3voor12 Leiden

Automatisch antwoord

De maandelijkse mijmeringen van Jan Stroomer

Ik zie ze vaak in mijn inbox binnen komen. Soms in verband met vakantie of ander soort verlof. Soms omdat ik zelf een typefoutje heb gemaakt en daardoor naar 'n niet-bestaand adres op de desbetreffende server aan het mailen ben. En ook vaak omdat ik blijkbaar een oud e-mailadres te pakken heb. Programmeur X van festival Y blijkt dan allang te zijn overgestapt naar poppodium Z.
Gelukkig is er een volledig geautomatiseerd systeem om je hiervan op de hoogte te stellen. En ondanks de uiteenlopende situaties is de strekking van het automatisch opgestelde antwoord dezelfde:
“Het door u gestuurde bericht zal niet gelezen worden.”

De afgelopen week kreeg ik er veel meer in mijn inbox. Veel meer dan normaal. En veel meer om een nog veel vervelendere rede. In nog lopende producties vielen ineens e-mailadressen weg. Actieve e-mail conversaties werden abrupt afgebroken door middel van een automatisch antwoord:

"In verband met reorganisatie is ... niet meer onderdeel van ons team. Berichten naar dit e-mailadres zullen niet meer gelezen worden."

Dit was niet bij één instelling. Ik had een drukke week, die gepaard ging met mailtjes en telefoontjes naar diverse locaties en instellingen. En overal ontving ik dezelfde treurige berichten. Ik hoop dat de poppodia en theaters snel een manier vinden om zich door deze moeilijke tijd heen te slaan. Maar op dit moment ben ik vooral verdrietig voor die grote groep, die afgelopen week hun baan heeft verloren. Achter elk e-mailadres zit namelijk een persoon, met een huis, een huishouden, wellicht een gezin en weet ik niet wat nog meer. En die lieve, betrokken, hardwerkende mensen, zijn nu hun baan kwijt. En daar baal ik van!

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12