Alhoewel er initiatieven zijn om klassieke muziek toegankelijker en boeiender te maken voor de nieuwe generatie, zoals RO NOW, heeft het genre nog altijd een stoffig imago. We leven immers in een tijd waarin elektronische muziek overheerst. Het is ook even wennen als je bij binnenkomst rustig naar je toegewezen zitplaats kunt wandelen. Dit voelt anders aan dan dat je moet dringen voor een staanplek waar je de artiest goed kunt zien. De opstelling voor het orkest en de piano van Joep Beving staan al klaar. Opvallend is de open kap van de piano van Joep, waardoor de mechanica van de piano goed zichtbaar is.
Op 29 september vindt in Amare, het cultuurpaleis van Den Haag, een bijzonder concert plaats. Pianist en componist Joep Beving, wereldwijd bekend om zijn rustgevende muziek, treedt op samen met het Residentie Orkest, geleid door Gijs Kramers. Klassieke en neoklassieke muziekconcerten worden niet vaak bezocht door 3voor12 Den Haag. Voor een samenwerking tussen Beving en het Residentie Orkest gaan we vanavond uit onze comfortzone. Het optreden raakt diep en vaart over een golvende stroom van emoties. “Naar het licht van de waarheid verlangen wij”, aldus Joep Beving.
Het optreden start met een solo van Beving. Zodra de muzikant begint met spelen, gaat een zacht licht op het podium schijnen. Het wordt groter naarmate de piano krachtiger en intenser klinkt. De hypnose is ingezet door de minimalistische neoklassieke stijl van de muziek van Joep. Het ontspant, brengt tot rust en zorgt voor bezinning. Voor een enkeling in het publiek leidt dat tot de ultieme vorm van ontspanning: slaap. Anderen lichten juist op en maken filmpjes van het concert, om het later nog eens te kunnen herbeleven.
Na het openingsstuk van Beving staat de dirigent van de avond op en maken de orkestleden zich klaar voor een samenspel met de pianist. In de aankondiging van dit concert zei Beving: "Corona heeft de live beleving van mijn album Henosis in de kiem gesmoord. Het is fantastisch om sommige stukken van dat album eindelijk hernieuwd op de bühne te kunnen brengen". En zo is het.
Halverwege de show legt Joep ons de context van het muziekstuk uit en haalt daarbij een concept uit de klassieke filosofie aan: “Nous”. Deze term wordt gelijkgesteld aan geest of intellect dat nodig is voor wat waar of echt is: “Naar het licht van de waarheid verlangen wij”. Beving maakt hier een vergelijking met de actualiteit, waar steeds meer gebruik wordt gemaakt van kunstmatige intelligentie zoals ChatGPT.
Af en toe is het net alsof er een film afspeelt, maar dan beter en zonder beelden. Het samenspel tussen de lichten en de muziek speelt een grote rol bij het neerzetten van de filmische sfeer. Zo gaat het vrolijke geluid van de fluit gepaard met kleine zachte rode en gele lichten. Het heeft iets magisch en je kunt je eigen verbeelding erop loslaten.
Het neoklassieke genre waarin Beving zich begeeft wordt steeds populairder. De avond wordt bekroond met een staande ovatie. Twee vrouwen zeggen bij het verlaten van de zaal tegen elkaar: “Dit was zó ontspannend. Waarom doen we dit eigenlijk niet vaker?”
De volgende RO NOW vindt plaats op 19 oktober, met werken van componisten Sibelius & De Graaff. Voor jongeren t/m 29 jaar zijn tickets €11, overige tickets zijn verkrijgbaar vanaf €20.
Joep Beving staat 14 oktober in Tivoli Vredenburg met cellist Maarten Vos om hun album Vision of Contentment te presenteren.