Met Haagse Haakjes struinen wij binnen- en buitenstad af, op zoek naar het onontdekte van Den Haag. Dit keer brengt het ons naar het voor ons nog vrij onbekende Laaktheater. Hier ontmoeten we Sophie Laurence van Buro Beat en ‘haar’ makers.

Eerste verjaardag van Buro Beat

“Jullie zijn natuurlijk niet echt mijn makers, maar ook weer een beetje wel". Met deze woorden opent een zichtbaar trotse Sophie tegen de gasten in de zaal, waarvan een groot deel zelf ook bij Buro Beat is aangesloten. 

Vanavond vieren we de eerste verjaardag van Buro Beat. Ongeveer een jaar geleden stapte Sophie in het ondernemersbootje. Met haar bedrijf ondersteunt zij opkomende makers die zich bezighouden met verschillende vormen van cultuur: van literatuur tot rock-'n-roll en van cabaret tot indieband.

“Ik heb The Happening bedacht omdat ik al die vette makers die bij mij aankloppen een podium wil geven”, vertelt Sophie. “Dat is ook precies wat ik met Buro Beat doe. Ik help opkomende muzikanten, kleinkunstenaars, theatermakers en andere artiesten om zichzelf zichtbaarder te maken.. Bijvoorbeeld door de pers op te zoeken en hun social media-strategie te verbeteren. En soms zet ik ze als boeker zelf ergens op de planken. Dat gaat vooral om makers die het zelf nog niet is gelukt om het grote publiek te vinden, maar die wel heel veel potentieel hebben.”

Ook de eerste editie van The Happening is ongeveer een jaar geleden. De eerste editie was in Loods Komeet en dit is de derde editie vanuit het Laaktheater. Voor dit jaar zijn er weer vijf sessies vastgelegd in het Laaktheater, dus de locatie bevalt goed. Sophie vertelt over haar zoektocht naar een theater: “Loods Komeet was te koud voor theater in de winter. Dus ik ben theaters gaan aanschrijven met mijn idee en het Laaktheater reageerde als een van de eerste heel enthousiast. Ze willen hier de makers ook eerlijk betalen - wat voor mij heel belangrijk is - en ze werken ontzettend professioneel. Daarnaast woon ik zelf in Laak, dus dat is extra leuk. Ik ben in alle opzichten heel blij met deze plek. Het concept zou in principe ook op een andere locatie met meerdere zalen kunnen plaatsvinden, dus dat is flexibel. Voor dit jaar zitten we in ieder geval in Laak.”

Ze willen hier de makers ook eerlijk betalen - wat voor mij heel belangrijk is

Cultuurstromen combineren

The Happening is in het leven geroepen om verschillende vormen van cultuur bij elkaar te brengen. Sophie: “Ik wil mensen voorstellen aan nieuwe dingen en buiten hun comfort zone brengen. Mensen die normaal alleen bandjes gaan kijken in de Zwarte Ruiter, wil ik voorstellen aan literatuur. En mensen die in de cabaretwereld zitten, wil ik laten genieten van het ruige van een stevige band. Daarmee zet ik de nieuwe talenten die bij Buro Beat aankloppen op een podium. Nouja, ik zeg nieuw, maar vaak zijn die artiesten al een jaar of zes bezig. Dus misschien zijn ze gewoon nieuw voor het publiek.”

Ik wil juist ook mensen die nog niet in de theaterwereld zitten inspireren om buiten hun bubbel te gaan kijken. Zoals de bandjes kijker uit de Zwarte Ruiter, die weet misschien nog helemaal niet dat hij cabaret ook vet zou vinden.

Voor en door makers

De voornaamste doelgroep van The Happening zijn andere makers. Sophie vertelt: “Ik merk nu dat het vaak mensen zijn die zelf ook maker zijn, die het evenement bezoeken. Die zijn vaak ook al in verschillende disciplines van cultuur actief. Mensen komen ook juist om te netwerken en andere makers te ontmoeten. Ik doe altijd mijn best op zo’n avond om die mensen aan elkaar te koppelen. Ik kan goed inschatten wat mensen leuk vinden en wie er goed met elkaar op kunnen schieten. Dat vind ik ook heel leuk om te doen. Ik zou het wel gaaf vinden als ik een diverser publiek zou krijgen. Ik wil juist ook mensen die nog niet in de theaterwereld zitten inspireren om buiten hun bubbel te gaan kijken. Zoals de bandjes kijker uit de Zwarte Ruiter, die weet misschien nog helemaal niet dat hij cabaret ook vet zou vinden.”

Normaal speelt The Happening zich af in de drie zalen van het Laaktheater: de studio, de foyer en de theaterzaal. Dit keer zijn er zoveel kaartjes verkocht, dat we niet allemaal in de studio passen. We beginnen en eindigen dus in de theaterzaal. Daar worden we als eerste getrakteerd op een verhaal uit de verhalenbundel van Leora Aileen. Met een voor ieder post-tienermeisje heerlijk herkenbaar verhaal over tienerjongens, zoenen en de spannende verhaaltjes in de Girls. De verhalenbundel komt bijna uit. Nouja, bijna? “Ergens in de komende twee jaar ofzo, maar dat is voor een verhalenbundel echt bijna.”

Leora Aileen @ The Happening

Seks voor het huwelijk

Het publiek wordt door Sophie meegevoerd naar de foyer, waar cabaretier Ruth Elings op ons wacht. Sophie: “Als je nou denkt ‘hé, die ken ik ergens van’, dat kan zomaar kloppen. Ruth is momenteel alle landelijke cabaret-wedstrijden aan het winnen.” En wij zien wel waarom. 

In geuren en kleuren stelt de cabaretier ons voor aan haar jeugd. We verplaatsen onszelf naar een Christelijk hervormd dorp in Gelderland. We horen over hoe de pastoor (letterlijk) de dienst uitmaakt en meisjes rokjes moeten dragen. We leren over bedevaarden naar warme oorden en het blind volgen van de verzoeken van de kerk. Maar we blijken zelf ook allemaal trouwe volgers. Binnen no-time zingt de hele zaal op verzoek van Ruth dat ze 100 euro p.p. doneren aan een ‘bedevaart’ naar Bali om daar de arme mensen in de toeristische sector te ondersteunen.

Naast catchy grapjes, worden we ook getrakteerd op zuivere liedjes met piano ondersteuning en een heuse psalm over het volgen van je eigen pad. Natuurlijk gaat het ook even over seks voor het huwelijk. Want dat moet nou eenmaal als je met een stel heidenen over de hervormde kerk praat. Aldus Ruth. Het is een heerlijke, lichte voorstelling met een onderliggende boodschap waar we allemaal in de pauze even over mogen nadenken.

Ruth Elings @ The Happening

Rock-'n-roll in het theater

Tijdens ons gesprek met Sophie hoorden we al dat de muziek altijd de laatste act is. Dat is omdat mensen daar graag voor blijven. En dat blijkt ook, na de pauze nemen we allemaal netjes plaats op de tribune, nieuwsgierig welke herrie er voor ons op het programma staat vandaag. 

Rock-'n-roll in een theater setting blijft een ongebruikelijke combinatie, maar er is wel over nagedacht. Sophie vertelt: “Ik vind het leuk om juist dit genre naar het theater te brengen. Sowieso omdat ik het zelf lekkere muziek vind, maar ook juist omdat het niet veel gebeurt. Als je al muziek hebt in het theater is het vaak Singer-Songwriter-achtig of heel akoestisch. Dat wil ik doorbreken. Ik wil de grenzen van het theater oprekken.”

De mannen van The Cruz & The Dukes of Harlem lijken niet veel last van te hebben van de ongebruikelijkheid. Vanaf de eerste noten die de band inzet, zit de energie er goed in. Er wordt veel nieuwe, eigen gespeeld, maar ook covers van oud gedienden van het genre zoals Bruce Springsteen en zijn E-Street band. De thema’s van de nummers sluiten goed aan bij het verhaal van Leora Aileen en het liefdesliedje van Ruth Elings over haar partner. “I got a crush on you” en “I wanna kiss you” schalt het door de speakers. Maar met zijn panterjas en eeuwige energie weet de zanger deze zoetsappige thema’s toch rock-'n-roll te maken. 

Het is een heerlijk energiek optreden met klassieke rock in zijn meest pure vorm. Het publiek danst, klapt en zingt mee. De sfeer is goed. Wij hebben groot vertrouwen in de debuut-EP die The Cruz & The Dukes of Harlem 5 juni gaan presenteren met een feestje in Amsterdam. Dat album nemen ze helemaal zelf op en daar zijn ze deze week mee begonnen. Er is nog werk aan de winkel dus, maar we zijn blij dat de rockers vanavond tijd hebben weten te maken voor The Happening.

The Cruz & The Dukes of Harlem @ The Happening

The Cruz & The Dukes of Harlem @ The Happening

Female edition

“Ik vind het wel leuk om alvast iets over de volgende editie te vertellen.” zegt Sophie als we bijna uitgekletst zijn. “Die is op 7 maart, de dag voor Internationale Vrouwendag. Dus we hebben hem Female Edition genoemd. Dat betekent niet dat er geen mannen mogen komen natuurlijk. Graag zelfs! Maar we hebben wel onderwerpen die op dit thema aansluiten. We hebben dan theatermaker en kleinkunstenaar Sophie WIllemijntje, die een theatervoorstelling heeft gemaakt over daten met een brein dat net even anders werkt.. En in de voorstelling Abortusverhalen van Mystha Mandersloot vertellen drie vrouwen over hun persoonlijke ervaring met abortus. Ze vertalen dat zware thema naar een luchtige voorstelling, die mensen toch echt aan het praten houdt. Je merkt met wat er nu in Amerika gaande is, dat dit nog steeds een heel belangrijk thema is. De avond wordt afgesloten door Cloud Cukkoo. Zij hebben de Popronde helemaal platgespeeld dit jaar. Zij maken dansbare depressie met glitters, zoals ze dat zelf zo mooi zeggen. Dat wordt ook heel vet.”


Meer informatie over alle edities van The Happening vind je in de agenda van het Laaktheater.

Meer Haagse Haakjes