In spanning wachten wij in de raadzaal van het Leidsche stadhuis op het begin van een bijzondere voorstelling. Wij krijgen een korte introductie: het stuk is tijdens de corona-lockdown ontstaan. Anna en Trevor deden toen samen uitgebreid onderzoek naar de mogelijkheden van de basklarinet; de één als componist, de ander als muzikant. Gaandeweg begon er een muziekstuk te ontstaan, doordrenkt van lockdown-thematiek, dat heel goed paste bij Ruka (de hand); een animatiefilm van de Tsjech Jiri Trnka.
Basklarinettist Anna voor de Wind is, op witte handschoenen na, geheel in het zwart gekleed. Ze neemt plaats voor een zwart doek. Op het scherm achter haar zien wij een projectie van alleen haar handen en de prachtige basklarinet: een complex instrument met een imponerende hoeveelheid kleppen.
De stilte waarmee zij het instrument benadert en de rust waarmee ze het in stelling brengt om te gaan spelen, is meteen al muziek.
Componist Trevor Grahl zorgt er voor dat alles technisch soepel loopt. De filmbeelden van Jiri Trnka's animatie-meesterwerk zijn ondertussen verschenen. Anna's spel sluit naadloos aan op de beelden. Trevors compositie verbeeldt het verhaal van het gevecht tussen de kunstenaar en alomtegenwoordige hand met vaak duistere en schurende geluiden. Anna vertolkt de sfeer in het kamertje van de kunstenaar middels lange lijnen; soms schril, warm en aards. Op actie-momenten barst ze uit in ruige arpeggio's.
Kracht aan de beitel
Dan wordt de animatie van Jiri Trnka tijdelijk gestopt. Anna neemt plaats achter een tafel. Op de schermen verschijnen wederom haar witgehandschoende handen, maar nu met schaar en papier. Met liefde en geduld brengt ze met slim vouwwerk de plant uit de film naar onze driedimensionale wereld. Dat gepriegel valt niet mee met handschoenen aan, die dan ook demonstratief ter zijde worden gelegd. Een duidelijke verwijzingen naar iets dat velen in de zaal zich waarschijnlijk al afvroegen: hoe krijgt ze het voor elkaar klarinet te spelen met die dingen aan?
De film gaat weer verder. Met het knipwerk in herinnering loopt alles nu door elkaar. Haar adem wordt de sensuele zucht waarmee de hand de kunstenaar wil betoveren, de kleppen van de verder zwijgende klarinet geven kracht aan de beitel waarmee de kunstenaar een beeldhouwwerk tot stand brengt.
Als dit spektakel voorbij is, duurt het lang voor ik uit de emotie van de film loskom: muziek, animatie en jeugdsentiment rond deTsjechische animatiefilms van televisie vroeger, lopen hopeloos door elkaar. Dit was muziek, virtuositeit, theater, maatschappijkritiek, kunstzinnige beschouwing en humor alles te gelijk en door elkaar.
H.A.N.D.
Anna voor de Wind en Trevor Grahl zijn zo vriendelijk om mij na de voorstelling en het nalopen van de techniek, nog even te woord te staan.
We spreken over de overeenkomsten van de thematiek van de film en de spanning tussen kunst en cultuur en de overheid tijdens de corona-pandemie; over hoe enerzijds muzikanten en componisten hun 'normale werk' niet konden doen, maar anderzijds opeens heel veel tijd hadden om bijvoorbeeld heel diep in een project als dit te duiken.
Dat project lijkt overigens nooit een definitieve vorm te krijgen, in de zin dat zelfs deze (waarschijnlijk) twintigste opvoering weer een nieuwe uitdaging bleek te herbergen. Doordat in de raadzaal de film met de geïsoleerde beelden van Anna niet op groot doek te projecteren bleek, wordt deze op beeldschermen getoond. Het real-time knip- en vouwwerk door Anna blijkt later toegevoegd, omdat de focus van het publiek anders te veel naar de filmbeelden afdwaalt en het uitdoen van handschoenen - in eerste instantie ontstaan uit wanhopige noodzaak - bleek zo'n impact te hebben dat het nu een vast element is geworden.
Als afsluiter van het gesprek met beide kunstenaars mag ik de 'partituur' zien. Het is een document dat net zo levendig is als de vrije en experimentele ontstaansgeschiedenis van het muziekstuk: er is in geknipt, geschrapt, bijgebkrabbeld. Losse stukken worden met plakband bij elkaar gehouden. Ik zie vrij weinig traditioneel notenschrift. Als ik informeer naar bepaalde ritmische notities vertelt Trevor dat één daarvan een morse-code is die Anna met haar kleppen tikt: H.A.N.D.
Wie een opvoering van dit prachtige muziekstuk alsnog wil meemaken, kan dat doen op 19 juni bij Grasnacht te Amsterdam.