"Zijn er nog plekken waar je in het bijzonder benieuwd naar bent?" Vraagt René van der Zee als eerste. De medewerker van PAARD gaat de rondleiding geven langs plekken waar een bezoeker doorgaans niet komt. Bij de personeelsingang van het poppodium is al een hoop te zien. Een aantal posters direct naast het trapgat, postvakjes met belangrijk uitziende post en muziektijdschriften en, omdat de deur open staat, kunnen we ook een stiekeme glimp opvangen van het kantoor van directeur Majel Blonden. Haar zien we vandaag niet, de rondleiding wordt bewust gegeven door het hoofd productie en techniek. "Ik ben sinds 1993 verbonden aan PAARD. Ik begon als stagemanager, daarna ben ik productie voor de verhuur gaan doen." Daarnaast is Van der Zee ook als freelancer op festivals en andere plekken aan het werk gegaan. Zo heb je René bijvoorbeeld op de laatste Best Kept Secret op het podium kunnen zien staan als stagemanager. "Sinds 2016 ben ik hoofd productie en techniek en kort daarna kreeg ik ook de portefeuille van gebouwbeheer erbij."
Al pratend leidt René ons, langs de marketingkantoren, naar de eerste bezienswaardigheid. "Deze grote tafel stond vroeger, lang voor mijn tijd, al in het oude PAARD." In het midden van een kamer staat een grote, ovale, houten tafel vol krassen en butsen. "Hier aten de bands die kwamen spelen aan, daarom staan er meerdere bandnamen in het tafelblad gekerfd. Hier staat bijvoorbeeld de band Barkmarket een band van Dave Sardy, een engineer op 'Reign In Blood' van Slayer.", vertelt de gids ons. "Tegenwoordig wordt er aan de tafel vergaderd. Sterker nog, in het pre-internettijdperk toen nog niks geautomatiseerd was, zaten hier alle technici, stagemanagers eens in de twee weken gezamelijk te roosteren." De diensten van de betrokkenen werden aan de tafel verdeeld over komende concerten. "Als het een populaire band was gingen vanzelfsprekend alle handen omhoog.", aldus René. "Maar in dezelfde tijd begonnen we met dansavonden, als die werden aangekondigd hield iedereen zich erg stil."