Suburban Records begon in 1997 als een Nederlandse distributietak voor zware muziek. Oprichter Ronald werkte daarvoor altijd voor Rough Trade, maar besloot na een overname om voor zichzelf te beginnen. Bevriende platenlabels als Nuclear Blast en Century Media sloten al snel deals met het distributiebedrijf. Twee jaar later begon Suburban ook zelf artiesten te tekenen, beginnende met Peter Pan Speedrock en 7Zuma7 uit Eindhoven. ''We waren destijds echt de droom van iedere band, want we hoefden geen winst te maken. Ik kon de opbrengsten uit het distributiebedrijf ook naar de belastingdienst brengen, maar ik investeerde het liever in muziek'' aldus Ronald.
Ze zorgen ervoor dat er nieuwe albums verschijnen, zetten nieuwe artiesten in de markt en zorgen ervoor dat je favoriete albums in de winkel te krijgen zijn. De rol van een platenlabel binnen de muziekindustrie is moeilijk te overschatten. Maar wie zijn deze poortwachters van de muziek nu eigenlijk precies? Wat drijft ze om nieuwe muziek aan de man te brengen en hoe zien ze hun eigen rol binnen het muzikale landschap precies? In deze rubriek gaat 3voor12 Noord-Holland op bezoek bij de poortwachters van de muziekindustrie. Deze keer waren we te gast bij het Haarlemse rock'n roll label Suburban Records.
De geschiedenis van Suburban
Suburban en Noord Holland
Suburban Record heeft haar kantoor aan de Haarlemse rivier het Spaarne en heeft een sterke band opgebouwd met de lokale, alternatieve muziekscene. Zo gaf het label in het verleden bijvoorbeeld werk van Orgaanklap en Pignose Willy's uit, en tekende ze recentelijk Mantra en Tony Clifton. ''Ronald heeft goede ongeschreven regels over wat we uitgeven. We werken echt heel erg vanuit onze eigen smaak. Toen we Tony Clifton hoorde stonden we bijvoorbeeld echt allemaal te dansen op onze bureau's. Dat komt echt niet vaak voor'', aldus Santina.
De toekomst en nieuwe media
Volgens creatief marketeer Tom is de kracht van Suburban dat ze erg bezig zijn met nieuwe media. “Door de komst van internet is het muziekaanbod groter dan ooit. Dus de bladen, de radio en tv programmeurs moeten tussen die enorme hoop aan acts gaan zoeken naar de interessante artiesten. Dan is een goed liedje alleen niet meer voldoende, er zijn namelijk super veel bands met goede liedjes. Je moet zelf een verhaal om je heen creëren zodat je opvalt, en daar helpen wij bij. Als je marketing zodanig goed is dat het hele internet over je heen valt, dan hoef je niet eens meer te wachten op media-aandacht van derden, wat wel weer heel bevrijdend is. Een goed voorbeeld hiervan is de crowdsurf actie van Bartek of de draai-orgel remix van Orgaanklap."