Na een succesvolle eerste editie van Live in Loods in december, waarin een mix van shoegaze en indie rock centraal stond, was het op 31 januari tijd voor een hiphop-editie in de Wibar. Op deze avond waren vier verschillende hiphop-sounds te horen, waarvan ik Doe Gewoon, hiphopformatie uit Amersfoort, helaas heb moeten missen. "Het maakt ons helemaal niks uit hoeveel mensen er zijn, we maken er een show van", zegt rapper Stompeloer achteraf.

Bigbobbybitch

‘Leiden,wie ben jij?’

In de bijna lege zaal van Wibar zijn er nog maar twintig mensen, verspreid over de zaalruimte. Tjetjoebetja, draait klassiek trap, denk aan Gucci Mane en Young Thug. Dit zet the mood is right, want zometeen komt Bigbobbybitch op het podium. Bigbobbybitch, rapper die al sinds zijn vijftiende trap uitbrengt. Deze stroming komt uit het Atlanta van begin-2000, herkenbaar door de snelle hihats, heavy 808’s en gangsta lyricsm. Voor mensen die niet naar rap luisteren, kun je dit vergelijken met punk; harde tunes met distored instrumenten(samples) en diy-sounds en punchy, headbanging drums (808’s).

De show begint met de track ‘Osu Taped’ In en Bigbobbybitch roept iedereen naar voren. Een experimentele raptrack met veel distortion, een passend begin en deze energie blijft door de hele live set heen. Er is geen tijd voor pauze en gaat van track naar track. Bij track drie, ‘Wie ben jij’, vult de zaal zich meer en meer. Het publiek is nu meer dan verdubbeld. Bij de volgende track, ‘Onder ons’, verschijnt ook rapper NouNou op het podium. De hook bij deze is super catchy en deze track doet denken aan reaggeton. Er is zeker veel variatie in zijn set, van plugg tot drill, met interessante samples, zoals de Mortal Kombat 2 sample— een vroege trap staple —en ook kenmerkend van de vroege SoundCloud-scene.

Highlight van de show is ‘Brand New’, een track met heavy 808’s en Bobby’s triplet flows. Ook is er een referentie naar Tommy Wright III, een Memphis rap-legende, met de line ‘Meet your maker’.

Ik zou BigBobbyBitch nooit een bitch noemen. Het eist veel swagger om op te treden voor een publiek waarvoor trap en plugg een onbekend concept lijkt. Daarom is het passend dat BigBobbyBitch rapt: “Leiden, wie the fuck ben jij?” En dat vraag ik me ook af.

Keenan Mundane

Keenan Mundane heeft een fanbase

Journalisten die zich nog steeds afvragen wat het verschil is tussen een karaokeshow en een hiphopoptreden, moeten een keer het concert van producer/multi-instrumentalist Keenan Mundane bezoeken. Deze artiest is al een bekende naam bij Wibar en had vorig jaar de releaseshow van zijn EP Molasses. Voor een breder publiek was hij te zien als vooract van “The greatest rapper ever”, Danny Brown, in de Melkweg. Zelfgeproduceerde, experimentele rap, boombap en elektronische invloeden—en hij rapt over zijn eigen beats. Een echte jack-of-all-trades.

Keenan Mundane begint de set met een nieuwe, titelloze track en schakelt daarna meteen over naar de boombap-track Worm Jerry. Na deze track vraagt hij of het wild is, en het hele publiek schreeuwt. De geluidsniveaus schieten boven de 100 dB. De zaal is helemaal los dus.

Bij het optreden van ‘Black Enough!?’ laat Keenan Mundane zijn geweldige stage presence zien. Deze track bevat veel beat- en drum-switches. Hij beweegt over het hele podium en speelt de beatswitches live met zijn sampler. Hij headbangt de hele tijd, en het publiek headbangt in hetzelfde ritme met Keenan Mundane mee.

‘Molasses’ speelt hij ook live. Deze track doet me denken aan iets van Rage Against the Machine. Tijdens het concert kondigt hij aan dat hij net klaar is met zijn mixtape (you heard it here first, folks!). Vervolgens speelt hij ‘Real Music’, zijn nieuwste single, een kritiek op mensen die live-instrumentatie ‘missen’ in hiphop of andere muziekgenres. Mensen zoals YouTuber en producer Rick Beato, bijvoorbeeld. Daarna speelt hij een nieuwe, unreleased track ‘Dance Raja, Dance!’Dit nummer is nu meer rock-‘n-roll. Het lijkt erop dat dit de nieuwe stijl is voor Keenan Mundane, die bij elke nieuwe release een andere vibe brengt. Na deze track roept iemand uit het publiek: “Piraten liedje”, en dat is toevallig, want de volgende track is ‘Jolly Roger’. Keenan Mundane eindigt zijn set met ‘2Die4’ en bedankt het publiek.

Gotu Jim

Headliner Jim

Na het concert van Keenan Mundane vult de zaal zich langzaam verder, wat begrijpelijk is, want headliner Gotu Jim komt zo het podium op. Hij staat al backstage met de mic ready, en voordat hij opkomt, hoor je hem al. Hij begint zijn set met ‘Seks in the City’, maar de track wordt al snel gestopt door te veel feedback. Gelukkig wordt de track snel herstart, en de rest van het concert verloopt foutloos.

Gotu Jim: “Mijn vloermonitors stonden te hard, waardoor ik mijn eigen stem te hard hoorde tijdens  zingen. Dat moest gewoon zachter.”

Gotu Jim vraagt het publiek wat ze vanavond drinken. Iemand roept: “Bier”, waarop Gotu Jim antwoordt: “Maar je zou ook champagne kunnen drinken.” Op dat moment start ‘Oranje Etiket’. Er zijn veel fans in het publiek en de meesten kennen de lyrics van zijn tracks. Maar is dat wel zo? Dat wordt snel daarna getest. Aan het eind van deze track is Gotu Jim zijn verse “vergeten” en vraagt hij aan het publiek: “Je weet hoe de verse gaat toch?” Maar het publiek is te verlegen, waardoor Gotu Jim “diep” in zijn herinnering moet duiken en de verse zelf afmaakt.

Na zijn show vertelt Gotu Jim: “Ik vond het publiek gewoon heel cute en echt gezellig. Mijn vriendin komt uit Leiden en ik ben hier ook wel eens geweest in de Wibar, dus ik vond het wel extra leuk. Er was een goede vibe.”

Hoe kun je zijn live set het beste omschrijven? Ik vraag het aan iemand in het publiek die geen fan is, en die noemt hem “K3 op ketamine.” Maar als je het mij vraagt, zou ik zeggen: iemand die met veel zelfspot muziek maakt over drugs en het nachtleven, met veel reverb, synths en dansbare drums. Daarmee past hij van alle acts vanavond misschien wel het best in de setting van een “echte” club.

Live in de Loods

In het begin was het nog wat leeg. Ik vraag Daniek Overgaauw van de organisatie ernaar. Daniek: “Het is een nieuw concept, dus ik denk dat als het bekender wordt en mensen beter weten wat Live in de Loods is, dat ze dan ook eerder komen. Dan weten ze dat het meteen al ‘aan’ is met de eerste act.”

Gotu Jim geeft toe dat het concept goed is: “Hier wat ik denk: Leiden heeft natuurlijk niet echt zoiets, en Wibar is sowieso de enige echte club hier. Ik vind het heel leuk dat ze experimenteren met livemuziek en de opstelling van de zaal. Leuk dat je links van het podium ook daarboven kon staan. Die opzet werkt gewoon supergoed.”

Wat we in de toekomst kunnen verwachten, of er meer hiphopavonden gaan komen, vertelt het team achter Live in Loods meer over.

Kavian Mirzaei: “We gaan zeker weer een keer hiphop doen. Er komt een meer elektronische avond aan, Latin- en world music-georiënteerde avond. We willen ook hele goede singer-songwriters deze kant op halen. Punk, anything goes, zolang het maar goede muziek is.”

Daniek: “We zijn hyped dat we als Wibar het programma kunnen uitbreiden, dat we kunnen laten zien dat we naast de nachtclub ook een cultureel centrum zijn, waar gewoon heel veel verschillende dingen gebeuren, en dit sluit daar goed op aan.”

Met deze avond bewijst Wibar dat ze meer dan een club zijn, maar ook dat ze de culturele horizon kunnen verbreden en ander soort publiek aantrekken, die misschien niet per se van de ‘club sounds’ houdt. Er zullen in de toekomst veel meer Live in Loods-sessies komen, en wij als publiek moeten zorgen dat we dit steunen.  Leiden verdient een breder cultureel spectrum en er is meer hiphop nodig.