Ze zorgen ervoor dat er nieuwe albums verschijnen, zetten nieuwe artiesten in de markt en maken mogelijk dat je favoriete albums in de winkel te krijgen zijn. De rol van een platenlabel binnen de muziekindustrie is moeilijk te overschatten. Maar wie zijn deze poortwachters van de muziek nu eigenlijk precies? Wat drijft ze om nieuwe muziek aan de man te brengen en hoe zien ze hun eigen rol binnen het muzikale landschap precies? In deze rubriek gaat 3voor12 Noord-Holland op bezoek bij de poortwachters van de muziekindustrie. Deze keer spraken we Mark O'Shea van het Haarlemse dark ambient en avantgarde label Winter-Light.

De geschiedenis van Winter-Light

Oorspronkelijk begon Winter-Light in 2011 als een online muziekwinkel. Drie jaar later besloten oprichters en eigenaren Mark O'Shea en Patricia Schoonenberg ook zelf muziek uit te gaan geven op CD-R in kleine oplage. Dit eerste album was 'Brouillard' van de Nederlandse artiest Foetusdreams en werd in de pers vrij goed ontvangen. Daarop besloten de twee om meer muziek uit te geven, ditmaal serieuzer. De CD's werden met grote zorg vormgegeven en verpakt en de oplagen werden groter. ''Het was altijd een fiftyfifty partnerschap. Patricia stopt veel werk in de vormgeving en is op dat vlak erg belangrijk voor de identiteit van ons label. Als je naar alle artwork en al het promotionele materiaal op de site kijkt dan is ongeveer 90% van haar.'' aldus O'Shea. Hij groeide op in de Engelse punkscene van de late jaren 70. ''Dat is nog steeds dagelijkse kost voor mij, maar mijn smaak is heel breed georiënteerd. Ik luister punk, post-punk, jazz, rock'n roll en ambient. Het is best interessant dat ik nu een ambientlabel heb terwijl mijn achtergrond zo noisy is. Maar aan de andere kant waren veel punkbands als Wire en Magazine in hun tijd ook al aan het experimenteren met synthesizers op een bepaalde abstracte manier, en dat greep me altijd al heel sterk.''

Groeiende connecties met andere labels

''Winter-Light is een internationaal georiënteerd label, maar we beginnen inmiddels veel meer connecties te maken met de regio.'' legt O'Shea uit. Op de avond voor drone en film bij de Vrijplaats in Leiden ontmoetten ze bijvoorbeeld Haarlemse elektronische muzikant en componist Martijn Comes, X-Rated DJ Bob Rusche en uiteindelijk via via Sietse van Erve van het Amsterdamse dronelabel Moving Furniture.

Volgens O'Shea wordt abstracte elektronische muziek niet altijd even serieus genomen. In de toekomst hoopt hij daar verandering in te brengen, bijvoorbeeld door een keer een speciale markt te organiseren voor diverse platenlabels in de Nederlandse abstracte electronicascene.

Toekomstvisie, opgedragen albums en ambitieuze trilogie

Een dag na het interview komt er een nieuw album uit van een duo uit Skopje. Volgens Mark O'Shea is de muziek van 'sound_00 + lefterna' redelijk ongebruikelijk voor zijn label. ''Maar we waren allebei heel erg onder de indruk van de demo dus ik ben benieuwd hoe dit wordt ontvangen.''

Een andere nieuwe release op het roster is van de Duitse artiest Seetyca. Seetcya schreef eerder een nummer voor een compilatie van het Winter-Light label en besloot nu met 'Winterlicht' om een heel album naar het label te vernoemen. ''Het is echt heel vriendelijk dat hij dat gedaan heeft. Hij is begonnen met een lang stuk van 13 minuten en besloot vervolgens een heel album te inspireren op winterse landschappen. Ik hoop dat dit de soundtrack van ieders winter wordt.''

Ook noemt O'Shea een trilogie van Rapoon. ''Rapoon is Robin Story van de legendarische industrialgroep Zoviet France. maar dit jaar is het 25e jaar dat hij actief is met zijn soloproject. Dat wilden we graag vieren met een trilogie aan werken. Zijn muziek is meestal te omschrijven als een soort ambient met invloeden uit niet-westerse traditionele muziek en een lichte jazzy vibe, maar deze trilogie wordt echt heel anders.'' Daarnaast staan er nog drie releases op de planning. ''We hebben het inderdaad erg druk op het moment. Het zijn hectische tijden, maar dat is alleen maar fijn.''  

Lees ook: