Singer/songwriters en hun populariteit volgens Tom van der Vat (Popunie)

“De song staat weer centraal”

Tekst en foto: Marin van Campen, ,

Een zoektocht naar het hoe en waarom van de populariteit van singer/songwriters. Een serie waarin dit onderwerp van verschillende kanten belicht wordt. In dit eerste deel vragen we naar de opinie van Tom van der Vat, projectmanager van de Popunie en nauw betrokken bij de organisatie van de Grote Prijs van Zuid-Holland.

“De song staat weer centraal”

Ogen vol medelijden kijken mij aan wanneer ik doorweekt het kantoor van de Popunie binnenstap. Het herfstweer houdt helaas geen rekening met de tijden waarop ik op de fiets zit(!) Gelukkig is het welkom warm en gaan Tom van der Vat en ik aan een tafel zitten, zodat ik hem naar zijn visie over de huidige generatie singer/songwriters kan vragen. “Het begrip singer/songwriter is natuurlijk al oud, denk maar aan Joan Baez, Bob Dylan of Boudewijn de Groot. Maar daar waar er vroeger vaak sprake was van een dominante subcultuur, is daar tegenwoordig veel minder onderscheid in. Ook in de maatschappij zijn de extremen verdwenen. Ze zijn er wel, maar minder zichtbaar. Greenpeace zie je bijvoorbeeld minder in het nieuws met ludieke acties, maar de organisatie heeft nu wel meer leden dan vroeger. Internet draagt hier grotendeels aan bij. In de muziek is internet van eenzelfde belang. Mede hierdoor zie je allerlei stromingen elkaar overlappen en wordt het geheel genuanceerder.” “Singer/songwriter is dus een ruimer begrip geworden dan alleen ‘de man en zijn gitaar’. Dit klassieke beeld bestaat nog wel en er zijn genoeg singer/songwriters die aan deze beschrijving voldoen, maar de scheidslijn wordt vager. Dat zien we ook bij de Grote Prijs van Zuid-Holland en we dragen, als organisatie, zelf aan de verruiming van dit begrip bij. Bands die acoustische muziek brengen, plaatsen wij vaak in de categorie ‘Singer/songwriter’. Temeer omdat het lastig is voor deze bands om zich staande te houden tussen het elektrische geweld van hun collega’s. Op deze manier kunnen de artiesten eerlijker beoordeeld worden, want het gaat tenslotte om de kwaliteit en niet in welk hokje men geplaatst wordt.” “Binnen de organisatie van de Grote Prijs van Zuid-Holland zijn wij sowieso altijd nieuwsgierig naar wat singer/songwriters brengen buiten de kaders van het klassieke hokjesdenken. Zoals eerder gezegd lopen dan verschillende stijlen door elkaar heen. Het hedendaagse publiek accepteert dit moeiteloos en dat geeft ruimte voor ontwikkeling. Deze ontwikkeling is tegenwoordig echter trager dan voorheen, wat ook een gevolg is van de nuancering, maar: de song staat weer centraal. En daar gaat het om. Het maakt niet uit of je als singer/songwriter alleen achter een piano en microfoon zit of dat je zingt onder begeleiding van een zeskopppige band. Als je kwaliteit levert dan kun je het ver schoppen in de singer/songwriter-wereld.” Ondanks de populariteit van singer/songwriters en de vervaging van het begrip is het echt opvallende aanbod volgens Van der Vat niet enorm groot. “In deze categorie van de Grote Prijs van Zuid-Holland houden wij helemaal geen voorrondes. Wij selecteren direct uit de ingezonden demo’s de finalekandidaten. Dit heeft niet alleen te maken met het aantal inzendingen, maar ook met de kwaliteit hiervan.” Ben jij singer/songwriter en denk je dat je niet meer in de vijver met alle andere singer/songwriter-vissen past? Onzin! Plek zat! Je moet alleen wel stinkend je best doen en je inschrijven voor de volgende editie van de Grote Prijs van Zuid-Holland.