In het bijna huiskamerachtige De Wakende Haan in de Vrouwensteeg betreedt de band van singer-songwriter Sam Vano, gekleed in een t-shirt met z'n OV-kaart erop afgebeeld, het lage podium. Voor hen staat een gemengd publiek van jong en oud, wachtend op de eerste noot. Een aantal van hen heeft al een voorproefje gekregen tijdens de soundcheck van de band, maar toch is rond 21:45 het moment daar voor de muziek.
'Loved You Yesterday' dondert door de kleine zaal heen. Deze staat bijna volledig vol, en ook vanaf de bar staat er genoeg publiek naar de band te kijken. De drummer geniet er al direct van; hij schudt z'n hoofd ritmisch mee op de muziek. Het geluid is lekker hard en ruig. Hierna volgt het tweede nummer van de set, 'Burnaby Heights'. Sam wisselt zijn Gibson SG in voor een Epiphone Casino, en de band knalt weer los.
Sam zijn stem is vrij zacht, maar wel verstaanbaar. Hier en daar heeft het wat weg van die van Bob Dylan, specifiek zijn stem uit de '70's. Toevallig vertelt hij later dat hij hem zelf ook live heeft gezien. Dan komt het derde nummer, 'Hannah'. Sam vraagt; 'Zijn er Hannahs in de zaal? Ben namelijk al jaren naar haar op zoek.' Iemand roept dat er een Hannah aanwezig is, waarop hij antwoord: ''Leuk dat je er bent! Deze is voor jou.'' Het nummer opent rustiger, maar wordt later ietsjes eclectisch. De bassist zingt daarnaast backing vocals. ''Volgens mij is dit onze eerste keer in Leiden,'' zegt Sam na afloop van het lied, ''en volgens mij is het heel geslaagd. Er zijn mensen, er is Guinness, wat wil je nog meer?'' Bijna alle nummers die gespeeld worden staan op het meest recente album van Sam, 'Selfhelpmehelpmyself'
Assepoester
Na 'Hannah' volgt nog een aantal nummers, waaronder 'Hero', 'Luther King Park' en 'Cinderella', een nummer dat geïnspireerd is op een voorval met zijn broer. Sam werd vorige zomer helaas gedumpt, en toen zei zijn jongere broer tegen hem dat hij dacht dat hij zijn Assepoester had gevonden. Het kwartje viel pas later, vertelt Sam verder, omdat zijn broer vorig jaar in dezelfde situatie zat. Het heeft bijna een bluesy geluid dankzij de snauwende gitaarpartijen. Vanwege de kleine ruimte vibreer je haast mee met de muziek. Het publiek gaat ondertussen tijdens ieder nummer lekker los: waar de een headbangt, danst de ander mee.
Als 'Cinderella' afgelopen is gaat de band direct over tot het volgende nummer 'Rabbit Run'. Tijdens de solo draait de lead-gitarist letterlijk alle richtingen in. Jammer is dat door Sam z'n zachte stem niet altijd de teksten kan verstaanbaar zijn omdat de band zo luid speelt.
Er volgen nog drie nummers: 'Bus', de titeltrack van zijn meest recente album en een cover, 'If Not For You'. Al met al kun je stellen dat Sam zijn muziek en sound op het podium perfect is voor een coming-of-age-film. (DV)