Haarlemmers Bart Balm, Daan Baars en Jelle van Gijtenbeek zijn de oprichters van Je Suis Energy, een organisatie die ludieke randprogrammering verzorgt bij bestaande evenementen en zelfstandig culturele evenementen ontwikkelt en organiseert. Daarbij staan vernieuwing, creativiteit, energie en interactie voorop. De mannen vonden dat de Haarlemse uitgaansscene wel wat meer pit kon gebruiken. Sinds 2012 fleuren ze het straatbeeld op met speakerkar, een silent disco tussen de hooibalen of een kunstzinnig technofeestje.
Hoe is het idee voor Je Suis Energy ontstaan?
Daan: Ik organiseerde kleine raves samen met Jelle en een andere vriend. Die werden steeds groter en sloegen aan bij het publiek. Toen mocht ik bij de Haarlemse Lente in 2012 (opening van het creatieve jaar door Haarlemse tentoonstellingsruimten - red.) de afterparty verzorgen. Dat was ons eerste evenement: we probeerden kunst en interactie te integreren in een muziekfeest. Toen ontstond achteraf in de kroeg eigenlijk het idee om het verder uit te breiden.
Bart: Het gaat om beleving van kunst en cultuur, die misten we in Haarlem. De kunstscene is hier groot maar leeft niet echt onder de jongeren.
Jelle: Er zijn hier heel veel creatieve mensen, maar die gaan vooral naar Amsterdam en hier gebeurt dan vervolgens niets.
Waar staat Je Suis Energy voor? Hoe zorgen jullie voor die beleving van kunst en cultuur?
Bart: Mensen enthousiast maken, de energie laten losbarsten! We willen dat er een wisselwerking tussen het publiek en een artiest ontstaat.
Jelle: Het zijn altijd de feesten met - zoals wij het noemen - een ivoren dj-toren die ons storen. Een feestje is veel leuker als je elkaar, publiek en artiest, naar een hoger niveau kan tillen.
Daan: Met uitgaan is het vaak zo dat je bij je eigen groepje blijft, terwijl het gezelliger is als je elkaar energie geeft. Als het publiek hecht, ontstaat er één grote sfeer.
Jelle: Zoals één grote, spontane jamsessie.
Bart: Tijdens de afterparty van de Haarlemse Lente 2013 deelden we bijvoorbeeld kettingen uit aan het publiek. Voor elke ketting was er één ander exemplaar die daarbij paste. Opdracht aan de bezoekers was om diegene te vinden die de ketting had die matchte met jouw ketting. Het was leuk om te zien dat mensen echt op zoek gingen en met elkaar aan de praat raakten. Daarnaast staat Je Suis Energy ook voor vernieuwing, met iets geconfronteerd worden wat je nog nooit gedaan hebt. Zo hebben we mensen ook wel eens gedichten laten schrijven: er kwamen later personen naar me toe die zeiden dat ze dat nog nooit gedaan hadden, maar zich even een kunstenaar voelden. Met de juiste ingrediënten kan je een evenement omlijsten, minder eenzijdig maken.
Gaat het dan uiteindelijk om het vervagen van de grenzen tussen artiest en publiek?
Jelle: Nee, dat hangt natuurlijk ook af van de behoefte van de artiest. Het is vooral dat een evenement met mensen is, in plaats van voor mensen.
Polderpatriotten: Je Suis Energy verwent publiek met creatieve ervaringen op muziekevenementen
'Je redt het niet meer alleen met muziek: mensen willen iets meemaken'
Met middelen zoals het wereldwijde web en crowdfunding is het tegenwoordig minder moeilijk om eigen dromen en ideeën tot leven te laten komen. Lokale, culturele initiatieven kunnen zorgen voor nieuwe vormen van creativiteit en mogen in een tijd waarin de overheid op subsidies kort best in het zonnetje gezet worden. In de rubriek Polderpatriotten kijken we hoe het staat met de lokale initiatieven op muziekgebied in Noord-Holland. Dit keer spreken we de mannen achter evenementenorganisatie Je Suis Energy.
Maar mensen gaan ook naar een evenement toe omdat het voor hen georganiseerd is, omdat ze willen ontspannen. Kan dat nog steeds met alle extra activiteiten? Misschien zit het publiek daar helemaal niet op te wachten.
Daan: Je kan natuurlijk zelf kiezen of je betrokken wilt worden, we willen een activiteit niet opdringen. Omdat mensen er zelf voor kunnen kiezen, zal het niet zo snel storen.
Jelle: Maar je ziet dat mensen vaak toch wel meedoen omdat ze nieuwsgierig zijn. Ze willen weten wat er gebeurt. Zo hadden we ook eens tijdens een evenement een schuur staan met gaten erin waardoor mensen hun hoofd naar binnen konden steken. In de schuur stond een kunstenares die een persoonlijk verhaal vertelde. Je zag dat iedereen er in meeging. Als je iets uitdraagt, dan krijg je een reactie daarop en dat is de energie die we zoeken.
Daan: Ik zie ook wel een trend ontstaan. Bij een feest of concert willen mensen tegenwoordig graag betrokken worden. Zeker in Haarlem is dat een hype. De Haarlemse gemeenschap is heel gesloten en die willen we openbreken.
Jelle: Haarlem is gereserveerd. Als je vroeger naar een concert ging, dan ging men pas na wat bier aan het eind van de avond echt los. Wij willen die grens opzoeken en naar voren halen.
De trend is dus dat mensen tegenwoordig de behoefte hebben om op een feest meer mee te krijgen dan alleen muziek. Kunnen jullie dat verklaren?
Daan: Vervreemding in het echte leven misschien? Ik denk dat mensen persoonlijke aandacht fijn vinden.
Jelle: We zijn meer verwend geworden. Het klinkt misschien cliché, maar met alle interactieve ontwikkelingen van tegenwoordig gaat het heel snel: een concert met alleen muziek is minder bijzonder geworden.
Bart: Mensen willen iets meemaken. Je redt het niet meer qua concurrentie met alleen muziek. Je moet het verschil ergens anders maken. Natuurlijk zijn er goede evenementen met alleen muziek, maar ons doel is het publiek meer mee te geven dan alleen muziek.
Daan: Je moet het zien als een uitbreiding met toegevoegde waarde.
Hoe belangrijk is muziek dan bij jullie evenementen en concepten?
Jelle: Heel belangrijk. Muziek is de ruggengraat van een evenement. Muziek en energie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, alles wordt twee keer leuker met muziek. We doen veel met elektronische muziek en dj-sets, maar we kiezen vooral muziek die bij een evenement past.
Daan: We hadden bij de Haarlemse Lente 2013 bijvoorbeeld een artieste die onder een grote lappendeken een barretje beheerde: bij de intimiteit onder het dekentje paste geen harde muziek.
Vertel eens iets over de specifieke concepten die jullie gebruiken om interactie met het publiek te creëren.
Bart: Naast het meisje met de deken, hebben we ook een keer een orakelact gehad waarbij mensen in een tent antwoord kregen op levensvragen. Een eigen concept is Bring Your Own… Zo organiseerden we vorig jaar het Bring Your Own Lights Festival, waarbij mensen zelf verlichting mee moesten nemen. Vervolgens hebben we met het geheel aan lampen een lichtshow gemaakt.
Daan: Verder hebben we ook de zogenoemde Solo Disco bedacht: een eenpersoonshokje met buiten twee uitsmijters en binnen een dj die voor één persoon zijn of haar favoriete muziek draait. Je ziet mensen in hun eentje uit hun dak gaan. Dit concept gaan we uitbreiden met verschillende soorten hokjes en we kunnen bij dezen wel onthullen dat het De Hokkieclub zal gaan heten. We willen concepten van kwaliteit, maar het moet wel met een knipoog zijn. Verder mogen activiteiten best raar, eng of ongemakkelijk zijn. Je wil mensen samenbrengen en een unieke, bijzondere ervaring meegeven die ze zich later nog zullen herinneren.