Voor KASSETT is muziektheater geen theater waar muziek slechts een ondersteunend sausje is, ingemixt door een geluidstechnicus. Nee, muziek is een cruciale rode draad — gelijkwaardig aan tekst, spel en beweging.
Volgens regisseur Frank Siera vallen ook opera en musical onder de brede parapluterm die muziektheater omvat. Maar daar zoekt KASSETT het niet. Zangeres en performer Oukje den Hollander benadrukt dat het collectief streeft naar een echte gelijkwaardigheid tussen de disciplines. Zang, spel, muziek én taal krijgen allemaal evenveel ruimte. Een levendige mengelmoes van verschillende ingrediënten die samen zorgen voor het perfecte gerecht.
Toch is het bij elke voorstelling weer een zoektocht naar balans — én naar frictie, vertelt Oukje. "Wanneer neemt de tekst het over? Wanneer juist de muziek? Daarmee blijf je steeds een beetje stoeien". Volgens Oukje kan het creatieproces dan ook alle kanten opgaan, “Dat komt omdat we bij iedere voorstelling op basis van de inhoud besluiten welke muziek erbij past, of wat willen we creëren”.
Bij hun nieuwste productie stond echter niet een specifieke muziekstijl centraal. In plaats daarvan werden ze dit keer richting een bepaalde componist geduwd — een keuze die vanzelf uit het maakproces voortvloeide. "We wilden een voorstelling maken rond de vraag: bestaat er zoiets als spiergeheugen of lichamelijke herinneringen? En hoe verhouden die zich tot het mentale geheugen?", vertelt Frank.