Binnenkort mogen we weer naar de stembus voor de gemeenteraadsverkiezingen. Natuurlijk spelen er allerlei belangrijke zaken voor de stad, zoals het tekort aan woningen, het klimaat en herstel na corona, maar daar gaan wij niet over. Wat wij willen weten, is hoe Haagse politieke partijen denken over popmuziek, concerten en festivals. Dit keer vroegen we dat aan Lesley Arp, lijsttrekker van de Haagse SP en oud-redactielid van 3voor12 Den Haag. Op 8 maart zal diens partij de visie voor Popstad Den Haag verdedigen in het Haags Pop Debat.

"Sinds 2019 ben ik raadslid van de SP in Den Haag. Ik nam het stokje over van Hanne Drost en aangezien we één zetel hebben, werd ik eenpitter. Nu ben ik ook lijsttrekker.", vertelt de Zoetermeerse die al ruim tien jaar in Laakkwartier woont. "Ik ging in Den Haag naar de middelbare school en heb een tijd geleden mijn hart verpand aan deze leuke stad." De liefde voor popmuziek van Lesley blijkt onder andere uit het feit dat zij ooit ook deel uitmaakte van ons redacteursbestand. "Ik heb altijd veel vrijwilligerswerk gedaan. Of dat nou met vluchtelingen was of bij 3voor12 Den Haag. Ik vind het leuk om dingen te doen naast mijn politieke werk.", aldus het raadslid.

"Het is wat mij betreft heel belangrijk dat we popmuziek de ruimte bieden als gemeente. Of dat nou is met een divers aanbod aan podia, maar ook met mogelijkheden om van alle muzieksoorten te kunnen genieten in de wijken zelf." Hier ziet Lesley een rol voor de cultuurankers, maar ook het wat meer ruimte geven aan nieuwe initiatieven zou hierbij moeten helpen. "We zouden kraken door de vingers moeten zien, in plaats van hier heel krampachtig tegenin te gaan. Want in dergelijke broedplaatsen gebeurt veel en we moeten ons beseffen dat niet alle cultuur professioneel en gesubsidieerd is." 

“Ik ben onder de indruk van de rijke geschiedenis die Den Haag heeft wat betreft elektronische muziek.”

"Ik moet eerlijk bekennen dat ik de lokale muziek niet heel erg volg. Ook omdat het uitgaansleven erg lang plat heeft gelegen. Maar ik ben heel erg onder de indruk van de rijke geschiedenis die de stad heeft wat betreft elektronische muziek.", vertelt Lesley. Onder andere het Bunker label, met Legowelt en Unit Moebius, hebben indruk gemaakt op de lijsttrekker. "Ik vind dat interessant. Daar ben ik meer mee bezig dan popmuziek." In het Zuiderstrandtheather zag Lesley een show van Unit Moebius met speakers gestapeld tot aan het dak. "Die optredens zijn een soort ontdekkingsreis. Toen ik nog medewerker was in het stadhuis ging ik in de avond regelmatig naar De Vinger en liet me daar verrassen met een optreden. Dat mis ik nu, ik heb daar veel minder tijd voor en De Vinger bestaat helaas ook niet meer."

De afgelopen jaren ging Lesley, als de pandemie het toeliet, graag naar Grauzone. "Dat is een heel tof festival. Ik herinner me ook dat er daarna een soort after was in The Grey Space. Dat soort plekken vind ik een bijzondere toevoeging aan Den Haag." Op het gebied van interessante uitgaansmogelijkheden kan Den Haag nog wat terrein winnen, volgens Arp: "We zijn bijvoorbeeld wat betreft 24-uurs horeca, achtergebleven op andere grote steden. Dat staat los van corona, we hadden het hier vier jaar geleden ook nog over." Als alles weer verantwoord open gaat, zou de gemeente hier aan moeten werken, aldus de lijsttrekker.

Lesley op Magneet Festival (Amsterdam) in 2013

Willen we meer of minder geld voor popmuziek?

“We willen zeker finianciële steun bieden aan popmuziek, al helemaal met de pandemie in het achterhoofd. We willen minimaal zes miljoen extra naar cultuur hebben, dus dat komt dan onder andere bij popmuziek terecht. Al is het maar om te zorgen dat de mensen die de podia draaiende houden een leefbaar loon verdienen. Daarnaast zien we dat niet elke buurt een cultuuranker heeft. Op sommige plekken is er alleen een wijkbibliotheek en dat is gewoon niet hetzelfde. In wijken als Loosduinen en Ypenburg moeten jongeren ook kunnen optreden en repeteren.”

Amare: zonde van het geld of mooi extra podium?

“Er is heel veel geld naar Amare gegaan en nu het podium er staat zie je dat de instellingen die binnen Amare werken ook veel meer subsidie krijgen. In de bankenwereld zouden deze instellingen too big to fail zijn. De SP vindt dat hierdoor een scheefheid ontstaat tussen kleinere instellingen en bijvoorbeeld het NDT, dat willen we bestrijden. De SP was aanvankelijk tegen Amare, maar nu het er staat moeten we het een succes maken. Ik ben er wel huiverig voor dat de instellingen in Amare hun bedrijfsplan niet rond gaan krijgen. Dat moet echt niet ten koste gaan van de kleinere instellingen, daar moet de gemeente heel streng op zijn.

Daarnaast is de belofte geweest dat Amare een huiskamer voor de hele stad wordt. Dan moet ook iedere Hagenaar of Hagenees naar een voorstelling kunnen. Het is met ons belastinggeld betaald, dus alle bevolkingslagen moeten er gebruik van kunnen maken. Op dit moment ben ik bang dat er vooral een grote kloof wordt ervaren. Het Nationale Theather heeft ooit voorstellingen gemaakt over onder andere Duindorp en de Schilderswijk. Op die manier sla je een brug, dat zou binnen Amare ook moeten gebeuren."

Middenpodium: hard nodig of compleet overbodig?

“Ik denk dat het wel van toegevoegde waarde kan zijn. Ik heb gehoord dat PAARD bijvoorbeeld ambities had om uit te breiden, daarin zou de gemeente moeten onderzoeken of het daarbij kan helpen. Het is belangrijk dat je verschillende formaten podia hebt in de stad. Maar het moet zichzelf wel een beetje kunnen bedruipen, het moet geen bodemloze put worden waarin alleen maar gemeenschapsgeld wordt gegooid. Dit hoeft niet perse in het centrum te zijn. Het mag ook in de wijken zelf. Den Haag moet zich niet blindstaren op alleen de boulevard en het centrum." 

Crossing Border, TodaysArt, Popdistrict: subsidie of de stad uit?

“Ik heb het voorstel gesteund om deze projecten te behouden. Evenementen als Crossing Border, TodaysArt en ook State X gaan mij nauw aan het hart! Het zijn voorbeelden van ontdekkingstochten waar ik het eerder over had. Je komt voor een specifieke artiest, maar tussendoor ga je naar een lezing waar je wat van opsteekt. Ik vind wel dat er lering moet worden getrokken uit de kritische beoordeling in het kunstenplan, maar het zou heel onverstandig zijn om deze instellingen de stad uit te jagen. Het zijn dingen die Den Haag de moeite waard maken.”

Alleen cultuursubsidie met diversiteit en inclusie?

“Daar hebben we het veel over gehad. Het valt mij op dat bij een van de instellingen bij Amare is bijvoorbeeld kritiek geuit over de mate van diversiteit zonder al te veel gevolgen. Bij kleinere instellingen leek dit veel bepalender. Dit is niet eerlijk, kleinere instellingen zouden een andere diversiteitsnorm moeten hebben dan de grotere. Diversiteit is heel belangrijk, je bent als subsidieontvanger ook een publieke taak aan het verrichten, maar we moeten niet doorslaan. Cultuur heeft een vrij elitair imago en er moet worden voorkomen dat alleen de elite daarbinnen werkt en deelneemt, maar er zijn grenzen aan wat je kunt eisen, een instelling moet de identiteit niet verliezen. Daarbovenop gaat inclusie verder dan huidskleur, dus zou er ook moeten worden gekeken naar bijvoorbeeld het sociale milieu waar mensen vandaan komen.”

Parkpop: Zuiderpark of Malieveld?

“Zuiderpark. Nu het naar het Malieveld gaat, is het niet meer Parkpop. Het is een enorme misser en een gemiste kans voor Zuid-west. In die wijk vindt al niet heel veel plaats op dat gebied, het is zonde dat ze dit festival ook verliezen. Ook de identiteit van familiefestival lijkt verloren te gaan. Stel nou dat het straks ook nog betaald wordt, hoe ga je dan met je hele familie naar Parkpop.”

Den Haag na corona: bruisende popstad of lege zalen?

“Absoluut een bruisende popstad. Het is belangrijk dat wij er met zijn allen hard aan gaan trekken. Concreet zou er meer aandacht naar het nachtleven moeten gaan. Ik snap dat dat de afgelopen tijd moeilijk is geweest met de pandemie, maar nu zouden er weer mogelijkheden moeten komen. Bijvoorbeeld met verstrekking van 24-uurs vergunningen. Ik wil hierbij wel nog bij vermelden dat we met Richard de Mos een wethouder hebben gehad die dergelijke vergunningen op een manier aanpakte die nergens op sloeg, in mijn optiek. Nachtvergunningen voor een wokrestaurant of een locatie waar voornamelijk huwelijken plaatsvinden slaan natuurlijk helemaal nergens op. We zouden locaties voor die vergunningen moeten kiezen in samenspraak met een commissie, bijvoorbeeld de Haagse Nachtraad. Niet op een wie-het-eerst-komt-die-het-eerst-maalt-manier. Een wokrestaurant met een nachtvergunning heeft geen toegevoegde waarde voor het nachtleven.”

Op dinsdag 8 maart van 20.00 uur tot 21.30 organiseren wij samen met PAARD het Haags Pop Debat waar de politici het gesprek zullen voortzetten. Daarbij kan jij aanwezig zijn en misschien zelfs jouw eigen vraag stellen. Klik hier voor het Facebook-event en hier voor kaarten.

Voor deze serie interviews hebben wij alle partijen benaderd die bij de peiling van I&O Research (8 februari 2022) twee zetels of hoger peilden. Een aantal van hen heeft niet gereageerd.