Met Haagse Haakjes struinen wij binnen- en buitenstad af, op zoek naar het onontdekte van Den Haag. In de afgelopen jaren slinkt het aantal culturele plekken, waardoor je je begint af te vragen: wie vult dit gat op? Dit keer brengen we een bezoek aan een boekenwinkel die iets langer dan een eeuw aan het Noordeinde te vinden is. Organisator Niels de Jonge vertelt ons over Sound Between the Shelves, een terugkerende avond waar livemuziek de boekenwinkel inkleurt.

Altijd al willen verdwalen in een boekenwinkel met een historie van meer dan honderd jaar? Overdag is Bookstor een plek om ontspannen een kop koffie te drinken of om op te gaan in een inspirerend boek. Vanavond staat er een menigte van opvallend formaat geduldig voor de deur te wachten. Middenin die winkel organiseert Niels de Jonge namelijk 'Sounds Between the Shelves'. Letterlijk op te vatten dus, een muziekprogramma tussen de boekenkasten aan de muur. Vanavond warmen synthpopper Alison Jutta, oorspronkelijk uit Antwerpen, en vier songwriters met een thuisbasis in Berlijn als Song of the Sirens het knusse zaakje op.

Organisator Niels de Jonge wilde sinds hij bij Bookstor ging werken al een muziekavond organiseren in de winkel. Inmiddels werkt hij er al twee jaar. Voor die tijd studeerde hij muziek. Zijn achtergrond als muzikant neemt hij mee bij het opzetten van concerten zoals Sounds Between the Shelves. “Waar ik van hou is het programmeren van livemuziek op plekken waar het eigenlijk niet hoort. De omgeving werkt dan op een andere manier samen met de muziek, dat geeft een zekere intimiteit. Diezelfde eigenschap zag ik bij Bookstor. Het is een sprekende locatie, er wordt al meer dan 100 jaar boeken verkocht.”

De boekenwinkel is niet de enige plek waar hij dit doet. Tijdens Eurosonic in Groningen organiseerde hij samen met de band Vikings in Tibet 'Synagogue Showcase', je raadt het al, in een synagoge. Hier spelen een handvol alternatieve en akoestische acts op een bijzondere locatie, die niet op het hoofdfestival geprogrammeerd staan.

Waar ik van hou is het programmeren van livemuziek op plekken waar het eigenlijk niet hoort.

Niels de Jonge

Kraakheldere klanken zonder uitversterking

Alison Jutta is verrast door de uitverkochte aard van de editie. Met een sprankelende verlegenheid spreekt ze het zittende publiek goedlachs toe. De Antwerpse met een Rotterdamse thuisbasis vertelt dat ze vooral nummers van haar eerste album zal vertolken., geheel gestript van de bossa nova en synthpop die haar studio-opnames normaliter inkleuren. Met een setlist netjes op de Nord piano geplakt, begint ze haar oeuvre aan softe luisterliedjes. Halverwege het eerste nummer heeft ze al tranen in haar ogen. En dat is niet door het aandachtig luisterende publiek, er hangt gewoon wat in de lucht. Iets onverklaarbaars. Een vuiltje misschien, dan speelt Alison onverstoord verder.

Het zijn autobiografische songs, met een uit de coronajaren geïnspireerde melancholie. Dat overdenkende is vooral hoorbaar in 'Help' waar Alison bloedserieus "my boyfriend loves me and that's the only thing I know for sure" zingt. Als de gitaar tevoorschijn komt, verandert de dynamiek wat, maar we krijgen vooral makkelijk luisterbare doch schone songs voor de kiezen. Niet dat daar wat mis mee is, want het sluit naadloos aan bij de ambiance die Bookstor uitstraalt.  

Inmiddels is het tussen de boeken aardig opgewarmd. Tijdens een korte pauze nemen we wat frisse lucht voordat Song of the Sirens hun merk van folksongs bezingen. Mone, Tess Daniel, Olivia Void en Lotta St. Joan zijn een soort opkomende supergroep alsof boygenius nog geen harten heeft gebroken en alleen zou bestaan uit (nog) onbekende singer-songwriters. De vier dames nemen afwisselend de leiding, waarbij de andere drie de leadzangeres op harmonieuze wijze bijstaan. Dat werkt aanstekelijk, want zelfs krekels zingen mee vanuit de tuin. Serieus, want tussendoor zijn zowel het publiek als de zespotige insecten opvallend stil. Inhoudelijk zit het ergens tussen Kate Bush, Fiona Apple en Joni Mitchell in. Vooral de afwisseling in de harmonieën en stijlen maken dit een waardig kwartet. Soms is te merken dat dit hun eerste tour samen is, zoals bij de korte intermezzos waar ze Cher en Bloodhound Gang vocaal overbrengen. De bescheiden intermezzo's komen charmant en bewust humoristisch over. Wij vermoeden dat hier iets heel moois uit kan voortkomen. Bij het bedanken vertellen ze één bijzonder feitje: dat de pasta van organisator Niels de Jonge heerlijk smaakte.

Geen haastklus

Achter dat Niels vooraf voor de artiesten kookt, zit een zekere filosofie. “In eerste instantie nodig ik de artiesten bij mij thuis uit. Dan eten we rustig wat en wandelen we naar de winkel. Ik probeer ze mee te nemen van het begin tot eind. Ik zie het als mijn rol dat de artiest het zo ontspannen mogelijk heeft. Als je daar druk op zet dan gaat het tegenzitten. Van haasten gaat niemand lekkerder spelen.”

Buiten de bewandelde paden programmeren

Over het programmeren voor Sounds Between the Shelves zegt Niels het volgende: “Ik probeer artiesten voor Sounds Between the Shelves te boeken met een raakvlak voor een zachte geluid. Artiesten die niet per se uit de singer-songwriter hoek komen Als het een act is die meer uit de bandcultuur komt of met elektronica bezig is, dan vraag ik die juist wel om in Bookstor te komen spelen. Vervolgens vraag ik ze dan om de ruimte mee te nemen in de set.” Met dat laatste doelt Niels op de knusse en kleine setting van Bookstor. “Verder vraag ik mij af: welke twee acts zouden elkaar kunnen aanvullen of creëren juist een interessant contrast?" Op deze manier optreden is niet voor iedereen weggelegd, Niels noemt twee tegenpolen als voorbeeld: “De één doet het liefst alles akoestisch en de ander heeft zoveel lagen in de muziek zitten dat deze volledig zou verdwijnen bij Bookstor. Dus het komt weleens voor dat een muzikant het aanbod om die reden afwijst, maar dat is slechts een enkele keer voorgekomen.”

“Overigens, singer-songwriters zijn wel gewoon welkom. Voor boekingen kijk ik vooral naar artiesten die ik zelf heel inspirerend vind,” vult Niels aan. Bookstor is een ruimte die stilte afdwingt. Op een plek als Bookstor verklein je letterlijk de ruimte tussen artiest en publiek, dat geldt overigens ook in de muzikale zin. Je stript alles weg waar een artiest aan gewend is geraakt zoals de microfoon, de PA en het podium. Niels voegt toe: “Sommige artiesten zijn dan zelfs weer zenuwachtig, puur omdat die microfoon er niet meer staat.” De stoelen staan tot aan de knieën van de artiest. “Soms zet ik de stoelen zo dichtbij dat een artiest vraagt of die niet tien centimeter verder kunnen.”

Over de plek die Sounds Between the Shelves inneemt in een stad als Den Haag zegt Niels het volgende: “Aangezien ik zelf ook uitvoerende muzikant ben, weet ik wat artiesten graag zouden willen. Met Sounds Between the Shelves wil ik samen een platform bouwen waar we met elkaar ook weer iets aan hebben. Ik krijg het idee dat er in Den Haag veel gebeurt, maar dat er vroeger veel meer was. Als ik muzikanten spreek dan krijg ik wel sterk het gevoel dat er meer plekken voor livemuziek nodig zijn. Daarnaast vind ik het ook gewoon te gek om iets als Sounds Between the Shelves op te zetten, dus zo komt er wel van alles bij elkaar voor mij." Dat Sounds Between the Shelves interessant is voor muziekminnend Den Haag zie je ook terug in de aantallen die op de avond afkomen. Waar Niels het over zo’n 30 bezoekers heeft die eerdere edities bezochten, is er bij deze negende editie een volle zaal. 

Meer over bookstor

Bookstor is al 102 jaar een boekenwinkel aan Noordeinde. Je kan je er fietsen huren, overnachten in het hotel of bijkomen onder het genot van een kop koffie in het café. Elke laatste vrijdag van de maand vind Sounds Between the Shelves. De volgende editie is dus op 25 augustus. Mocht je als muzikant je werk willen delen, stuur het gerust naar Bookstor of wandel eens naar binnen.

Hou vooral de instagram in de gaten voor de laatste events.

Meer Haagse Haakjes