Een Gronings collectief dat avantgardistische rock, jazz en improvisatie brengt, vergezeld van poëzievoordrachten? Post-punk Leidse Zeeuwen die zingen over ‘Drie Harige Ratten’?

Dit klinkt niet als prettig gestoord, maar als complete waanzin – Resistor, neem ons mee met Plan Kruutntoone en Grote Geelstaart.

De redactie vraagt uw aandacht voor het volgende. Op de nacht van 14 op 15 juni j.l. vindt in Leiden Museumnacht plaats, met interessante artiesten als Yan Lâle, Kalima, Ronny deCarlo, La Chiva Gantiva en Knotenpunkt. Nadat in 2024 precies op die avond Skroetbalg de Sleutelstad stukspeelde, is in 2025 op die avond weer een erg interessant concert geprogrammeerd: dit concert.

Om te zorgen dat de Leidse muziekliefhebber niet aan dit soort luxeproblemen lijdt, roepen we concertorganisatoren in deze regio op om de avond van Museumnacht 2026, als het echt niet anders kan, dan maar iets vergetelijks in te plannen. Eenieder die hierover meer informatie heeft, wordt verzocht contact op te nemen met de landelijke tiplijn, maar u kunt ook de plaatselijke redactie bellen.

Plan Kruutntoone

“En als ik nergens thuishoor, waarom zou dat dan niet hier zijn?”

Het Voorhoutse Katzwijm kent vele vormen: een opnamestudio, een platenmaatschappij, een microbrouwerij. Ook concertorganisator is er één, zoals deze in Resistor.

Lichterlaaiend voorbeeld
Als we Resistor binnenkomen, blijkt dat deze muzikanten in de zaal staan en zitten. Plan Kruutntoone is met zijn zevenen, dus vullen ze daar de helft van het oppervlak. Het publiek schaart zich in een driekwart cirkel rondom de band, zoals bij straattheater. Als soundtrack horen we voor het optreden het gekras van kraaien, een zangeres en een neuriënde man op de achtergrond.

Plan Kruutntoone speelt werk van het net uitgekomen dubbelalbum ‘Niet Alles Wat Afwijkt Is Weerloos’, getiteld naar Lucebert. De zeven brengen daarmee poëzie van (en over) de Zuid-Afrikaanse dichteres Ingrid Jonker en proza van Marinus van der Lubbe.

Wie dat zijn? Bandleider Hansko Visser introduceert hen zo: “Ingrid gaf haar pogingen op om de wereld beter te maken en liep op een kwade dag de zee in”. De Leidse communist Martinus van der Lubbe stak na de machtsovername van de Nazi’s de Rijksdag in Berlijn in brand. Zij gebruiken dat als excuus om de burgerrechten op te schorten. Voor Hansko is hij een “Lichterlaaiend voorbeeld. Hij zag dat niet goed ging, vond dat hij daad bij woord moest voegen. Ik wil niet zeggen dat we iets in fik moeten steken, maar wel dat we, gezien de situatie in de wereld, niet moeten zwijgen en op elkaar blijven letten.”

De ode aan Van der Lubbe past bij dit pand – hij staat op een enorme muurschildering op de eerste verdieping. Martinus werkte namelijk op deze plek toen er nog de conservenfabriek van Tieleman & Dros stond. Ook een andere Leidenaar krijgt een shout-out: drummer Rick Potma blijkt hier ook vandaan te komen.

Kiezen en beslissen
Plan Kruutntoone kun je vanavond samenvatten als poëzie op free jazz, met bijzondere ritmes en rijk aan improvisatie. Het optreden begint met het voorlezen van gedichten onder minimalistische begeleiding, afgewisseld met instrumentale geluidsexplosie en geroepen dichtkunst: "De conducteur een grote leugenaar / Alle psychiaters van het land: go fuck yourself".

Een nummer als ‘Volkslied van een Verlopen Natie’ klinkt dadaïstisch, alsof iedereen maar wat soleert, maar het totaaleffect is berekend. Er wordt door een megafoon geroepen als zang, een gitarist valt in. Flikkerend licht en een opname van Romamuziek aan het slot maken het af. ‘Voor Ingrid Jonker’ met een rafelige punkjazzachtig refrein en een opzwepende rockbaslijn, wijst al vooruit naar Grote Geelstaart. Ook hier zijn de beelden mooi: “Een horizon voor mieren in een druppel".

Dichter Dorpsoudste de Jong leest met zachte stem voor uit een reisdagboek dat Van der Lubbe in 1931 bijhield: "Maar soms denk je over iets wat dieper na. Je voelt dat je moet kiezen - en beslissen." De voorlezer wordt begeleid door een jazzy bas en een drum met brushes. Een saxofoon en achtergrondzang vallen later ook in.

Weer erbij was, heeft iets bijzonders beleefd - een performance, waar heel veel tegelijk gebeurt, in plaats van een optreden. Een stukje Peel Slowly And See aan het einde van de lente. Zoals de band zich afvraagt: "En als ik nergens thuishoor, waarom zou dat dan niet hier zijn?"

Grote Geelstaart

Vervreemding was nog nooit zo mooi

In 2024 stond Poprondeband Grote Geelstaart tijdens Museumnacht in de Hortus. Een redacteur van ons was erbij en appte daarna opgewonden: “Heel leipe mix van punk en jazz ofzo, nog nooit zoiets gehoord!” Die punkjazzvibe wordt versterkt door de occasionele sax van toetsenist Danny Rottier. Door het verschroeiende tempo zou je hun noise ook hardcore post-punk kunnen noemen. De twee drumstellen gaan regelmatig op standje rave, met steun van de onnadrukkelijk goede bassist en neef Jeppe Rottier. Tijdens hun nummers horen we spannende tempowisselingen. Psychedelische rock zit ook in hun mix, met de lange instrumentale delen en feedback.

De vijf combineren een aanbevelenswaardige intensiteit met strak spel. Het laat ons de emotie voelen die schuilgaat onder de soms kille elektronica van keyboardbliepjes en de vervormde zang van de drummer Finley Nijsse. Daaroverheen zitten effecten aan de gitaren en de bas die regelmatig van effecten wisselen, als bij shoegaze. Verschil is dat hier nadrukkelijk emotie getoond wordt (de band headbangt mee) en er contact gelegd wordt met het publiek: frontman Luuk Bosma kronkelt op de grond in de zaal tijdens ‘Spookrijder’.

Het gezucht in ‘Drie Harige Ratten’ (zie video) en de terugkerende oerschreeuwen van gitarist/drummer/neef Jesper Rottier in ‘Barch’ symboliseren vervreemding. Die werd nog nooit zo mooi weergegeven.