Wat betekent de Academie voor Popcultuur voor een stad?

Een interview

Natasha Taylor, ,

Academie voor Popcultuur is een nieuwe vorm van kunst onderwijs. De HBO kunst academie heeft twee richtingen: muziek en vormgeving. Een interview met directeur Albert van der Kooij over de opleiding en wat het betekent voor een stad als Leeuwarden.

Een interview

Academie voor Popcultuur is een nieuwe vorm van kunst onderwijs. De HBO kunst academie heeft twee richtingen: muziek en vormgeving. Een interview met directeur Albert van der Kooij over de opleiding en wat het betekent voor een stad als Leeuwarden. Academie voor Popcultuur? Academie voor Popcultuur is een academie waar we op zoek zijn naar een nieuwe vorm van kunstonderwijs. Een deel conservatorium en een deel kunstacademie samengevoegd. Er wordt vooral gekeken naar het talent en de individuele ontwikkeling van de leerlingen. Er zijn heel veel mensen die creatief zijn, die goed kunnen vormgeven of muziek maken, maar die zichzelf niet snel kunstenaar zullen noemen. Er moest dus een nieuwe vorm van kunstonderwijs komen waarbij we naar het talent van de mensen én combinaties van deze verschillende disciplines kijken. We willen een brede opleiding kiezen waarbij de mogelijk is om over te stappen tussen andere disciplines, wat het allemaal veel breder maakt. Popcultuur is heel bijzonder. Het is al 40-50 jaar bezig om zich te ontwikkelen. Het is onderdeel van de cultuur geworden en popcultuur ontwikkelt zich steeds meer naar een media en design cultuur. Daarbij heb je mensen nodig die het willen vormgeven voor bijvoorbeeld videoclips, websites en promotiemateriaal. Bands zijn er veel meer in geïntegreerd en daar zie je een hele grote verschuiving. Het is niet meer zo dat het over het bandje gaat, maar meer over het idee dat een bandje wil uitstralen; de manier van leven en denken en hoe ze tegenover de wereld staan. Een brede opleiding kan daar op in spelen. Er wordt projectmatig gewerkt waarbij we werken met cultuur instellingen als de Harmonie, Simplon, Gloppe en commerciële projecten. Dit jaar krijgen we ook twee podia op het straatfestival. Daar kunnen we een combinatie van muziek en vormgeving verzorgen. Om die projecten heen kunnen we kennis, werk colleges en gastdocenten aanbieden zodat je werkt, leert en produceert. Heel veel popmuziek grijpt terug op oude stijlen. De leerlingen muziek verdiepen zich in welke stijlen er zijn geweest. Die maken hun eigen mix van stijlen/cross-overs. Op het conservatorium speel je zo goed mogelijk iets na dat al bestaat. Dat willen wij als Academie voor Popcultuur niet. Wij zeggen dat je eigen persoonlijkheid iets kan toevoegen aan bestaande muziek en nieuwe stijlen erop kan ontwikkelen. Een heel belangrijk element voor muziekstudenten is hun eigen stijl te ontdekken en vanuit die stijl je talent verder te ontwikkelen. Het gaat om datgene wat je toevoegt. Wie geven er les? De meeste docenten werken parttime. Ze hebben hun eigen vormgevingsbureau, eigen bedrijf of band. Mensen die op de Academie voor Popcultuur les geven zijn actief binnen de popcultuur en zijn goed met wat ze doen. Ze weten wat er gebeurt in de popcultuur wereld en kunnen daarop inspelen. We werken ook met gastdocenten die iets betekenen in die wereld. Bijvoorbeeld gitarist Mike Keneally die met Frank Zappa heeft gespeeld of Bertus de Blaue, boeker van Mojo. Soms zijn de clinics openbaar. Het is belangrijk dat het niet alleen voor mensen van de opleiding is, maar dat we samen kunnen werken met mensen die buiten de opleiding staan. Wat is er minder goed aan de opleiding? We zijn nog klein. Het zou wel wat groter mogen. Klein zijn heeft zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. Financieel gaat het bij kleine opleidingen wat ingewikkelder. Omdat we nog een nieuwe opleiding zijn moet het nog inhoudelijk nog meer vorm krijgen. Maar dat zie je altijd naar loop van een periode. Wat betekent Academie voor popcultuur voor een stad als Leeuwarden? In Leeuwarden was er nog niet zoiets. We hebben een stukje conservatorium en Minerva uit Groningen gehaald en hierheen verplaatst. Dat is de gedachte er achter. Als je met cultuur bezig bent dan kun je dat niet in een stad concentreren. Dat moet je verspreiden over het hele land. Is Leeuwarden een geschikte plek voor deze opleiding? Ja er is een popklimaat aan het ontstaan. Er gebeurt heel veel en we kunnen veel ideeën naar binnen brengen. De Friese popcultuur is toegankelijk, maar aan de andere kant is het klein en zijn er weinig faciliteiten om echt iets te kunnen betekenen. Leeuwarden is een van de weinige steden die geen professionele poppodia of productiehuizen heeft wat het lastig maakt. Daar moet natuurlijk iets aan gebeuren en er zijn gesprekken over dat Theater Romein een jongeren cultuur centrum wordt. Daar zal dan ruimte zijn voor een poppodium en creatief ondernemingsschap. Dit betekent dat we klein kunnen beginnen en van daar uit kunnen uitbreiden. Het is natuurlijk goed dat de eerste stap wordt gezet. Wat vind je van de Friese popscene? De Friese popscene is heel rijk er gebeurt verschrikkelijk veel. Als je kijkt naar het aantal bands per inwoner denk ik dat Friesland de meeste heeft dan waar ook in Nederland. Er zijn ontzettend veel mensen bezig met popmuziek en het is heel sterk. De vormgevers beginnen aan te trekken zoals bijvoorbeeld Damazing Projects. Die combinaties maken van kunst en ontwerp, muziek en experience. Wat vind je van de Nederlands popscene en denk je dat het ter opzichte van de rest van de wereld ermee kan concurreren? We kunnen er absoluut mee concurreren. Een voorbeeld is een van onze muziek studenten DJ Irie die 2de is geworden op de wereld kampioenschappen scratching en turtablism. Hij draait in heel Nederland en ander landen. Die jongen komt uit Friesland vandaan en telt zeker mee in die wereld. Nederland heeft het altijd moeilijk. Amerika en Duitsland zijn bijvoorbeeld veel groter. Je moet dan hele goede contacten hebben om ertussen te komen. We kunnen ons wel meten met vergelijkbare opleidingen in het buitenland. Kijkend naar wat ónze leerlingen maken en wat leerlingen uit het buitenland maken. Het is alleen een kwestie hoe je in die scène komt. Dat is een kwestie van contacten en netwerken. De hele popscène hangt van netwerken aan elkaar. Goed zijn, goed staan en overtuigen is belangrijk. Wat is voor jou Popcultuur? Alles dat te maken heeft met de straat en wat er gebeurt met de ontwikkeling van de nieuwe stijlen. Het gaat voornamelijk over jongeren en trendsetters. Met popmuziek is het voornamelijk een eigen stijl waarbij alle elementen bij elkaar komen en zich ontwikkelen tot een kunstvorm. Denk aan muziek, mode, dans, vormgeving en mediakunst die bij elkaar komen en zich ontwikkelen en integreert tot nieuwe wegen. Popmuziek is gebruik maken van een bestaande stijl en er iets nieuws aan voegen, een nieuwe dimensie eraan geven. Het is een kopieer cultuur, maar gaat wel tekens een stap verder. Het is publiek en markt gericht waarbij het publiek staat centraal en daar doen we het voor. (NT)