We introduceren met 'Lekker op je plek' een nieuwe rubriek, waarbij we langs gaan bij alle locaties in Delft die iets met muziek van doen hebben. Deze eerste editie is SPOD aan de beurt. Stichting Pop Oefenruimten Delft, mocht je het niet kennen. Let wel, SPOD is al 30 jaar een bekende naam voor beginnend artiest in Delft. Op de Marlotlaan 11 treffen we ook een typisch jaren '80 gebouw aan, waar we afspreken met Puck de Keyser. Naast SPOD werknemer ook een van de initiatiefnemers achter Music Lab in Cultuurlab.

Stichting Pop Oefenruimten Delft

Muziekschool in Delft

Adres: Marlotlaan 11, 2614 GV Delft
Telefoon: 015 214 7027
Website: https://spod.home.xs4all.nl/

Het gebroken oor


Wat maakt SPOD zo’n leuke plek?
‘’Je kan hier gewoon herrie maken, hoe goed of slecht je nou bent. Iedereen kan hier terecht. Ik ben zelf ook vroeger muzikant geweest. Bij de VAK, dan is er een leraar bij. Hier mag je gewoon langskomen en niemand die je in de gaten houd. Je mag hier gewoon klooien en lol maken met elkaar. Dat maakt een hele leuke plek.’’

Dat het niet zo schools is?
‘’Ja het is laagdrempelig, je mag hier ook gewoon biertjes drinken. Vanuit de gemeente is SPOD ooit ook zo ontstaan. Als jij wil sporten kun je naar een sportvereniging, maar waar kun je nou lekker drummen zonder dat de buren er last van hebben? Nou toen is SPOD eigenlijk ontstaan en na 30 jaar still standing strong.’’

Dit gebouw is daar toch ook echt voor gemaakt?
‘’Ja en de architect komt hier nog steeds, een man van 60 inmiddels.’’

En die komt hier ook nog met een bandje oefenen?
‘’Jazeker, het gebroken oor heten ze’’

''Langzaamaan lukt het nu elkaar te ontmoeten''


Hoe ben je hier terecht gekomen?
‘’In eerste instantie was ik natuurlijk zelf muzikant. Als je de lesruimte uiteindelijk bent ontgroeid kom je bij een oefenruimte terecht. Ik was al veel bezig met talentontwikkeling, omdat ik dat belangrijk vind en ik wist welke weg je moet afleggen. Hier bij SPOD viel een collega uit, dat heb ik toen opgevangen, maar wel op voorwaarde dat ik ook kans had op de baan. Die kreeg ik al snel omdat ik wel met frisse ideeën kwam.

Wat heb je al kunnen bereiken?
‘’Nou in Delft zijn heel veel podia weggevallen. Toen ik eindelijk een beetje de grotere podia ging betreden, was dat al zo’n beetje voorbij. STECK is in dat gat gesprongen van ècht een poppodium, dat Speakers achter liet. Daan doet daar de programmering super goed, maar er misten wat podia waar de aanwas van nieuwe bandjes kon optreden. Waar kom je elkaar nog tegen, waar kun je nog geïnspireerd worden als muzikant. Cultuurlab wilde hun podium wel aanbieden, zij betalen ook wat gage, wat ik dan weer belangrijk vind. Dat was eerst 2x in het jaar, maar ik vond dat het vaker moest. Nu is Spod Music Lab een maandelijks terugkerend evenement. Omdat Groover zich in het pand vestigt sloten ook zij zich aan. De uitdaging was om die verschillende wereld samen te brengen. Nou de overeenkomst is de liefde voor de muziek en daar is ook de jamsessie Spod the Groove uit ontstaan. Langzaamaan lukt het nu elkaar te ontmoeten en hopelijk ontstaan daar mooie dingen uit.’’

''Nu leer ik alle bands steeds beter kennen''


Wat moeten mensen zich voorstellen bij de music labs?
‘’Daar staan altijd 3 bandjes, van beginnende bands tot hele grote bands die misschien iets te alternatief zijn voor STECK. Disturbance bijvoorbeeld, dat in december mee doet, heeft afgelopen zomer door Europa getourd en staat als voorprogramma in Paradiso. Maar dat zijn wel lokale bands, want daar zijn we ten slotte voor. Afsluitend staat er ook vaak wel een dj, want het is wel jammer als het stil valt… of je geen bier meer kan drinken. Dat is een beetje wat music lab is. In het begin had ik geen idee wat er zoal rond liep in Delft, nu leer ik alle bands steeds beter kennen en weet je wat goed bij elkaar past. In het begin boekte ik gewoon wat ik leuk vond, want toen wist ik de Delftse bandjes echt nog niet zo goed te vinden.’’

Ja en om iets anders aan te stippen, wij hebben bij de start van 3voor12 Delft ook gemerkt dat steeds meer Delftse bands zich Haags of Rotterdams noemen, omdat ze hier niet aan spelen komen. 
‘’Ja en dat herken ik wel als beginnend bandje hoor. Om Rotterdam of Den Haag binnen te komen als je je als Delfts profileert, is ontzettend moeilijk. Vroeger had je in Den Haag, de Supermarkt en ik kwam daar maar niet aan spelen. Ik moest elke keer aan het einde van de avond roepen hoe graag ik in Den Haag, in de Supermarkt wilde spelen. Dus dat probleem van een podium waar je niet terecht kan, speelt ook daar wel. Alleen in Delft is er na het wegvallen van Speakers helemaal weinig overgebleven.’’

Wat maakt dat je hier bij SPOD zo op je plek bent?
‘’Allereerst natuurlijk omdat ik liefde voor muziek heb en eigenlijk ook wel mijn liefde voor Delft. Dat doet ook wel eens pijn, omdat er hier zoveel weg is. Rotterdam en Den Haag zijn natuurlijk een stuk interessanter omdat daar veel meer mogelijkheden zijn. Het doet me echt pijn hoe het nu in Delft gaat en ik hoop daar toch een beetje hoop voor de toekomst in aan te brengen.’’

''Die kleinere podia zijn net zo belangrijk''


Als je de touwtjes helemaal in handen had, hoe zou je het dan aanpakken?
‘’Nou uiteindelijk begint het altijd weer bij de gemeente, bij de politiek haha. In Den Haag hebben ze een heel sterk popbeleid. Met STECK zijn ze nu goed bezig, maar de kleinere podia als de Koornbeurs, Cultuurlab en Wolbodo zijn net zo hard nodig. Er zou een collectief moeten ontstaan waar we allemaal een bijdrage aan leveren en elkaar ondersteunen. We zijn zo’n klein stadje, dan zou dat toch makkelijk moeten kunnen. Maarja, het is ook niet makkelijk als je moet concurreren of in ieder geval je eigen hoofd boven water moet houden.’’

En als commercieel podium kies je misschien wat minder snel voor een beginnend Delfts bandje?
‘’Nee zeker niet. Maar daarom heb je dus ook kleinere podia nodig die er geen winst op hoeft te maken. Die het belangrijk vinden om dat podium te bieden. Cultuurlab stopt volgens mij meer geld in de music labs dan het oplevert. Ze vinden het gewoon leuk als er dingen gebeuren. Dat kan ook bij STECK, maar dan is er geld vanuit de gemeente nodig. Het is een utopie om te denken dat alles werkt met vraag en aanbod. Sommige dingen moet je ook een beetje stimuleren. Als de Delftse popmuziek dan gaat groeien, dan zul je zien dat het steeds meer op eigen benen kan gaan staan.’’

Hoe komt het dat het allemaal zo stroef gaat dan?
‘’Iedereen heeft ook druk natuurlijk. Ik heb ook wel een tijdje het idee gehad om pop-meetings te gaan organiseren. Biertjes samen drinken met lezingen. Ik wilde alleen wel graag dat de gemeente daarbij aansloot. Alleen zij zeiden, — en dat begrijp ik ook wel, — dat het dan echt zo’n kritiek op de gemeente bijeenkomst wordt. Dat is ook wel legitiem, maar dat was ook vroeger en we zijn nu een aantal jaar verder. We kunnen daar over klagen of we kunnen gewoon zelf iets ondernemen en dat aan de gemeente laten zien. Het lijkt me mooi als er hier in Delft een festival als Eendracht Festival zou komen. Met alleen maar Delftse artiesten. En dan hoop ik niet dat het alleen underground muziek is zoals bij Koornbeurs en Wolbodo, maar dat STECK daar ook bij aan sluit.’’

'Upcoming' is over Delftse bands moeilijk te zeggen


Welke artiesten/bands die hier oefenen moeten we in de gaten houden?
‘’Disturbance profileert zich wel als Rotterdams, maar heeft hier een vaste oefenruimte. Ik heb zelf toch ook wel een zwak voor bandjes die net beginnen. Vorige SPOD Music Lab hadden we Osiris staan. Die zijn net begonnen, maar die zijn zo enthousiast en ik heb ze gelukkig ook bij de Koornbeurs weg kunnen zetten. The Fellas zorgde voor de eerste volle zaal bij Music Lab. Alleen echt ‘upcoming bands’ dat is moeilijk te zeggen over Delftse bands. Als je het over succes hebt dan wel Disturbance. Rokus vind ik trouwens ook een hele leuke band! 

Eens even denken... Stumblin’ Home oefent hier ook. Oh, wie ik ook nog heel goed vind is Gully Flowers. Een schoffie van de straat met een gouden hartje en ik ken geen betere entertainer dan hij.’’

Waar ga je zelf graag naar toe voor de live muziek in Delft, los van Cultuurlab?
‘’STECK, ja dat is toch wel de plek voor de live muziek. Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet heel veel in Delft kom voor live muziek. Ik werk super veel in het weekend. Cultuurlab kom ik natuurlijk ook om te werken en ik ben heel blij dat ik dat als werk mag doen, maar dat is wel werk. Als ik in m’n vrije tijd naar live muziek ga luisteren wijk ik toch vaak uit naar Den Haag of Rotterdam. Als muzikant staan de donkere hollen waar het naar bier ruikt, zoals Koornbeurs en Wolbodo, wel het dichts bij me. STECK heeft een prachtig podium, met een mooie programmering, zijn zijn het meest professioneel. Ik vind er gewoon charme in zitten als zaken niet zo goed geregeld zijn, maar waar wel een hele warme sfeer hangt.’’

Als de lente er weer aan komt

Zou je zeggen dat de metal/punk bands minder op hun plek zouden zijn in STECK?
‘’Nee hoor, dat denk ik niet. Beginnende muzikanten willen altijd wel spelen. Zolang ze maar hard kunnen spelen, je moet niet de volumeknop terug draaien.’’

Heb je nog een mooie anekdote voor ons, over SPOD?
‘’Het was hier in het begin een hele mooie ontdekkingstocht, waarbij je kasten open trekt met instrumenten waarvan je denkt: ‘wat is dit?’. Dan ben je wel een dag zoet met klooien.

Nou en ik merk het wel als de lente er weer aan komt… bij de mannen. Ik weet nog de eerste keer dat ik hier werkte toen het lente werd. Toen werd ik in twee weken tijd drie keer uitgevraagd, door mannen van 50.'' 

Heb je wel eens ja gezegd?
''Nee! Dan zeg ik dat ik dat niet doe met mensen die hier komen oefenen. Oh… en wat ik ook wel heel leuk vind is een meisje van 8 dat hier met haar vader komt drummen. Haar vader spreekt bijvoorbeeld de taal niet, maar je ziet zoveel enthousiasme. Zij zijn ook vaak te vinden bij de jams van Cultuurlab. Dat vind ik toch wel het mooist om mensen samen te krijgen.’’

Nieuwe 3voor12 Delft redactie

Nieuws, reviews, recensies, interviews en allerhande lees-, kijk- en luistervoer over de Delftse muziek scene.

Facebook
Instagram 
Twitter