Soundsofmusic, het “festival voor nieuwsgierige oren,” komt weer naar Stad. Het meerdaagse evenement keert jaarlijks terug, dit jaar van 31 oktober tot en met 5 november, en heeft shows op locaties zoals de Martinikerk, Akerk, Oosterpoort en het Grand Theatre. Daarnaast presenteert de organisatie enkele concerten in samenwerking met Noorderzon. Soundsofmusic bestaat al meer dan twee decennia. Toch is het niet bekend onder het grote publiek. Wat moeten we ons voorstellen bij dit festival en voor wie is het eigenlijk? We spraken af met Hille Dussel, marketeer bij Soundsofmusic.

Wat is Soundsofmusic precies?

“Het is een beetje te vergelijken met het randprogramma van Noorderzon, maar dan echt specifiek voor muziek. Het is voornamelijk gericht op moderne muziek, muziek van nu. De fundering van het festival ligt bij de klassieke moderne muziek, maar sinds kort gaat het ook wat meer richting elektronisch en komen er veel jazzinvloeden voor. Het is experimenteel en vernieuwend.”

Wat moeten we ons voorstellen bij moderne klassieke muziek? Volgens Hille is John Cage een goed voorbeeld. De pianist heeft eerder samengewerkt met the Velvet Underground. Cage gaat volgens Hille net zo te werk als de meeste artiesten op het festival: “Hij is een pianist die heel experimenteel is met wat hij doet met muziek en ook echt de grenzen van zijn muziekinstrumenten opzoekt. Eigenlijk doet bijna iedereen die optreedt bij Soundsofmusic dat ook wel.”

Naast het experimentele karakter van de artiesten noemt Hille het festival toch eerder alternatief. “Experimenteel klinkt alsof mensen nog niet weten wat ze aan het doen zijn. Maar dit zijn juist mensen die hun instrumenten zo goed kennen dat ze durven om die extra stap te zetten.” De artiesten gaan verder dan free jazz, experimentele metal en experimentele elektronische muziek. Kortom, een festival waar het kunstzinnige en het vernieuwende centraal staat.

Voor wie is Soundsofmusic?

Om te beginnen is Soundsofmusic natuurlijk voor de muziekliefhebber, maar dan wel de muziekliefhebber die echt iets nieuws wil ervaren. De genres verschillen sterk van die in meer gangbare muziekfestivals of bijvoorbeeld de Popronde. “Daar hoor je voornamelijk pop en rock. Op Soundsofmusic ga je sowieso dingen horen die je nog nooit eerder hebt gehoord.”

Het festival is voor iedereen, maar het zijn niet je standaard concerten, zegt Hille. “Als je zin hebt in gewoon een lekker ontspannen avond met een biertje in je hand, een beetje luisteren, dat is het natuurlijk niet. De slogan voor het festival is 'voor nieuwsgierige oren'. Als je denkt ik wil mezelf laten verrassen en echt een nieuwe ervaring meemaken, dat is voor mij het festival.”

Artiesten

Vier artiesten springen er echt uit en zijn een mooi voorbeeld van wat Soundsofmusic te bieden heeft. De eerste daarvan is Hatis Noit, een geluidskunstenares die voornamelijk veel met haar stem doet. Haar optreden in de Martinikerk wordt volgens Hille een hele ervaring: “Ze gaat van Gregoriaanse elementen naar Japanse gagaku, Japanse klassieke muziek. Ik denk dat ik daar in een stoel ga zitten en kippenvel krijg.”

Jameszoo hoort ook in het rijtje thuis. “Jameszoo is officieel een elektronische muziekproducer en dj, en daarin ook heel actief. Eigenlijk weer heel wat anders, dat is het mooie eraan. Hij heeft op een gegeven moment een disklavier gepakt, een piano dus, die hij op basis van artificial intelligence zelf muziek heeft laten maken.” In samenwerking met het disklavier van Jameszoo heeft hij Asko|Schönberg eromheen gezet om mee te spelen: een grote muziekgroep met zowel blazers als strijkers. Zo ontstaat een bijzonder optreden waar technologie en mens samenwerken.

Hille noemt ook Zeno van den Broek, “Dat is echt een kunstenaar, ook hij heeft iets gedaan waarbij hij met ritme samenwerkt. Ook weer met technologie en ook weer met slagwerkers.”

Jameszoo

Afsluitend noemt Hille Coby Sey. Een zanger, songwriter, DJ en multi-instrumentalist uit Zuidoost-Londen. “Hij is voornamelijk een hiphopartiest, die nu heel veel met spoken word en jazz is gaan werken, bijna een beetje triphop, maar dan nog wat poëtischer en wat ‘geruiziger’ ook, om echt die Zuidoost-Londense vibe erin te krijgen.”

Naast artiesten uit verschillende landen spelen ook veel lokale artiesten tijdens het festival. “Bijna het hele Prins Claus Conservatorium treedt op bij ons. Ze spelen stukken van John Cage en John Luther Adams, die dus perfecte voorbeelden zijn van die ‘verstilde’ muziek, die heel vernieuwend is. Verder heb je bijvoorbeeld ook Aart Strootman, hij heeft teksten van Jan Rot omgezet tot een soort van Bosch requiem." Genoeg dus om naar uit te kijken.

Wat zouden jullie willen voor de toekomst?

Het festival heeft volgens Hille een beetje een stoffig ‘stadsschouwburgimago’, “maar dat is natuurlijk helemaal niet waar het voor staat.” Ze noemt Le Guess Who? in Utrecht als voorbeeld: “dat is eigenlijk best te vergelijken met wat wij te bieden hebben”. De optredens bij Le Guess Who? kunnen ook erg experimenteel zijn, maar het festival zelf heeft een jongere uitstraling. Voor Soundsofmusic is het dus vooral een kwestie van imago. Gaat het lukken om dit jaar een hipper publiek aan te trekken? "Ik geloof zeker dat dat mogelijk is met wat wij te bieden hebben."