Op het hoofdpodium is het tijd voor Hang Youth, voor menig festivalbezoeker het hoogtepunt van de dag. De zon is achter het podium gezakt en de rookmachines staan volle bak aan. We zijn er klaar voor. “We hebben er vijftig voor jullie!” kondigt frontman Abel aan. En niets is minder waar; in de zestig minuten die ze hebben, belicht het gezelschap zijn antikapitalistische boodschap van alle kanten in korte geweldsexplosies die zes seconden tot anderhalve minuut duren. Het is zoveel, dat je nauwelijks tijd hebt om na te denken over hoe het muzikaal allemaal in elkaar zit. Als je dat toch doet, hoor je dat de bandleden weten wat ze doen.
Een show van Hang Youth is 50% comedy en 50% punk, legt de frontman uit. Er valt dan ook genoeg te lachen. Maar vergis je niet: er is ook nog steeds een hoop om boos over te zijn, zoals het sluiten van De Samenscholing ("Jullie burgemeester is echt een kankermongool"), boeren, fascisme en kapitalisme. En wat is een betere manier om daarmee te dealen dan in de moshpit die al bij het eerste nummer wordt ingezet en niet meer ophoudt?
Het publiek zingt mee met nummers als ‘Je Haat Geen Maandag Je Haat Kapitalisme’, ‘Steek De Mona Lisa In De Fik’ en ‘Belastingdienst’. Abel vraagt een groep vrouwen op het podium om ‘Mannen’ te zingen, duikt het publiek in om te crowdsurfen en draagt ‘Jij Bent KK Mooi’ op aan voorzitster van de Haagse Stadspartij Fatima Faïd die hij nog kent van het woonprotest in Amsterdam. Er is een boel aan de hand en het publiek vindt het fantastisch.
Wat kun je verwachten van de lompe, meedogenloze midtempo deathmetal van het Leidse Graceless? Welnu, meedogenloze midtempo deathmetal. Lekker dik ingerold in de traditie van Obituary, Benediction en Bolt Thrower. Graceless verstaat de kunst van het weglaten en zet de snijtanden met graagte in de kransslagader van het genre. Diepe grunts, scheurende gitaren, dikke drums en dito baswerk: Graceless beheerst het volkomen, maar beperkt zich eveneens daartoe. Het ongepolijste beukwerk is niet ieders kopje thee, maar de zaal blijft goed gevuld terwijl de Graceless-orkaan over het publiek raast. Het publiek is echter kritisch. Daar waar de één op blastbeats hoopte, zo klaagde de ander over de algehele bruutheid. Het is niet makkelijk om als deathmetalband mensen het naar de zin te maken. Maar goed, dat hoort dan ook een beetje bij het genre. Het lijkt de Graceless-heren overigens niet te deren. Zij zien headbangende hoofden, duivelshoornhanden en moshpits vanaf het podium. Het blijkt een prima motivatie te zijn onder het hak- en sloopwerk dat Graceless uitrolt over het publiek. Met het nieuwe album Chants From Purgatory heeft Graceless ook nog eens vers voer voor de hongerige deathmetalroedel afgeleverd wat gretig aan flarden wordt gereten. Platgewalst vertrekken we hierna naar buiten om ons te laven aan de laatste act.
Zonder Urban Dance Squad was er geen Rage Against the Machine of Red Hot Chili Peppers geweest. Zo, dat lucht op. Of dit helemaal waar is, weten we niet, maar feit is dat het gezelschap met zijn groovende mix van rap en rock een niet te onderschatten invloed heeft gehad op deze bands en het crossover-genre. UDS bestaat al heel lang niet meer, maar rapper Rudeboy en DJ DNA hebben toch nog eens de koppen bij elkaar gestoken om de legendarische (ja, we zeggen het) muziek van de band nog eens live te brengen. En wat blijkt: zowel de nummers als Rudeboy hebben na al die jaren nog niets aan kracht ingeboet. ‘Demagogue’ klinkt nog even fel als toen, net als ‘Good Grief’, en ‘Happy Go Fucked Up’. Dat Rudeboy even lijkt te denken dat hij in Rotterdam staat, zien we door de vingers.
Niet alleen de oudgedienden overtuigen; ook de drie jonge muzikanten die zij hebben meegenomen dragen flink bij aan de stevige grooves die de band over ons uitstort. De afsluiter van Kaderock 2023 overtuigt en doet ons beseffen dat UDS veel te snel is gestopt. Aan de andere kant, de Red Hot Chili Peppers bestaan nog steeds en die hebben sinds Blood Sugar Sex Magic geen fatsoenlijke plaat meer uitgebracht. Dus misschien moeten we op een avond als deze gewoon blij zijn met wat UDS ons heeft gegeven, wat ons meteen bij het enige kritiekpuntje brengt: het optreden had nog veel langer mogen duren.