Ze zorgen ervoor dat nieuwe albums verschijnen, zetten nieuwe artiesten in de markt en maken mogelijk dat je favoriete albums in de winkel te krijgen zijn. De rol van een platenlabel binnen de muziekindustrie is moeilijk te overschatten. Maar wie zijn deze poortwachters van de muziek eigenlijk? Wat drijft ze om nieuwe muziek aan de man te brengen en hoe zien ze hun eigen rol binnen het muzikale landschap? In deze rubriek gaat 3voor12 Noord-Holland op bezoek bij de poortwachters van de muziekindustrie. Deze keer spraken we de Haarlemmers Lars Meijer en Coen Polack van het eclectische avantgardelabel Narrominded.

Tape experimenten door basisschoolkinderen

De allereerste beginselen van wat later Narrominded zou worden, zijn terug te herleiden naar 1989. Lars Meijer, die momenteel furore heeft gemaakt onder de naam Hunter Complex, nam als twaalfjarige zijn eerste tape op. ''Dat was was een improvisatietape van drie kwartier op een Yamaha phaser 66 keyboard. Hij heette Atlantic Seashores en ik probeerde een beetje op het 'zeethema' te improviseren.'' Lars liet zich voor de opnames inspireren door het werk van Kitaro, Jean Michel Jarre en Hou Wei. Hij maakte de bandjes vooral voor zichzelf, maar ging de casettes twee jaar later ook rondsturen naar bevriende labels in het buitenland in de hoop op die manier een groter publiek te bereiken. Coen Oscar Polack ging later door Lars ook muziek maken. Hij kreeg rond zijn zestiende zijn eerste gitaar en nam een half jaar later zijn eerste tape op. Op dat moment had Narrominded al dertien of veertien tapes uitgegeven.

De tapes bleven met regelmaat uitkomen, tot er een catalogus met ongeveer dertig releases was opgebouwd. In 1999 besloot Narrominded om ook andere artiesten uit te nodigen en van cassette over te stappen op CD-R, vinyl en CD. ''We hebben toen we echt begonnen op te bouwen besloten dat we ook iets moesten doen met optredens om onszelf te promoten en te presenteren. Dat deden we in de cassettetijd niet of nauwelijks. Dan ga je dingen opzetten om je releases te presenteren en hebben we tourtjes georganiseerd'', legt Coen uit.

Soms waren de combinaties vreemd, maar die keuzes werden gemaakt omdat de artiesten bevriend waren en elkaars muziek tof vonden. ''Uiteindelijk haal je er meer artiesten bij en worden het een soort labelpresentaties. Die hebben we overal gedaan waar we maar konden. De ene keer in een kleine projectruimte, de andere keer in een zaal in Den Haag, Rotterdam of Eindhoven of hier in Haarlem in de Toneelschuur of het Patronaat.''

Met de groeiende bekendheid kwamen er ook steeds meer demo's binnen bij Narrominded. ''Demo's zijn vaak misplaatst. Soms zit er iets bij, maar het merendeel is vaak niet wat je zoekt.'' Narrominded besloot daarom om, in plaats van het luisteren van demo's, de muzikanten uit te nodigen op hun avonden in de Nieuwe Anita in Amsterdam om te zien of hun werk interressant was voor het label. Een aantal van deze artiesten hebben later behoorlijk hoge ogen gegooid binnen hun niches. Zo kwam de absurdistische Nederlandstalige industrialgroep Rooie Waas later op Lowlands terecht en maken de Dead Neanderthals al jarenlang internationaal warm onthaalde noisejazz releases. Dit is slechts een greep uit het artiestenbestand dat in een vroeg stadium met Narrominded in contact stond.

Community rondom ongezellige muziek

Narrominded is in de loop der jaren meer een community geworden. ''Het is een vriendengroep die langzaam uitbreidt. We moeten gezellig bier kunnen drinken, maar moeten er ook muzikaal echt iets mee kunnen'', aldus Lars.

Narrominded wordt momenteel gerund door Lars, Gabry en Stijn. ''Gabry zit omdat hij in een noiserock band speelt heel erg in die wereld. Stijn houdt de Nederlandse techno en acid in de gaten. Ik heb zelf altijd de neiging om te kijken naar de lelijke hondjes in de winkel, zoals Puin + Hoop die iets doen waar niemand op zit te wachten maar waarvan je toch denkt 'hé dat klinkt leuk'. Op deze manier leer je al die lui kennen. Zo kwamen we bijvoorbeeld in de Nieuwe Anita in contact met de gebroeders Kleefstra en Stellar Om Source'', zegt Coen.

Doordat de vriendengroep muzikaal zo divers is en het label zich heeft beziggehouden met zowel IDM, noiserock, ambient en geïmproviseerde muziek, is het moeilijk om Narrominded eenduidig te omschrijven. ''We hebben ooit in Zaal 100 in Amsterdam een avond georganiseerd. Gabry kwam toen op de term 'ongezellige muziek omdat het moet' en dat vind ik nog altijd de beste omschrijving.''  

''Ik heb zelf altijd de neiging om te kijken naar de lelijke hondjes in de winkel.''

Coen Polack

De toekomst

Het releaseschema van Narrominded gaat een beetje met horten en stoten, afhankelijk van de releases die zich aandoen. Er ligt voor de lente een release van Garcon Taupe op de plank en Hunter Complex heeft ook werk in de pijplijn zitten. Spoelstra werkt sinds zijn vorige album aan een bewerking van West Side Story in zijn eigen stijl. Katadreuffe is ook weer aan het opnemen. Momenteel broeden de artiesten van het label dus nog even op hun nieuwe werk. Maar als dat af is, verwachten Coen en Lars dat er binnen een korte tijd weer een hoop kan gebeuren rondom Narrominded.