Kymer McGyver, de rapper uit Gilze met Canadese roots. Zijn tweetalige opvoeding vormt de basis voor de cross-over tussen Nederlands en Engels, die zijn werk nóg gelaagder maakt. ‘Carpe Orbem’ werd gereleaset op dertig maart van dit jaar. Het album vormt een tweeluik met het in 2019 uitgebrachte ‘Madmatic’. Onlangs werd de track ‘Total Eclipse’ uitgebracht met een bijbehorende lyrical short film. Wij waren op de filmset en voelden McGyver aan de tand over zijn albums, zijn inspiratie en zijn vriendschap met Petar Kruit, de cinematograaf en grafisch ontwerper uit Middelburg die veel van zijn video’s produceert.

‘Madmatic’ was voor McGyver het resultaat van een grote persoonlijke groei. Met alle kennis, inzichten en ervaringen die hij had vergaard in de voorgaande jaren besloot hij na een periode van bezinning “nog één keer gas te geven” zoals hij het zelf omschrijft. Dit bleek de creatieve spark die ‘Madmatic’ voortbracht. Zijn albums zijn een ontdekkingstocht van tweetalige woordspelingen en easter eggs. Het enthousiasme spat ervan af als McGyver zich over dat onderwerp uitlaat. Hij vertelt vrolijk over hoe tof het is als iemand een kruisverwijzing ontdekt en hem daarover aanspreekt. ”Dan denk ik: yeah man, you got it!”

Het tweeluik is een ode aan Nas’ album ‘Illmatic’ uit ’94. Hoe mooi is het dan dat Large Professor, de producer van Illmatic, de productie van ‘Hemisphere’ op deze plaat heeft verzorgd. Daarnaast vind je ook producers Buckwild (The Notorious B.I.G., Fat Joe), Nottz (Busta Rhymes, Snoop Dogg, Kanye West) en Shroom (Wu-Tang Clan, Eminem) in de credits van deze plaat.

Op een creatief netwerk platform in Tilburg, genaamd ‘To The Max’, leerde McGyver vijf jaar geleden Petar Kruit kennen. Het was ook direct het startpunt van hun vriendschap én samenwerking. Ook voor ‘Madmatic’ en ‘Carpe Orbem’ heeft Petar zijn muzikale en cinematografische medewerking verleend. Hij produceerde eerder al de videoclips ‘Hemisphere en ‘Genesi2’, beide afkomstig van ‘Carpe Orbem’.

Ook produceerde Petar één van de tracks, genaamd ‘Alpha’. Het is de laatste track onder zijn artiestennaam Ducaz. Als creatieve duizendpoot had Petar een aantal projecten lopen onder verschillende namen. Dat werd op een gegeven moment onoverzichtelijk en hij besloot alles te fuseren tot de essentie: zijn eigen naam.

De track Alpha kent een lange geschiedenis. Uiteindelijk zijn de lyrics vier keer herschreven. Tot drie keer toe kreeg McGyver te horen van de crew dat het nét niet goed genoeg was. “En als iemand het ook maar nét niet goed genoeg vindt, is dat al reden genoeg voor mij om het te schrappen”. Na de derde keer kwam het omkeerpunt. “Het is niet erg om nul op het rekest te krijgen maar het is altijd wel kut om te horen. Ik dacht: oké, nu ga ik nog één keer dit doen. Letterlijk alle barrières die ik had, daar heb ik echt doorheen moeten sláán gewoon.” Maar het eindresultaat mag er wezen. De funky old skool beat, krachtige rhymes en het aanstekelijke refrein doen denken aan early 90’s hiphop. “Het was heel de struggle waard en destijds wist ik al wel dat dat zo zou zijn”

“Het album bevat veel lyricale referenties naar ‘Illmatic’. Bij de eerste release van ‘Carpe Orbem’ kreeg je naast de goudkleurige vinyl ook een slipmat met de wereldbol. Zo heb je letterlijk goud én de wereld in je handen.” Met het vertellen van deze anekdote beginnen McGyver zijn ogen te glinsteren. “Je moet de genialiteit door de warboel heen zelf ontdekken. Dat pas ik toe in mijn concepten en mijn teksten, dat is mijn kracht. Er zitten kruisverwijzingen in mijn platen maar ook weer naar andere platen. Het is een soort kruiswoordpuzzel voor gevorderden. Conceptuele scrabble.”

Hij vertelt verder: “Als MC zijnde, werk ik altijd met de letters ‘M’ en ‘C’ in mijn albumtitels. Voor het tweede deel van het tweeluik was het even puzzelen. Het werd ‘Carpe Orbem’ oftewel ‘The World is Yours’. Een kruisverwijzing naar het gelijknamige nummer van NAS’ album Illmatic. Puzzel compleet. Dat vind ik tof!”

McGyver heeft een hele duidelijke visie voor al zijn werk. Ook voor de bijbehorende videoclips. Juist in Petar heeft hij iemand gevonden die hem daarin perfect aanvult. Zo ook nu. In de pauze op de filmset voegt Petar zich bij het interview en beide mannen vertellen vol overgave over de achterliggende gedachtes bij de videoclips.

Voor ‘Hemisphere’ wilde McGyver duidelijk inzoomen op beide hersenhelften, de hemisferen. Petar besloot te werken met een split screen en legt uit: “In de videoclip zie je links dingen die corresponderen met interacties van je linker hersenhelft en hetzelfde geldt voor rechter hersenhelft. Je ziet bijvoorbeeld de skate shots, het cognitieve, aan de linkerkant. De creatieve shots zie je aan de rechterkant, zoals de saxofonist. Dat heeft te maken met je ritmegevoel.” Hemisphere heeft ook betrekking op de (halve) aardbol. Na lang zoeken vond Petar een wereldbol in Terneuzen (van Amsterdamse kunstenaar Peter Smith, red). Die was heel de wereld over geweest en is helemaal gemaakt van gerecycled - lees: ge-MacGyverd - plastic. “Dat is twee vliegen in één klap!’ In wezen heb je dan ook gelijk een mooie milieubewuste message die je daarmee overbrengt.”

Ook voor ‘Genesi2’ is een uitgebreid concept uitgewerkt. Het gaat daar voornamelijk om de tweestrijd tussen het goed en het kwaad, ofwel het licht en het donker. Diezelfde tweestrijd is gevisualiseerd door shots in een mooie kerk en een vervallen, oude kapel. De beelden worden gaandeweg de video steeds meer met elkaar verweven tot de tweestrijd z’n climax bereikt. “In de laatste shot zie je dat hij eigenlijk de duisternis weg duwt en in het licht blijft staan in de tunnel.”

Het is duidelijk. Met deze twee mannen kun je uren converseren over alles wat te maken heeft met muziek en videoproducties.

Het interview dat 3voor12 Zeeland had over hun lyrical short film ‘Total Eclipse’ lees je hier.