“Het album bevat veel lyricale referenties naar ‘Illmatic’. Bij de eerste release van ‘Carpe Orbem’ kreeg je naast de goudkleurige vinyl ook een slipmat met de wereldbol. Zo heb je letterlijk goud én de wereld in je handen.” Met het vertellen van deze anekdote beginnen McGyver zijn ogen te glinsteren. “Je moet de genialiteit door de warboel heen zelf ontdekken. Dat pas ik toe in mijn concepten en mijn teksten, dat is mijn kracht. Er zitten kruisverwijzingen in mijn platen maar ook weer naar andere platen. Het is een soort kruiswoordpuzzel voor gevorderden. Conceptuele scrabble.”
Hij vertelt verder: “Als MC zijnde, werk ik altijd met de letters ‘M’ en ‘C’ in mijn albumtitels. Voor het tweede deel van het tweeluik was het even puzzelen. Het werd ‘Carpe Orbem’ oftewel ‘The World is Yours’. Een kruisverwijzing naar het gelijknamige nummer van NAS’ album Illmatic. Puzzel compleet. Dat vind ik tof!”
McGyver heeft een hele duidelijke visie voor al zijn werk. Ook voor de bijbehorende videoclips. Juist in Petar heeft hij iemand gevonden die hem daarin perfect aanvult. Zo ook nu. In de pauze op de filmset voegt Petar zich bij het interview en beide mannen vertellen vol overgave over de achterliggende gedachtes bij de videoclips.
Voor ‘Hemisphere’ wilde McGyver duidelijk inzoomen op beide hersenhelften, de hemisferen. Petar besloot te werken met een split screen en legt uit: “In de videoclip zie je links dingen die corresponderen met interacties van je linker hersenhelft en hetzelfde geldt voor rechter hersenhelft. Je ziet bijvoorbeeld de skate shots, het cognitieve, aan de linkerkant. De creatieve shots zie je aan de rechterkant, zoals de saxofonist. Dat heeft te maken met je ritmegevoel.” Hemisphere heeft ook betrekking op de (halve) aardbol. Na lang zoeken vond Petar een wereldbol in Terneuzen (van Amsterdamse kunstenaar Peter Smith, red). Die was heel de wereld over geweest en is helemaal gemaakt van gerecycled - lees: ge-MacGyverd - plastic. “Dat is twee vliegen in één klap!’ In wezen heb je dan ook gelijk een mooie milieubewuste message die je daarmee overbrengt.”
Ook voor ‘Genesi2’ is een uitgebreid concept uitgewerkt. Het gaat daar voornamelijk om de tweestrijd tussen het goed en het kwaad, ofwel het licht en het donker. Diezelfde tweestrijd is gevisualiseerd door shots in een mooie kerk en een vervallen, oude kapel. De beelden worden gaandeweg de video steeds meer met elkaar verweven tot de tweestrijd z’n climax bereikt. “In de laatste shot zie je dat hij eigenlijk de duisternis weg duwt en in het licht blijft staan in de tunnel.”
Het is duidelijk. Met deze twee mannen kun je uren converseren over alles wat te maken heeft met muziek en videoproducties.
Het interview dat 3voor12 Zeeland had over hun lyrical short film ‘Total Eclipse’ lees je hier.