Het coachingstraject dat een samenwerking is tussen ESNS, SPOT, Vera, Simplon, Noordstaat, EM2 en POPgroningen is terug met een nieuwe selectie voor het pop-seizoen van ’22-’33. Nu de eerste meeting erop zit, spraken wij met de verschillende acts om een impressie van het programma te krijgen.

De POP Talent Awards zijn sinds 2020 niet meer. GRONDSLAG heeft de rol van talentontwikkelingstraject bij POPgroningen overgenomen. Het in 2021 gestarte traject zou volgens de organisatoren meer zou aansluiten bij de trends en ontwikkelingen in de huidige popcultuur. Het is grofweg bedoeld voor acts die Kunstbende en Popsport ontgroeid zijn, maar waarvoor professionaliseringstraject Hit The North en deelname aan de Popronde nog een brug te ver is.GRONDSLAG is ontwikkeld om ruw muzikaal talent van Groningse bodem op maat te helpen ontwikkelen, onderscheiden, en handvatten mee te geven. Elke act krijgt, naast gezamenlijke workshops, de kans om met een persoonlijke mentor het traject vorm te geven naar hun eigen ambities en doelen.

De acht geselecteerde acts van dit seizoen zijn: not sure, Velveteen Void, Novko, Jay Waldo, Jelle Mulder, The Samuels, Ioana Iorgu en Bibi and the Boys. Dit jaar is het traject het geesteskindje geworden van Richte Westerman. Hij heeft het programma vormgegeven en is uiteindelijk verantwoordelijk voor de opzet en uitvoering van de meetings. 3voor12 Groningen ging nadat de acts de eerste sessie achter de rug hadden, met ze in gesprek om een beeld te krijgen van hun ervaringen tot nu toe, en hun verwachtingen bij de rest van het programma.

GRONDSLAG als groepstherapie

Wat gelijk opvalt is het verschil tussen de acts die meedoen. De één heeft al ruime podiumervaring en een arsenaal aan singels of zelfs al albums achter zich staan, en de ander begint net. Het laat zien dat er niet één soort artiest bestaat, en talentontwikkeling maatwerk is. Colin Snoeijer van Bibi and the Boys (wiens foto te zien is op de omslag), heeft maar één keer opgetreden met de band., Hem viel het ook op: “Sommigen stonden vorige week in de EM2, de ander in Simplon, en wij zaten er voor ons gevoel een beetje als groentjes bij. Wij hadden zelf eigenlijk niet verwacht dat we erbij zouden zitten, maar hier raken we juist door gemotiveerd. Wat dat betreft is het juist leuk om de groentjes te zijn.” Dat was ook één van de redenen van Bibi and the Boys om mee te doen aan GRONDSLAG. De drempel om mee te doen is een stuk kleiner dan de grotere en verder reikende trajecten. Ook Mart en Carlien van Velveteen Void doen juist hierom mee: “Onze laatste EP was echt luistermuziek, dus een live optreden was nog niet echt van toepassing. Nu willen we met GRONDSLAG nieuwe muziek gaan schrijven die goed tot zijn recht komt op het podium. We hebben ook wel echt een sonische identiteit, maar dat live aspect willen we aan werken.”

Tijdens de gesprekken wordt echter al snel duidelijk dat door de opzet van het programma en de workshops het traject dieper gaat dan alleen maar praktische kennis. GRONDSLAG bestaat uit vier plenaire sessies, die allemaal een eigen thema hebben. De eerste van de vier, “Identiteit & Doelen stellen”, is net achter de rug. De andere sessies heten (op volgorde): “Plannen & Netwerken”, “Schrijven & Optreden” en “Marketing & Reflectie”. Anna Oosterling, oprichter van Get Your Act Together, gaf in de eerste sessie een workshop die de acht geselecteerden liet nadenken over de basis van een act, en ze liet de deelnemers graven naar de kernwaardes van hun bestaan als artiest.

Novko

Eljosha Boll van Novko noemde het therapeutisch en een frisse start nadat de vorige band, The Mudd, stopte: “We hadden al wat ervaring, omdat we met elkaar in een andere band hadden gespeeld, maar we merkten dat er wat kennis of kunnen miste, en toen we stopten met de vorige band hebben we ook onze hele sound veranderd. Na de eerste sessie bleek direct dat het traject ons laat nadenken over de kernwaardes als band. Wat blijft er over van een act als alles wat bekend is wegvalt of veranderd. Waarom maak je muziek.” Ook Tom Röfekamp, die filosofisch rapt onder de passende naam not sure, noemt het ook een therapiesessie, maar omschrijft het in zijn geval juist als bevestigend voor de opvattingen die hij al had over zijn identiteit als artiest: “Ik merkte heel erg dat iedereen op een bepaald vlak al heel ver is, maar op andere vlakken niet. Ik merkte dat ik op het gebied van een muzikale identiteit al vrij ver was, maar ook dat ik wel op zoek moet gaan naar mensen met wie ik dit project zo lang mogelijk houdbaar kan maken. Zeker ook op het gebied van live optreden. Die eerste stap zetten om mensen op muzikaal gebied te benaderen vind ik wel lastig. Die eerste sessie heeft me hier bewust gemaakt en ik ga dit dan ook zeker meedragen de volgende sessies in.”

not sure

Van binnen naar buiten & vice versa

Voor Jay Waldo, de andere overduidelijke hip-hop act van GRONDSLAG, bracht het programma hem terug naar de basis van zijn muziek. De rapper uit Almere had zich ingeschreven met het idee om een album te maken en heeft hier ook al een stuk of vier nummers van op de plank liggen, maar na de eerste sessie en het denkwerk dat het teweeg bracht floot hij zichzelf terug. “Ik kwam erachter dat het voor mij vrij vroeg is om nu al een album te maken. Ik ben nog bezig met het ontwikkelen van een nieuw geluid. Eerst zaten er heel veel synthesizers en drumcomputers in mijn geluid, en had het meer weg van trap met 808 beats. Het was heel elektronisch, maar ik ga nu toch meer de soul en R&B kant op.” GRONDSLAG werd een wake-up call voor hem: “Ik kom uit de designwereld, en heel veel elementen uit die industrie komen terug in de marketing en muziek. Ik ging die eerste sessie in met allemaal ideeën. Maar ja, bij een loodgieter thuis lekken de leidingen het hardst. Mijn product moet eerst goed staan voordat ik het kan marketen en het naar buiten kan brengen.”

Jay Waldo

Podiumpresentatie

Voor veel acts is het beeld naar buiten, wat Jay Waldo al benoemde, ook erg belangrijk. Bibi and the Boys willen bijvoorbeeld een beeld vormen van een band die zichtbaar plezier heeft in wat ze doen op het podium. Colin: “Ik ga zelf natuurlijk ook veel naar optredens, maar dan staat er soms een band waarbij het lijkt alsof ze er tegen hun zin staan. En muziek maken met vrienden heb ik altijd juist heel leuk gevonden. Wij willen dat dus ook echt uitstralen.” Ook Karst Tjoelker van The Samuels benadrukt dit. Voor hem is het programma een goede manier om als band uit de schulp te kruipen na een paar beduidende stilistische veranderingen: “Qua stijl hebben niet veel vragen en zijn we niet meer zo zoekende. Maar, als het gaat om wat we uitdragen en hoe het overkomt mist het stukje zelfbewustzijn nog. Dat komt ook door het feit dat we nog niet veel hebben gespeeld in deze vorm en nog niet zo vaak voor een publiek hebben gestaan. Het is nog wel een beetje zoeken waar we voor staan en wat voor vormen dat naar buiten gaat aannemen. Ik denk dat we daarvoor eerst ook een clash met de buitenwereld nodig hebben.”

Ook Ioana Iorgu benoemt dit als één van de meest aantrekkelijke aspecten van GRONDSLAG: “Ik had al deze elementen in mijn muziek. Alle persoonlijke invloeden, de poëzie en het geluid, maar ik wist nog steeds niet helemaal goed hoe ik dit naar buiten bracht. Met mijn mentor in het programma ben ik dus echt aan het uitstippelen hoe ik professioneler mijn muziek onder de mensen ga brengen. Het proces dat Anna Oosterling met de Vices is aangegaan was heel inspirerend en ik nu ik heb gezien hoe alle stukjes daar in elkaar vallen ben ik heel erg bezig met hoe ik dit in mijn geval toepas. Mijn nummers zijn allemaal heel persoonlijk en het is heel interessant om te kijken hoe ik al mijn ervaringen en gedachtes relevant en herkenbaar maak voor anderen.”

Jelle Mulder heeft het bij uitstraling niet alleen over de band en de act, maar ook over het podium zelf en het publiek eromheen. De Nederlandstalige singer-songwriter trok de perceptie die Colin van Bibi &co al noemde nog verder naar buiten en draaide het om: “Het gaat denk ik niet alleen om zo veel mogelijk optreden en de uitstraling die je daarbij hebt als act, maar ook om gericht optreden. Dat je echt gaat kijken wat voor shows en locaties bij ons passen en wat voor effect het heeft op jou als act. Ik denk dat GRONDSLAG daar dus ook heel goed voor is. Je leert hoe je gericht speelt en je publiek uitkiest.”

Duidelijke structuur

Wat we GRONDSLAG moeten nageven is dat zij echt de focus bij de muzikanten zelf leggen en heel secuur de acts hun identiteit laten uitpluizen. De volgorde van de sessie is dan ook logisch, overzichtelijk en bevorderlijk voor individuele groei in een industrie waar betrouwbare handvatten en duidelijke netwerken soms moeilijk te verkrijgen zijn. “Het is heel fijn voor artiesten, die vrijwel altijd ZZP'ers zijn, om een stapje terug te doen en een duidelijke structuur aangeboden te krijgen,” zegt Jelle Mulder. “Het is fijn om duidelijk te weten dat je op vastgestelde data een duidelijk programma krijgt en gestructureerd met je eigen act bezig kan zijn. Dit is zo belangrijk voor jonge artiesten die structuur proberen te creëren in een veld die meestal het tegenovergestelde van structuur is. Ook heb je vanaf moment één een netwerk. Iedereen kan wat voor elkaar betekenen.” We zijn benieuwd naar wat de artiesten uit de volgende sessies van GRONDSLAG meekrijgen en hoe zich dat gaat vertalen naar hun acts.