Steve Earle - The Mountain (Mark de Groot | gitarist)
Deze plaat raakt de essentie. Het is puur en heeft enorm veel sfeer. Deze plaat is rauw en heeft een goeie groove, sfeer, goeie teksten, prachtige tweede stem en is stoer. En stoer is goed!
De vijf Gouwe Lempkes van Op Zoek Naar Johan
De vijf beste platen aller tijden volgens Eindhovense artiesten met deze keer 'brabicana' band Op Zoek Naar Johan
Op vrijdag 29 januari vindt er weer een nieuwe Club 3voor12/Eindhoven plaats. Doel zoals altijd: het beste van de Eindhovense muziekscene presenteren aan het Eindhovens publiek, op het hoofdpodium van de stad: de Effenaar. Volgens vast gebruik worden de bands vooraf voorgesteld door middel van hun vijf Gouwe Lempkes, oftewel hun vijf favoriete platen aller tijden. Frontman Martijn Kuijten mag dan in 'Algemeen Beschaafd Brabants' zingen, Op Zoek Naar Johan haalt zijn muzikale invloeden veelal uit de Verenigde Staten. En dat levert een mooie lijst aan topplaten op. Als bonus deelt bassist Marc Lemmen een prachtige anekdote over zijn avonturen 'on the road' met Townes van Zandt.
Bob Dylan - Highway 61 Revisited (Martijn Kuijten | zanger-gitarist)
Het is lastig om 'de beste plaat' van Dylan uit te kiezen. Hij heeft zo veel mooie dingen gemaakt. Check: 'The Times They Are A-Changin', 'Bring It All Back Home' enz. Maar in de periode dat wij bezig waren met onze nieuwe plaat heb ik veel geluisterd naar Highway 61 Revisited: one of my all time favorites! Highway 61 Revisited is een tijdloos, rauw album met fantastische songs.
JW Roy – Laagstraat 443 (Martijn Kuijten)
De mooiste Brabantse plaat. Mooie liedjes, los, goeie stem en een fantastische sound door producer Gabriël Peters. Tevens ook de reden dat wij ons debuut album (Weg uit de stad) bij Gabriël hebben opgenomen.
Jeff Buckley- Grace (Ad van Overdijk | drummer)
Prachtige liedjes en magische zang. Creatief, verrassend en de ritmes en tempo's spreken me enorm aan. Deze plaat zou bij elke muziekliefhebber in de platenkast moeten staan.
Townes van Zandt - Live At The Old Quarter (Marc Lemmen | bassist)
Live concert in 1973. Deze plaat laat singer-songwriter Townes Van Zandt horen op de toppen van zijn kunnen. Veel van zijn beste nummers heeft hij dan al geschreven; het concert is een doorsnede daarvan. Persoonlijke favorieten: 'Pancho & Lefty', 'Mr. Mudd & Mr. Gold', 'Waiting ‘round to die', 'Two Girls', 'Kathleen' en de Bo Diddley cover 'Who Do You Love'. Mooi gezongen, met een fantastische flow van de woorden, met verve en humor. Ook zijn gitaarspel is uitstekend, waar het later – door drank, drugs en desinteresse - nog wel eens te wensen over zou laten.
'Live At The Old Quarter', die ik al 25 jaar regelmatig draai, heeft voor mij niet alleen een muzikale maar ook een persoonlijke betekenis. In 1991 speelde ik met de Miners of Muzo op SxSW in Texas. Na een optreden kwamen we ergens in de buitenwijken van Austin terecht. In een aanbouw achter een grote bungalow zaten verschillende ‘belangrijke’ singer-songwriters uit die tijd aan een lange tafel en speelden om de beurt een nummer. In dit gezelschap onder meer Townes Van Zandt en Guy Clarke. Het publiek luisterde in gepaste stilte en aanbidding.
Mijn mede Miners vonden het na een paar nummers wel welletjes en kozen het hazenpad. Ik bleef, in het gezelschap van Pat Mears, die net een contract bij onze platenmaatschappij had getekend. Een half jaar later zou ze in de Nederlandse Top 100 staan en ik zou in haar band spelen, maar dat wisten we toen nog niet. Wel wist ze alles van de singer-songwriters die wij aanschouwden. Mickey, haar ex-man, was jaren de gitarist van Townes geweest. En toen Micky bij ons inviel als gitarist, kreeg ik nog veel meer verhalen over Townes te horen.
Het jaar daarop dook Townes ook in levenden lijve op. Ons boekingskantoor deed zijn Europese boekingen, Pat was onderdeel van een singer-songwriter tour met Townes, Guy Clarke, Eric Anderson, David Olney en Alex Chilton. In een hotelkamer zag ik Townes, als verliezer van een weddenschap met Guy Clarke, een briefje van 100 gulden opeten. Ad van Meurs regelde dat hij in onze buurtkroeg speelde, na een optreden in het muziekcentrum. In de zomer van ’93 heb ik hem dronken het vliegveld van Atlanta rondgedragen, naar de juiste gate voor zijn vliegtuig naar Amsterdam. Op de Lokerse Feesten speelde hij voor ons. Op het eind van de zomer werd ik gecharterd om hem naar Schiphol te brengen. ’s Ochtends om negen uur kwam hij van de trap van het appartement van Ad van Meurs, met een fles wodka in zijn hand. Townes wilde niet naar huis, want aan de andere kant van de oceaan stond zijn echtgenote Jeanene te wachten om hem naar een afkickkliniek te brengen. Onderweg keek hij mij schuin aan en zei: “If I’d pull the wheel right now, we’re both gonna die”. De uitvoegstrook was breed, ik gaf een zwiep aan het stuur en liet het los: “Here, Townes!” Hier moest hij erg om lachen. Bij een benzinepomp heb ik de platenmaatschappij gebeld en zijn vlucht omgeboekt. Vervolgens heb ik hem bij een hotel in Amsterdam achtergelaten.
Een paar maanden later speelde ik met Pat in The Austin Outhouse. Townes bleek in het publiek te zitten, rechtsreeks uit de kliniek, fragieler dan ooit. Toen we klaar waren met spelen, bleek hij al weer weg te zijn.
Twee jaar later kregen we een telefoontje dat hij was overleden.
Bovenstaande invloeden van grootheden uit de folk, americana en country-blues weet Op Zoek Naar Johan perfect te vertalen naar mooie Brabantstalige muziek. Wil je horen hoe dat klinkt? Kom dan naar Club 3voor12/Eindhoven, op 29 januari 2016 in de Effenaar. Naast Op Zoek Naar Johan zullen ook MOOON en Tsar Bompa die avond optreden.