In de rubriek Haagse Haakjes struinen wij binnen- en buitenstad af, op zoek naar het onontdekte van Den Haag. In de afgelopen jaren zijn er zoveel culturele plekken verloren dat je je begint af te vragen: wie vullen dit gat op? Dit keer nemen we de Haagse editie van Sofar Sounds onder de loep. Organisator Roni Dot vertelt ons over de wedergeboorte van Sofar in Den Haag en een bezoek mag dan niet ontbreken.

De wederopstanding van Sofar Sounds in Den Haag

Sofar Sounds. Dat klinkt erg bekend in de oren horen we je al hardop denken. Sorry, maar wat heeft dat te maken met onontdekte plekken in Den Haag? Je zit er niet helemaal naast, Sofar is actief op meer dan 400 plekken over heel de wereld en het concept bestaat al sinds 2009. Groots dus? Nou nee, elke stad staat op zichzelf. Roni Dot is sinds vorig jaar de organisator van de optredens in Den Haag. Als muzikante, oorspronkelijk afkomstig Tel Aviv die pas twee en een half jaar in Den Haag woont is Roni een opvallende organisator. Wij vroegen ons af: hoe is Roni in aanraking gekomen met Sofar en waarom besloot ze dit op te zetten? Waarom moeten wij ons bekommeren om Sofar Sounds?

“Als ik heel eerlijk moet zijn had ik oorspronkelijk helemaal niet de intentie om onderdeel te worden van Sofar. Gedurende de COVID-periode had ik allerlei plannen rondom het uitbrengen van mijn eigen muziek. Zoals we allemaal weten waren er gedurende die tijd helemaal geen kansen om op te treden. Toch wilde ik vooruitkijken en bij het plannen van een tour in Duitsland had ik contact opgenomen met Sofar daar. Op dat moment bekroop de gedachte: “Waarom niet eerst aan een lokale editie meedoen?” Dat is toch makkelijker. Na een e-mail te hebben verstuurd kwam ik erachter dat het hier helemaal niet (meer) bestaat. Vervolgens nam ik contact op met de algemene organisatie, die reageerde bevestigend; het bestaat inderdaad niet meer en wellicht dat het in de toekomst weer terugkomt. De organisatie had zoiets van, maar Roni je kan het ook zelf organiseren als je dat wilt.” Die opmerking moest eerst even landen voordat Roni actie ondernam.

“Op dat moment spookte er van alles door mijn hoofd: je moet er wel de tijd voor hebben en ik zat natuurlijk ook met mijn eigen project.” Uiteindelijk besloot de muzikante om een plan in te dienen en de organisatie reageerde goedkeurend. Roni besefte toen dat dit misschien iets te veel zou zijn: “Wacht even, ik heb hier eigenlijk nog helemaal niet goed over nagedacht.” Het paniekmoment was kortstondig, want vanuit de overkoepelende organisatie werd allerlei hulp geboden door middel van handboeken rondom de organisatorische kant. Daarbij werkt het feit dat Roni zelf in de muziekwereld actief is wel in het voordeel. Je weet als artiest goed waar artiesten behoefte aan hebben.

Saije

Wacht even, ik heb hier eigenlijk nog helemaal niet goed over nagedacht.

Roni Dot

Geheimhoudingsplicht

Die eerste editie in december 2022 bleek een succes: “De zaal stond vol. Dat werkte aanstekelijk en ik had vooral plezier in het actief benaderen van mensen. Ik kreeg positieve feedback en leerde door het organiseren en de terugkoppeling van het publiek om steeds beter te organiseren. Daarnaast wil ik dat het interessant blijft, niet drie singer-songwriters met een ukelele. Er mag wel wat afwisseling in genre en samenstelling. Sinds ik er mee ben begonnen, dan moet ik even afkloppen, zijn de zalen vol en komen er langzaam meer volgers op social media.”

Zoals vaker bij het organiseren van evenementen gaat niet alles volgens plan. In februari zouden AVA NOVA en OONA optreden, maar op het laatste moment viel dat optreden in het water. Na wat gefaalde pogingen om andere artiesten te regelen besloot Roni Dot zelf op te treden en nam Robin Dirksen (AVA NOVA) de rol van host over.

Een aantal jaar terug werd Sofar in Den Haag georganiseerd door een andere organisatie. Zo kan je online bijvoorbeeld nog een optreden van Son Mieux terugvinden. “Ik weet niet zoveel van de vorige periode of wat er precies gebeurd is voordat ik betrokken raakte. Meer informatie dan de openbare social media posts heb ik niet. Ik heb wel een poging gedaan om de vorige betrokkenen te bereiken, maar ben daarin niet geslaagd.”

Uiteindelijk speelt het opbouwen van een community en een platform de grootste rol. Dat wil zeggen dat er vooral muziekliefhebbers op af komen die weten waar ze voor tekenen. “Wat je bij Sofar tegenkomt is kwaliteitspubliek, in de zin dat aanwezigen de volle aandacht voor de muziek hebben. Aangezien de artiesten en locatie onbekend blijven tot kort voor het evenement krijg je publiek die op zoek is naar een ervaring.” Het geheimzinnige aspect is onderdeel van de lol.

"Aanwezigen hebben de volle aandacht voor de muziek."

Roni Dot

Platform voor lokale artiesten

“Iedere stad heeft zijn eigen curator en in juli hebben we een band met wel negen mensen op het podium, dat vraagt weer om een grotere locatie.” De keuze voor artiesten is vaak een combinatie van dingen die Roni zelf kent en artiesten uitzoeken vanuit een database. Als je als muzikant optreedt voor Sofar dan kom je in die database terecht. Soms zijn er kleinere artiesten die op wereldtournee zijn en stellen zich dan via Sofar beschikbaar voor een optreden. “Dus artiesten kunnen zich opgeven voor een specifieke stad. Zo krijg je uiteindelijk een avond met lokale artiesten en internationale.”

“Zowel muzikanten in Den Haag als daarbuiten geven ze zich op om te spelen. Je merkt dat er veel vraag is naar optredens. Ik zou het bijvoorbeeld mooi vinden als de gemeente een manier vindt om artiesten te compenseren. Artiesten krijgen vaak een standaardgage, maar die is niet toereikend genoeg. Je hoopt door middel van de liveopnames die er gemaakt worden de artiesten ook nog iets terug te geven.” Het youtubekanaal van Sofar heeft zo’n 1,3 miljoen abonnees waar ook de Haagse video’s van Sofar Sounds worden geplaatst. Artiesten hebben vaak maar één of twee liedjes op Spotiy als ze beginnen. Een livevideo als promotiemiddel kan een artiest enorm helpen.

“Ik zie het echt als een platform voor lokale artiesten. Ik denk er ook over na om een multidisciplinair aspect toe te voegen, bijvoorbeeld door kunstenaars te vragen om hun werk tentoon te stellen tijdens een Sofaravond.” Een samenwerking met een festival zit ook tussen de mogelijkheden: “Als er een festival is die op kleinere podia programmeert dan zou dat misschien wel werken.”

Saije

Sofar Sounds in Greenrebel

Ja hoor, precies 36 uur van tevoren krijgen we een e-mail met een adres. Daar vinden we Greenrebel, een plantaardig restaurant aan de Stationsweg, op een steenworp afstand van Hollands Spoor. Eenmaal daar bekruipt het idee dat dit ook een ideale locatie is voor een havermelkelite meetup. Goed, gelukkig zijn we niet van de sfeerpolitie. Het is in ieder geval een ongewone locatie, al hadden wij toch eerder een knus café in het achterhoofd als kanshebber. Eerlijk gezegd zijn het de felgroene muren die ons op het verkeerde spoor zetten. Achterin het restaurant is er één houtkleurige muur met sfeervolle hanglampen. Dat lijkt er meer op.

Drie totaal verschillende artiesten brengen ons tot ontroering. Geef ons eens ongelijk, het is immers een zondagmiddag en de acts raken allemaal net een andere gevoelige snaar. Zo hypnotiseert de Spaanse zangeres Paloma Lázaro Arteaga van Hiedra ons met een krachtige mix van flamenco en composities uit Latijns-Amerika. Daar lijnrecht tegenover staat het goedaardige Australische duo Saije. We krijgen spontaan een Xavier Rudd en Pierce Brothers associatie, vooral door de zonnige uitwerking van de folksy klanken en DIY-mentaliteit. Zo bespeelt Joseph McChesney Ashely een kickdrum, gitaar en bij één song harmonica. De vergelijking is niet helemaal eerlijk, want dit zijn wel echt pure good vibes die onze kant op stralen. Terwijl wij eerder genoemde toch eerder zouden betichten van een minder authentieke sfeer.

Om ons heen horen we autogeluiden en ondanks we dichtbij Holland Spoor zijn kunnen we geen treinen horen rijden. Iedereen zit op de grond en er wordt met een enorme belangstelling genoten. Zou het liggen aan het feit dat er vanmiddag voornamelijk internationale muziekliefhebbers aanwezig zijn? De andere act, Raoul & The Wisemen, voert een uitgeklede akoestische set op. De enige wise man die Raoul heeft meegenomen is gitarist Mats Deckers. Ze ontkomen maar net aan het stereotype 'man met akoestische gitaar' doordat Mats gebruikmaakt van milde pedaaleffecten. Het is sjiek genoeg toegepast om niet te vervallen in een clichématig optreden. Toch zijn de teksten hier en daar wat voorspelbaar, enkele opvallende zijn: "Hiding behind a smile" en "We are gold, we are winners." Daardoor ontstijgen ze de huiskammersetting niet echt. We hopen deze act nog een te zien als alle wijze mannen present zijn.

Deze zondagmiddag paste precies in de ideologie van Sofar, een ecologische verantwoorde locatie, een intieme setting en zo min mogelijk afstand tussen artiest en publiek. En wij hadden deze locatie totaal niet verwacht.

Saije

Saije

Hiedra

Raoul and the Wisemen

Raoul and the Wisemen

Volgende keer een editie van Sofar Sounds bijwonen?

De volgende editie is op 9 juli waarvan we alleen mee hebben gekregen dat het op een grotere locatie is dan normaal. Je koopt een kaartje en je weet pas 36 uur van tevoren waar het plaats zal vinden. De artiesten zullen net als de locatie geheim blijven.

Volg ze op Instagram of hou de website in de gaten.

Meer Haagse Haakjes