Als een klein en liefdevol eerbetoon zet 3voor12 Den Haag op Vaderdag een vader/verzorger van een muzikant in het zonnetje. Wat is hun rol, eventuele muzikaliteit en liefde voor muziek die van invloed is (geweest) op hun muzikantenkinder(en). Tijdens dit interview spraken we alleen met zangeres Kristel Snellen (50 jaar) want haar vader is in 2021 overleden maar is voor haar nog altijd ‘aanwezig’. Op 9 april bracht Kristel haar eerste EP Breathe uit. De cirkel had niet ronder kunnen zijn, want die datum is óók de geboortedag van haar vader; Piet Snellen. Dankzij hem ontwikkelde zij onder meer de liefde voor folkmuziek.

The Heralds

Piet groeide op in het Limburgse dorp Sevenum en luisterde veel naar The Rolling Stones, The Beatles en The Kinks. Als tiener werd hij zanger van The Heralds, een bandje dat erg geliefd was bij de meisjes in de omgeving. Haar moeder Mien begon als fan…

Kristel: “Ik heb gelukkig nog wat oude zwart-witfoto’s van hem uit die tijd. Zo vonden we laatst wat glasnegatieven van zijn bandje die we hebben laten ontwikkelen. Helaas zijn er geen geluidsopnames meer te vinden.”

Al gauw ontwikkelende Piet een liefde voor folkmuziek uit met name Engeland, Schotland en Ierland. Piet hield van de traditionele bands als de Dubliners en de Fureys, maar ook van songwriters als Martyn Joseph, Niamh Parsons, Show of Hands en heel veel anderen. Die liefde gaf hij door aan zijn oudste dochter.

Kristel: “Ik groeide op in een huis met veel muziek. De radio stond altijd aan en mijn vader was gek op folkmuziek. Hij organiseerde jarenlang folkconcerten in ons dorp onder de naam ‘Fookhook’. In het begin logeerden de muzikanten weleens bij ons. Dan maakte mijn moeder een grote pan soep en werd er vaak in de woonkamer nog muziek gemaakt. Dat zijn fijne en warme herinneringen.”

The Heralds en Kristel Snellen

Martyn Jospeh met Piet Snellen

Piet en Kristel Snellen

Neuriën

Op de middelbare school raakte Kristel geïnteresseerd in zingen en muziek maken en ze koos muziek als examenvak.

Kristel: ”Voor mijn eindexamenconcert zong ik ‘The green fields of france’, een folknummer over een soldaat die tijdens WO I sneuvelde. Ik had speciaal voor het optreden wat akkoorden op gitaar geoefend, zodat ik mijn leraren en ouders kon verrassen. Dat was mijn eerste echte optreden. Bloednerveus was ik!”

Samen muziek maken met haar vader is er tot haar grote spijt van nooit van gekomen.

Kristel: “Gek genoeg hebben we dat nooit gedaan. Wat we wel allebei deden was neuriën aan de keukentafel, tot grote ergernis van mijn moeder en zus. Nu hij er niet meer is heb ik spijt dat we nooit samen iets gedaan hebben. Hij vond het fijn dat ik graag naar de concerten ging die hij organiseerde en we gingen ook weleens samen naar concerten zoals van Sinéad O’Connor en Christy Moore.

Intens kunnen genieten van livemuziek is een van de fijne eigenschappen die ik van hem in mezelf herken. Ik zie weleens foto’s van mezelf in het publiek en dan heb ik dezelfde blik die mijn vader ook altijd had; blij verwonderd en vrijwel altijd met een grote glimlach.”

De route Limburg, Ierland, Den Haag

Niet alleen de liefde voor muziek maar ook voor met name Schotland en Ierland heeft Piet doorgegeven aan zijn beide dochters. Elke zomer logeerde er een meisje uit Belfast een aantal weken bij hun thuis, waardoor Kristel ook geïnteresseerd raakte in het land. Op haar 18e ging ze rechten studeren in Maastricht en verbleef ze een jaar als Erasmus-student in Dublin.

Kristel: “Na mijn afstuderen wilde ik alleen maar terug naar het fantastische Ierland, en zo ben ik daar vier jaar in callcenters gaan werken. In Dublin ging ik vaak in m’n eentje muziek luisteren in de pub. De folk invloed kwam in eerste instantie van mijn vader, maar ik ben het vervolgens zelf ook altijd blijven opzoeken. Ik weet niet goed waar het vandaan komt, maar het hoort gewoon bij me. Dublin werd heel duur en vanwege de baan van mijn ex kwam ik in 2001 in Den Haag terecht.”

Kleine wereld

In het Haagse blijft de muziek een rode draad in het leven van Kristel en ze bezoekt veel optredens. Het folkcircuit in Nederland blijkt klein en ze komt ook weer artiesten en muziekliefhebbers tegen die haar vader gekend hebben. Na optredens in TivoliVredenburg en PAARD van de Amerikaanse singer/songwriter Jack Hustinx ontstaat er een vriendschap tussen hem en Kristel. Hij overtuigt haar ook zelf te gaan te zingen en samen schrijven ze liedjes met sterke Americana-invloeden.

Jack Hustinx en Kristel Snellen

Kristel: “Met Jack zou ik in Austin een album gaan opnemen in juni ‘20. Alles was geregeld, de studio van Jesse LaFave was geboekt en Jeff Plankenhorn zou ook voor ons opnemen. En toen kwam COVID-19. Er is nooit meer iets met die nummers gebeurd helaas.”

Ook een aantal Haagse muzikanten spreken haar aan, zoals Ragmob en Banty Holler.
Eén Haagse artiest in het bijzonder weet héél haar hart te veroveren: Arno Loriaux.
Deze singer/songwriter wist haar over te halen haar eerste schreden op het podium te zetten. Samen nemen ze een aantal covers op, waaronder ‘Let it be me’ van de Everly Brothers. Ze leren elkaars liedjes en treden samen op verschillende plekken op, zoals Acoustic Alley in Den Haag.

De bescheiden Kristel: ”Het was spannend maar ik vind het óók geweldig om op te treden. Het is iets heel kwetsbaars en je stem verraadt elke emotie. Maar het geeft me zoveel positieve energie. En als iemand dan geraakt wordt door een liedje, dan is dat het mooiste compliment.”

 

Kristel wordt geregeld gevraagd om mee te zingen met bekende artiesten als Dayna Kurtz en Malcolm MacWatt. In maart kwam een lang gekoesterde droom uit, toen ze een duet mocht zingen met Martyn Joseph, een van haar vader’s en haar grootste favorieten.

“Mijn vader boekte Martyn in 2011 voor de Fookhook. Hij was zo trots dat hem dat gelukt was. Hij vertelde meerdere keren dat Martyn altijd zijn eigen apparatuur meenam en zijn eigen geluidsman bij zich had, maar dat hij hem toch had overgehaald om de geluidsman van Fookhook te gebruiken. Hij straalde als hij deze verhalen vertelde.”

 

Martyn Jospeh en Kristel Snellen

Never Alone

“Ik ben zelf pas actiever muziek gaan maken vlak voordat mijn vader drie jaar geleden overleed. Pas na zijn overlijden ben ik gaan opnemen, eerst het nummer dat ik koos voor zijn uitvaart, ‘Never Alone’.

De EP ‘Breathe’ is opgenomen in vier landen op drie continenten, met een aantal van mijn favoriete muzikanten. Ik had nooit gedacht dat ik dit ooit zou doen. Er zijn de afgelopen drie jaar zoveel momenten geweest dat ik dacht: ik wou dat mijn vader dit had kunnen zien. Maar ik ben vooral ook dankbaar dat hij me dit heeft meegegeven. Op het podium draag ik vaak de ketting van mijn vader, zodat hij er toch een beetje bij is. Never alone.”

 

 

EP BREATHE by Kristel Snellen