Haarlem is een muzikaal initiatief rijker: Patro University. Dit is geen initiatief waarbij muzikanten een podium krijgen om hun talent te laten horen, maar juist één waarbij muzikanten zich verder kunnen ontwikkelen door lessen en verhalen van professionals uit het werkveld. Patro University is bedacht door Sofie Krop (Patronaat) en Joost Verhagen (Haarlemse Popscene). Beiden zijn erg actief in de Haarlemse muziekscene en hebben een uitgebreid netwerk in de muziekwereld.
Wat is Patro University?
Patro University is een initiatief waarbij we muzikanten verder willen helpen dromen en ambities waar te maken. Bijvoorbeeld door informatie te geven over hoe de muziekscene werkt. Het is niet zo dat we de muzikanten stap voor stap willen begeleiden in hun verdere proces, maar we willen ze de informatie toereiken waardoor ze zelf stappen kunnen gaan nemen. Wat we eigenlijk willen is een soort bewustwording creëren voor het maken van plannen. Zie je band als product, in plaats van ‘we gaan iedere maandagavond lekker hobbyen’. We nodigen elke editie verschillende sprekers uit die allemaal een andere professionele rol in de muziekwereld hebben. Zij geven een masterclass in het Patronaat Café en kunnen antwoord geven op vragen van muzikanten als ‘Wie moet ik hebben om een optreden te boeken?’ en ‘Hoe werkt het nou eigenlijk als ik een album op wil nemen?’
Voor wie is Patro University bedoeld?
We richten ons voornamelijk op muzikanten uit de regio die een bandje hebben en lekker veel oefenen. Muzikanten die hier en daar een optreden hebben in een lokale gelegenheid, maar niet echt verder komen dan dat.
Hoe zijn jullie op het idee van Patro University gekomen?
Haarlem kent veel muzikanten en professionals en het idee van het initiatief is om een brug te slaan tussen de verschillende partijen die elkaar kunnen helpen. We liepen al een tijd met dit idee rond, toen hebben we uiteindelijk de plannen uitgewerkt. Dat leverde in eerste instantie vier edities op. We doen het nu eigenlijk een beetje als een pilot. We gaan kijken of er een beetje behoefte aan is en hoe het bevalt.
Is er behoefte aan jullie initiatief?
Jazeker! Dat is bijvoorbeeld te zien aan de opkomst van de eerste editie. We hadden ruim veertig aanmeldingen en het was volle bak. Ook merkte ik bijvoorbeeld bij het begeleiden van bands bij Rob Acda Award, dat muzikanten niet zo goed wisten hoe nu verder te gaan. Dan zijn ze lekker op weg met het maken van muziek, maar weten ze niet hoe ze bijvoorbeeld komen tot meer optredens of het opnemen van een EP.