Vrijpop, op het grasveld naast de Sint Cornelius Kerk in Beuningen, 5 mei 2015
Vrijpop zet Beuningen op de kaart
Organisatie pakt tijdens eerste editie meteen goed uit
Het Gelderse Beuningen had op Bevrijdingsdag nog geen activiteiten, maar daar kwam op 5 mei jongstleden verandering in. Voor het eerst in de geschiedenis organiseerden een aantal enthousiastelingen een popfestival, gekoppeld aan een officiële herdenking. Rondom het monument ter nagedachtenis aan de omgekomen bemanning van een geallieerde bommenwerper verrees een festivalterrein van allure. Met een line-up om van te smullen.
Het festival
De acts
Er was voor ieder wat wils: een bigband zoals aan het eind van de Tweede Wereldoorlog, coverbands, een singer-songwriter en vooral veel pop-/rockbands. Bevrijdingsdag is voor iedere Beuninger, moet de organisatie hebben gedacht. Terecht. Iris Penning bijt de spits af. De geboren Eindhovense schrijft verhalen die ze graag met het publiek deelt. Haar vader gaf haar ook nog eens een gitaar en zie daar, de ideale combinatie van dichtkunst en muziek. Regen en wind teisteren het terrein en het podium, maar Iris is niet klein te krijgen. Door haar mooie stem en poëtische liedjes vergeet je het mistroostige weer. Haar glimlach en humor betovert. Als de crew het regenwater van het podium af dweilt, zingt ze à l’improviste “Het is dweilen op Vrijpop, waarom is het toch zo nat?”. Positiviteit is haar niet vreemd en dat werkt door op de toeschouwers.
Daarna is het tijd voor het ruigere werk. Het trio Grim Tim trakteert het publiek op een portie bluesrock, maar dat is toch even wennen, evenals de so-called lo-fi rock van The Hubschrauber. “Wat een herrie. Ik hoor liever Hollandse muziek en 80’s en 90’s-muziek,” vertelt een bezoekster. Het zaadje moet blijkbaar nog ontkiemen bij de Beuningers. Tenslotte komen bands van dit kaliber niet iedere dag in hun gemeente. Aan de kwaliteit zal het niet liggen. Einfach Kurt speelt een langere set dan tot nu toe gebruikelijk. Frontman Koert van Essen lijkt er wat onwennig door, maar de donkere muziek komt in deze uitgebreide set goed over. Ook Donnerwetter entertaint het publiek met haar aparte instrumentatie, een ‘bas-klavier’ in plaats van een basgitaar. Een noviteit in Beuningen, maar men lijkt het toch interessant te vinden. De performance van Rocco Ostermann gaat er in ieder geval in als koek. Maar om de headliner Navarone kan niemand heen. Met een enorme drive overrompelen ze alles en iedereen. Lawaai of niet, de rockers hebben goed missiewerk verricht.