Dit jaar is de titel van het festival 'De Toekomst is onderweg'. Hoewel de link tussen deze titel en de nieuwe locatie nu overduidelijk is, was dit toen het thema gekozen werd nog niet het geval. “We hadden de nieuwe website en het thema 'Onderweg naar de toekomst' al voordat we deze locatie vast hadden staan”, vertelt Ilana. “Het valt allemaal heel mooi samen. Het klopt helemaal zo.” Maar naast dit toeval zijn er meer factoren die van De Toekomst de gedroomde opvolger van Radio Kootwijk maken. “Bij Grasnapolsky willen we het verhaal van de locatie vertellen. We merkten dat het na vijf jaar bij Radio Kootwijk wel op was, het verhaal was verteld. Daarnaast was het een lastige productie op het gebied van licht en geluid vanwege het natuurgebied, en was het moeilijk om te groeien”, legt Ilana uit. “De Toekomst biedt eigenlijk op al deze vlakken meer dan genoeg ruimte. De fabriek heeft een hele lange geschiedenis en is daarnaast een fantastisch mooi gebouw. Ook kunnen we zo'n vijfhonderd mensen meer kwijt en langer door in de avonden.”
Op de vraag hoe de nieuwe locatie is gevonden weet de programmeur te vertellen dat ook dit grotendeels op een toevalligheid berust: “De ouders van onze directrice wonen in de buurt. Telkens als ze daar heen ging kwam ze langs de fabriek en dacht ze: 'Dit is echt gaaf, hier moet wat mee gebeuren'.” Toen er een nieuwe plek voor het festival gezocht werd, moest de directrice denken aan de oude strokartonfabriek. Opvallend is dat de locatie ook drie keer door het publiek is getipt. De verhuizing naar het Noorden betekent niet dat het festival zichzelf opnieuw uit hoeft te vinden. “Het concept blijft hetzelfde,” zegt Ilana, “maar de veranderingen zitten hem voornamelijk in wat we laten zien en vertellen. Het is juist ons doel om de omgeving te betrekken. De algemene opzet blijft hetzelfde, maar we zullen qua invulling veel anders gaan doen.”