Voordat de deuren om 4 uur opengaan staat er al een lange rij voor de Oosterpoort. Mensen zijn van heinde en verre gekomen en wachten in groepjes geduldig tot de deuren naar de muziek zich openen. Wanneer men naar binnen kan, verspreid het publiek zich snel over de verschillende ruimtes waar al muziek te beluisteren is. In de kleine zaal opent Watchhouse de avond, de foyer laat zich gelijk betoveren door Neal Francis en voor de binnenzaal vormt zich gelijk een rij om een glimp op te kunnen opvangen van de beeldschone Anaïs Mitchell.
Na een korte pitstop bij de bar loopt een brede stroom mensen richting de Grote zaal, Gregory Alan Isakov is up next. De Amerikaanse singer-songwriter Gregory Alan Isakov (met Zuid-Afrikaanse roots) verdeelt normaliter zijn tijd tussen het werken op zijn boerderij en het schrijven en opnemen van liedjes in zijn schuur. Deze liedjes komen in een stripped down setting prachtig tot zijn recht in de bomvolle zaal van de Oosterpoort. Zijn zachte stemgeluid maakt de eerst nog rumoerige zaal gelijk stil en een gevoel van ‘dit is nou echte muziek’ bekruipt je al snel wanneer hij samen met zijn band rond één microfoon een ode brengt aan het Amerika van weleer.