"Waar was je nou?"

Eindelijk kunnen we dit vragen aan iedereen die er afgelopen zaterdag niet bij was. En zelf natuurlijk het ideale antwoord op deze vraag geven: Wij waren bij de Dordtse Cultuurnacht!

Waar was je nou? - Dordtse Cultuurnacht

Een groot deel van de Dordtenaren heeft afgelopen weken vol spanning afgeteld naar het antwoord op de beruchte vraag ‘waar ze in hemelsnaam waren’. Letterlijk afgeteld trouwens, want de enige aanwijzing was een site waar alleen een klok te zien was. Maar goed, lang verhaal kort; het gaat dus om de Dordtse Cultuurnacht die op 13 oktober plaatsvindt.

“We willen dat waarwasjenou.nl de site wordt waar je kan zien wat er op cultureel gebied gebeurt in Dordrecht.” Het is uiteindelijke de bedoeling dat je op de site een gezamenlijke agenda kan vinden, dingen kan delen die je hebt gezien en dat de site een groot verzamelpunt is van ervaringen en evenementen, zodat je op de site kan zien dat het wel degelijk leeft in Dordrecht..

Meer over 'Waar was je nou?' en de Dordtse Cultuurnacht lees je in dit interview: Dit zijn de mensen achter 'Waar was je nou?'

Dwalend door de duistere kantoorgangen en -kamertjes in het Energiehuis kwam je van alles tegen. Maar ook in het nieuwe pand van DOOR aan de Spuiboulevard kon je niet aan de overvloed van muziek en cultuur ontkomen. Zo kon je via een fotolab en een muziekstudio terechtkomen in een atelier met schilderijen van Dordrecht, liep je vanuit een vergaderzaal vol trouwjurken ineens een raveparty in de kelder in, om daarna weer veilig uit te komen bij de bar. 

In het Dordrechts Museum gaven jongeren van Take pART rondleidingen en werden details van de collectie uitgelicht met onder andere 3D-brillen. Bij Kunstmin kon je terecht voor privéconcerten en voorstellingen en buiten stond Aquaduck: een enorme fontein met waterstralen, gekleurde lichtjes en... héél veel grote badeenden. Zelfs oude tijden herleven tijdens een schoolfeest was mogelijk in Het Onderwijsmuseum.

De boventoon werd gevoerd door de muziek. Een greep uit het programma:

Brumthefirst Soundsystem

In Brandstof trapt de Dordtse DJ Brumthefirst Soundsystem de avond af. Dat het nog de inloop van de avond is maakt niet uit, iedereen lijkt te genieten van de Italodisco gemixt met Franse House en andere stijlen. 

De DJ sluit de avond ook af, dit met iets meer kabaal. De geur van smeulende versterkers verspreidt zich langzaam door het nu toepasselijk genaamde Brandstof en er vliegt een stoffen kap van de versterkers op het publiek. De stagemanager geeft aan de muziek iets zachter te hebben gezet en het feest kan verder. Wie er voor de schade opdraait is nog onbekend, maar het dak ging er in ieder geval af.

Het Gezelschap

Op de openingsavond van DOOR is Het Gezelschap de act die als eerste een poging mag doen om het pand gelijk weer af te breken. Onder leiding van Jordy Dijkshoorn, Diggy Rast en nachtburgemeester Juno, wordt het publiek getrakteerd op tracks met een gevarieerde mix. 

De hiphop/electro-beats die we gewend zijn van De Likt worden gecombineerd met bluesy invloeden die mede door Juno’s kenmerkende outfit doen denken aan The Blues Brothers in een nogal modern jasje. In andere nummers zitten genoeg verrassingen, zoals een akkoordprogressie die klinkt als een hit uit de zeroes. Vrolijk, dansbaar en niet te moeilijk lijken eisen die gesteld zijn bij het schrijfproces. Jordy en Diggy vullen elkaar prima aan, het straalt uit dat de heren goed op elkaar zijn ingespeeld.

Tussen de songs door is ruimte voor Juno’s aandeel, dat toevoegt aan de sfeer maar niet zozeer aan het muzikale plaatje; het zijn voorgedragen gedichten. Als nachtburgemeester is dit een thuiswedstrijd en ook zijn aandeel wordt hartelijk ontvangen.

De indeling van het pand, waarbij het publiek dwars door de hele ruimte heen moet zint Jordy niet echt, hij uit tussendoor zijn kritiek: ‘Lieve mensen, het is druk, ik snap dat je er soms langs zal moeten als er iemand is overleden of zo, maar ik vind het bijzonder asociaal als je gewoon dwars door de show heen loopt.’

BÄSN

Ook BÄSN treedt twee keer op vanavond. Bij het eerste nummer vergeet de geluidsman even dat het geluid alleen over de monitoren van BÄSN AKA Sjoerd van Kampen staat. Dat foutje wordt gelijk goedgemaakt door de energie van Sjoerd, waarmee hij die klap makkelijk opvangt. Zijn laatste nummer is 'No Money', die gaat over het niet hebben van geld op je bankrekening. Dat blijkt zo herkenbaar dat de hele zaal de tekst van het reffrein meezingt, zelfs als de set al is afgelopen.

Lil Zjans

Met de release van Lil Zjans nog in het achterhoofd, is iedereen benieuwd hoe dat live dan klinkt. In een van de achterafkamers van Het Energiehuis wordt Zjans bijgestaan door producer Yung Polars. Voor sommige nummers verschijnen er gastartiesten en dat lijmt hun set vol grappige en dansbare nummers aan elkaar. Dit is hun eerste optreden ooit, maar dat merk je nergens aan; Lil Zjans is een geboren entertainer. 

Merol

Als Dordrecht trots op íemand mag zijn, is dat wel Merol (Merel Baldé). Ze speelde eerder de hoofdrol in Soldaat van Oranje en tourt nu Nederland door met haar muziekproject. De titels van haar nummers zeggen veel over de sfeer die er door haar hele set hangt; 'Ik Wil Een Kind Van Jou', 'Lekker Met De Meiden' en 'Borderline'. In haar glitterbadpak en op haar glitterhakken krijgt ze de overbeladen Popcentrale makkelijk mee. Er mag gelachen worden om haar satirische blik op het vrouw zijn in deze maatschappij, maar Dordrecht zingt vooral hard mee.

Ook leuk: het zusje van Merel, Vera Baldé, kwam bij 'Lekker Met De Meiden' het podium op om mee te doen!

DBSS

De redacteur kan zich niks meer herinneren dan stroboscopen en oorverdovende herrie. De essentie van 'Dikke Billen Sperma Slikken' is dus goed overgekomen.

Club Gewalt

Get ready voor een overkill aan acts, muziek, bingo, koorzang en stand-up comedy. Bij binnenkomst is de toon al gezet. Verspreid over de vloer staan mensen en in de met roze tl-balken verlichte ruimte, staan tafels vol bingokaarten en een bingospel. Als Club Gewalt een nummer heeft gespeeld applaudiseren ze voor zichzelf en springen ze op de bingotafel om verschillende nummers op te noemen. Vooral het contact met het publiek maakt het heel ongemakkelijk. Als ze oogcontact krijgen met een jongen en deze vervolgens naar voren gaat, blijkt hij deel uit te maken van de act. Je weet inmiddels niet meer waar je naar moet kijken, omdat ieder groepslid iets geks doet. Het is niet allemaal raar, aangezien het laatste nummer een acapellastuk is met een verrassend mooie melodieën.