Het is gezellig druk in het centrum voor kunst en cultuur Cultura. Ede loopt warm voor wat de scene van liedjesschrijvers te bieden heeft. En het is niet niks wat op het toneel verschijnt.
Ruben Schaap
Deze local hero is blijkbaar als singer-songwriter geboren, want al op zijn negende schreef hij zijn eerste liedje. Zijn eerste ep was nog in het Engels, maar daarna is Ruben naar het Nederlands geswitcht. In 'Verlegen' bezingt hij de twijfel waarmee zijn generatie zichzelf ziet. Zijn gevoelens voor een meisje durft hij niet te tonen, waarna hij maar een cassettebandje met een tekst door haar brievenbus duwt. Op het podium is Schaap een volwassen performer met zelfvertrouwen. Dat is mede dankzij producer Karel Schepers, die met Ruben sleutelde aan zijn Nederlandstalige repertoire.
Iris Penning
Voordat de Eindhovense liedjesschrijfster en zangeres haar optreden begint, deelt ceremoniemeester Rogier Pelgrim 'niet lullen-lollies' uit. Overbodig, want het publiek zit ademloos te luisteren naar de dromerige songs en teksten van de Brabantse. Haar liedjes zijn gedichten op zichzelf. Met het album Liever vieze voeten wil ze taboes doorbreken. Zelf geeft ze het goede voorbeeld door op kousenvoeten op het podium te staan. Een loop-machine produceert haar gitaar en geluidseffecten, waardoor ze vrij kan bewegen. Begeleid door Mirthe de Jong op cello én zang vloeien de teksten van Iris met een warme gloed de ruimte in. Het meisje dat een aantal jaren geleden op Vrijpop Beuningen, gehuld in een poncho, nog bijna wegwaaide en wegregende is een volwassen performer geworden.
Janne Schra
Het werk van dichteres M. Vasalis (het pseudoniem van Margaretha Leenmans) vormt de rode draad van Janne Schra’s optreden. Zingend en dichtend brengt ze dit tot uitdrukking. Thema’s als de zee en drank komen in haar teksten terug. In 'Drank, de onberekenbare’ zingt ze over drank als bron van creativiteit (met mate, natuurlijk). Begeleid door alleen Reinout Douma op de vleugel zingt ze onder andere in jazz-stijl. Tussendoor draagt ze gedichten voor. Ze wisselt dromerigheid (‘Afsluitdijk,’ waar de tijd eeuwig lijkt vast te staan) makkelijk af met vrolijkheid (‘Als daar muziek voor is’, voor oude mensen).