in en ontspande mijn hand weer. Toen heb ik toch alsnog een toegift gedaan. Veel producers willen nu ook meer live-elementen in hun optredens verwerken, zoals Mount Kimbie. Uiteindelijk, als Hamertje Tik echt groot is, wil ik ook met zo’n hele band optreden. Nu sta ik live altijd in mijn eentje. Soms is dat niet leuk. De ene keer werkt het heel goed, dan is het echt heel tof. Maar als het een keer niet werkt, dan voel ik me wel echt naakt. Als ik met een band zit te spelen, dan zit ik ergens achter, dan is het wel oké, en kan ik lol hebben met anderen.”
Bij je Hamertje Tik-shows drum je zelf. Dat combineer je met Ableton live op je laptop en live-synths.
“Ik ben nog een beetje aan het zoeken. Ik ga voor Amsterdam Dance Event een nieuwe live-show in elkaar zetten. Ik ben meer dingen uit de tracks aan het halen, bijvoorbeeld dat ik de hele beat live speel. Ik sample ook live mijn zang met effecten erbij. Dat leer ik nu ook veel van Bas. Vroeger droeg ik altijd een wit pak. Dat werd ik op een gegeven moment zat. Het werd echt een verplichting. Het publiek begreep niet wat ik aan het doen was. Dan kwam er iemand naar me toe, ‘Heb je ook reggaeton?’. Dan denken ze dat je een dj bent, ze snappen het niet met dat drummen. Dat was ik zat en wilde wel wat nieuws proberen. Ik vind het visuele aspect van acts als Daft Punk en Deadmau5 erg gaaf. Ik wilde meer opvallen. VJ Michelle van Mil heeft nu voor mij alle artwork gemaakt. Zij had het idee om iets met blacklights te doen. Nu ga ik optreden in een skelettenpak, met visuals erbij, zoals ook te zien is in de clip van 'Get 'm'."