Ons recensententeam bestaat uit Marjolein Schaake [MS], Hanneke van der Linde – de Zeeuw [HLZ], Menno Roymans [MR], Niels Spinhoven [NS], Arnold le Fèbre [ALF], Marc van der Laan [ML] en Zegert van der Linde [ZL]. Wil je zelf ook graag je mening kwijt, of wil je jouw album (fysiek, digitaal of stream), dj-set of wat dan ook in 3voor12/Utrecht recenseert? Stuur gerust een mailtje. De illustratie bij deze rubriek is gemaakt door Ailisha Read.
3voor12/Utrecht recenseert (6)
Most Unpleasant Men, Yesterday's Men, Baby Face Nelson en Price to Pay
Bij 3voor12/Utrecht luisteren we niet alleen naar muziek, we vinden er ook nog wat van. In onze nieuwe maandelijkse reviewrubriek bespreken we uiteenlopende albums van Utrechtse bodem, waarbij we niet op een genre meer of minder kijken. Of het nu gaat om rock, dance, metal, funk, ambient – alles kan de revue passeren. In deze zesde editie albums en EP’s van Most Unpleasant Men, Yesterday's Men, Baby Face Nelson en Price to Pay. Waar mogelijk hebben we een stream onder de review geplakt, zodat je direct je eigen mening kunt vormen. Laat gerust een reactie achter - als je durft.
Most Unpleasant Men – Most Unpleasant Men
Precies vier jaar min één week na het verschijnen van Nothing Moves Slower, verschijnt de titelloze officiële tweede van Most Unpleasant Men. Tussendoortje A Collection Of Scraps tellen we dan even niet mee. Het debuut stond bol van de zorgvuldig geconstrueerde, introspectieve en experimentele popliedjes. Hetzelfde geldt voor deze opvolger. De teksten verhalen onverminderd over wat er zich overdags en ’s nachts afspeelt in het leven en vooral in het hoofd van zanger Joram Tornij, maar de muziek is meer uitgesproken, zonder daarbij in te boeten aan gelaagdheid of creativiteit. De ongecompliceerde, bijna euforische opener 'Everybody Does' is met zijn lineaire beat, pakkende synthloopje en kamerbreed refrein daar een duidelijk voorbeeld van, hoewel dit nummer zeker niet representatief is voor wat dan nog komen gaat.
De verdere songs balanceren tussen warm, wiegend en opbeurend ('Man', 'This Is It'), ontregelend ('Hippie', 'It Ticks') en kil, mechanisch ('Blankets', 'Hole In The Ground'). Een bijzonder charmant experiment is 'Dead Cat', waarin gespeeld wordt met series van staccato gezongen woorden met gelijkende klanken op een fijne cadans van breakbeats en zoemende synths. In het geslaagde 'Stairs' wordt het beklemmende gevoel van een niet werkende relatie en de drang om daaruit te ontsnappen in zowel tekst als muziek knap voelbaar gemaakt. Net zo knap is het voortjagende 'It Ticks', waarin de dunne scheidslijn tussen inbeelding en werkelijkheid in de nachtelijke uren aanleiding is voor een onheilspellend verhaal met een open einde. Het laatste deel van het album kent met het wat voortkabbelende 'Doorsteps' en het scherpe randjes missende 'Alibi' helaas ook mindere momenten. 'This Is It' en afsluiter 'Not That Kind' zijn niet slecht, maar missen het karakter van eerdere nummers om te voorkomen dat de plaat op een wat onbevredigende manier eindigt. Het doet niets af aan het feit dat Most Unpleasant Men een geraffineerde popplaat aflevert die bij beluistering tot diep in 2013 nieuwe geheimen zal blijven prijsgeven. [NS]
Most Unpleasant Men presenteert het nieuwe album op donderdag 17 januari 2013 in de Spiegelbar van Tivoli (open vanaf 19.30 uur). Op 26 februari staat de band in Paradiso.
Het nieuwe album staat tijdelijk op de luisterpaal.
Yesterday’s Men – The Passing of the Years
Baby Face Nelson – Death at the Mustang Ranch
Dat laatste kan op donderdag 28 februari in EKKO. Baby Face Nelson speelt dan samen met Birth of Joy en The Pignose Willy's op het At The Juke Join feest waarmee Suburban Records het verschijnen van het gelijknamige verzamelalbum viert.
Price to Pay – Price to Pay
Met een loodzware 6-track EP presenteert de huidige bezetting van Price to Pay haar laatste werkzaamheden. De band rommelt sinds 2008 een beetje aan in de vaderlandse underground maar geeft met haar officieuze debuut-EP een duidelijk visitekaartje af. De band heeft qua productie oog voor detail en is er in geslaagd een enorm bruut doch helder klinkende schijf af te leveren. Complimenten voor de ritmesectie; qua strakheid doet dit Utrechtse viertal niet onder voor haar (inter)nationale helden van Lionheart, No Turning Back en Terror. Price to Pay overtreft de hiervoor genoemde acts op geen enkel front, maar originaliteit is in de hard/metalcore al jaren geen harde eis meer. Niettemin lijkt Price to Pay klaar om mee te spelen met de grote jongens. [MR]
De EP is gratis te downloaden via www.pricetopay.nl