Sly & Robbie featuring Nils Petter Molvaer in de Nobel
De veelzijdigheid van dub
De reggaeliefhebber die op 31 maart 2019 een fijn plekje in de Grote Zaal van Gebr. de Nobel opzocht in de verwachting een avondje zonovergoten dubmuziek mee te maken, zal een beetje raar hebben opgekeken toen de spots boven het podium een grijsharige, blanke man met een trompet in het licht doopten. De bekende Noorse jazztrompettist Nils Petter Molvaer trad deze avond op met Sly (Dunbar) & Robbie (Shakespeare). De laatstgenoemden namen achter Molvaer plaats met respectievelijk drumstel en basgitaar; een vertrouwd gezicht voor de kenners. Wel maakte de aanwezigheid van Molvaer, en ook gitarist Eivind Aarset en de Finse laptopartiest Vladislav Delay duidelijk dat dit geen doorsnee duboptreden zou worden.
Vanaf het eerste nummer drukken Molvaer en Aarset hun stempel op het concert. Het ijle trompetgeluid van Molvaer wervelt als een langgerekte, koele bries door het elektronisch vervormde gitaarspel van Aarset heen, wat de belofte van warme dubklanken van Sly & Robbie even als een lang vergeten herinnering doet voelen. Na de opener, met een mooi staaltje Noorse fusion-jazz, laten Sly & Robbie zich steeds meer gelden, waardoor op het podium iets speciaals gebeurt. Dubritmes vermengen zich meer en meer met de elektronische klanklandschappen en het kenmerkende trompetgeluid van Molvaer als aanjager. Het optreden ontpopt zich als een fascinerend spel van contrasten dat misschien niet de zaal in vuur en vlam zet, maar toch voldoende intrigeert om de volle aandacht en goedkeuring van de toeschouwers op te eisen. Hoofden knikken en heupen wiegen op de unieke dub waarmee Sly & Robbie en consorten de zaal betoveren. De reggaeliefhebber zal zich niet bekocht voelen als de laatste klanken van het optreden wegebben, want dub laat zich vanavond van zijn meest veelzijdige kant zien.
(Thierry Lemmers)