Op 4 juni viert Kaderock haar 25 jarig bestaan. Op het Haagse festival dat haar naam wél eer aandoet en daadwerkelijk aan een kade plaatsvindt, staan acts die er al vanaf de eerste editie bij waren en acts die toen nog niet geboren waren. Het voelt als een warm buurtfeest met een hoog ons-kent-ons-gehalte. Er zijn artiesten met haar net zo wit als hun tanden en geheel passend praat ex-nachtburgemeester René Bom de acts onverstaanbaar aan elkaar. Pat Smith is er als vertegenwoordiger van het jongere publiek en van de welkome verjonging onder de artiesten die het 50-jarig jubileum van Kaderock nog wel halen. Uw redactie neemt u mee in drie categorieën: de toekomst, acts waar wij niets van verstonden en artiesten die niets meer hoeven te bewijzen.

De toekomst

Son Mieux is misschien wel – samen met Goldband – het populairste wat Den Haag op het moment te bieden heeft en daarmee ook een logische afsluiter voor deze 25e Kaderock. Wanneer het meerkoppige gezelschap opkomt, moet uw redactie twee keer knipperen. Zijn dit de hologrammen van ABBA? Earth, Wind & Fire? Tussen alle glitterkleding geven de shirts van Camiel en Quinten Meiresonne duidelijkheid: het gaat om de geëvolueerde versie van All Missing Pieces. Frontman Camiel verwijst hier nog naar. “Achttien jaar geleden stonden wij hier voor het eerst. Den Haag, mag ik jullie voor altijd thuis noemen?”. Een logisch bruggetje naar ‘Feels’. 

Van het project van Camiel waarin hij op zijn akoestische gitaar mooie liedjes maakte, is weinig meer over. Alles is groots aan Son Mieux. De band, om te beginnen, die telkens ergens nieuwe leden vandaan lijkt te halen. De arrangementen, die zorgvuldig gemaakt lijken te zijn om stadions te vullen. En de outfits, die het showelement van de groep benadrukken. Dat de muziek en de teksten daarbij wat aan inhoud hebben ingeboekt, neemt de band voor lief. Het heeft Son Mieux tenslotte een Edison opgeleverd. Tekenend voor de omslag van het gevoelige materiaal voor fijnproevers naar massaproductie van een groter geluid met theatrale show is Multicolor. Het zegt niets, blijft wel hangen en aan het eind van de avond staat iedereen springend de tekst mee te zingen. 

De groep moest afgelopen donderdag nog een show afblazen omdat frontman Camiel Meiresonne geen stem meer had. Dat kan ook een verklaring zijn voor de tekstarme set van vandaag, waardoor vooral multi-instrumentalist Maud Akkermans flink aan de bak moet. Niet dat de frontman minder te doen heeft, hij vermaakt zichzelf - en vooruit, het publiek - prima met het rennen van de maracas via de toetsen naar percussie en weer terug. Tot slot wil de band ook nog kwijt dat er dit jaar geen optredens meer in Den Haag zullen zijn. Als je dat begin juni al weet, dan ben je een hele grote.

The Indien zet midden op de dag een vermakelijke set neer die bestaat uit mellow nummers en slechte woordgrappen. “Hebben we er een beetje gin in?”, vraagt frontvrouw Rianne Walther aan het publiek dat vooral aan het bier zit. Het optreden bevat geen grote hit om het publiek dat uit halve cowboys, motorgang-members en ouwe rockers bestaat mee te krijgen. Het zoetsappige geluid van de Haagse band valt dan ook niet bij iedereen in de menigte in goede aarde. Een bierdrinkende Hagenees doet een imitatie van het Tash Sultana-achtige geknijp met de stembanden.

De relatief nieuwe single ‘Longtime Lover’ en de aankondiging van de clip bij ‘Born Again’ maken nieuwsgierig of er zo rond Pinksteren ook bij The Indien sprake is van een opwekking. De band timmerde een paar jaar geleden namelijk hard aan de weg, maar leek plotseling van de aardbodem verdwenen. Af en toe duiken Walther en haar kompanen weer op, zoals vorig jaar op Sniester en nu op Kaderock. Na het laatste nummer bedankt Rianne onder andere degene die haar haar doet. Een paar brede mannen met staartjes en leren Harley vesten aan rollen vanachter hun zonnebrillen heel hard met hun ogen.

Die voelen zich waarschijnlijk meer thuis bij Splinter. De deels Haagse punk/hard rock/metal-groep met oud-leden van Death Alley en Birth of Joy schuwt distortion (en borsthaar) niet en vult het bescheiden zaaltje van Musicon met een bak heerlijk lawaai. Het publiek zit er goed in en beukt lekker mee op de opzwepende tonen van vooral het debuutalbum Filthy Pleasures. Onder de knipperende stroboscoop vermelden de vier tussen neus en lippen door ook nog dat ze net uit een tour met uitverkochte zalen in Duitsland komen. En als een land verstand heeft van herrie, dan is het Duitsland wel.

Waar de gevestigde acts gesteund door producers en platenlabels buiten tekeer gaan, is er in hun kielzog binnen ruimte voor artiesten die hun ziel nog niet verkocht hebben. Vanuit Ready2Play staan Velvet SwayBlueside, Provo en Now in Colour op de planken. Door de slimme programmering trekken de beginnende bands – misschien wel de toekomst van de Haagse muziekscene – niet alleen de aandacht van trotse familie en vrienden, maar weet het publiek van buiten het binnenpodium tussen de hoofdacts door ook te vinden. Een groot deel van het publiek blijft na het halen van een drankje plakken.

Haylid is het niveau van R2P al ontgroeid en mag buiten spelen. Eerlijk is eerlijk, het vijftal misstaat niet op het grote podium. Met meer eigen materiaal kan er op de 26e editie volgend jaar zomaar ruimte zijn voor een volwaardige set. En voor al het publiek dat de openingsact moest missen, de groep is 29 juni ook op het Zeeheldenfestival te bewonderen.

Ready2Play @ Kaderock 2022

Son Mieux @ Kaderock 2022

Pat Smith en Rene Bom @ Kaderock 2022

Acts waar we geen bal van verstonden

Tess Merlot past net zo goed in de categorie toekomst, want de blije en swingende chansons kunnen nog jaren mee. Maar, chansons zijn nu eenmaal Frans en daar verstaan we niks van. De zwoele act steekt af tegen de rest van de dag, en dat is eigenlijk wel leuk. Merlot speelt met het publiek, onder begeleiding van een vierkoppige band. Uw redactie ving de woorden Paris en La Haye op, dus het zal wel over die steden en andere typisch Franse dingen zoals vurige liefde gaan. Speciaal voor een Belg in het publiek voert de frontvrouw – bij wie door de warmte het zweet uitbreekt – het nummer ‘Bruxelles’ van Jacques Brel op. Dat doet zij na bijna een uur nog even energiek als bij het eerste nummer, en dat slaat over op het gewillige publiek.

Een uiterjoon is, en dit hebben we van Wikipedia, "de laatste in zee staande joon (en dat is weer een soort boei, red.) bij de vleetvisserij". Daarnaast is het de naam van het bejaardentehuis op Scheveningen, en als Kopsmart hun nummer daarover speelt, vloeien er in het publiek wat tranen. Van Scheveningers dan, want die verstaan wat Arie Spaans en Remco Prins in het Schevenings dialect zingen. Van een vriendelijke tolk begrijpen wij dat andere nummers gaan over zaken als voor het eerst meegaan op de vissersboot, het bekende standbeeld van de vissersvrouw en garnalen vangen. Gelukkig voor ons niet-Scheveningers (“Maar zijn we niet allemaal Scheveningers?”, vraagt Spaans) verpakt het viertal hun teksten over het Schevenings leven in mooie liedjes die door de ervaren rotten op het podium een prachtige uitvoering krijgen. Even zijn we allemaal Scheveningers.

Arie en Remco hebben het druk vandaag, want op het Ragmobpodium staat hun andere band Ragmob wel drie keer. Het geluid op dit podiumpje is niet hard genoeg en na twee nummers begint een box te kraken. Ze hebben “zo hard gespeeld, dat we de box kapot hebben geblazen”. De mannen gaan tussen het publiek staan en de set wordt akoestisch afgemaakt. De hillbilly honky-tonk werkt best prima in het gras. De tweede set doet het geluid het weer en een lokroep naar bierhalende vrienden gaat over het grasveldje: “ze hebbe weâh gelùid!”.

En dan weer heel wat anders. “Jullie zoeken metal en wij gaan het geven”, zegt zanger en gitarist Floris Gijzenij van Rages of Sin, en daar is geen woord van gelogen. De zanger wisselt cleane zang en grunts af en de rest van de enige metalband op het festival kwijt zich dapper van zijn taak om zoveel mogelijk decibellen te produceren. Voor het podium ontstaat een stevige pit. Gelukkig voor de beginnende mosher, heeft Rages of Sin wat kussens meegenomen waardoor een massaal kussengevecht ontstaat. De meeste kussens overleven het intro van het volgende nummer niet en na afloop is de binnenzaal van het Musicon bezaaid met veren. Degene die de zooi moet opruimen zou misschien zeggen dat de band er een zooitje van heeft gemaakt, maar wij weten wel beter: het was gewoon een feestje.

Ragmob @ Kaderock 2022

Rages of Sin @ Kaderock 2022

Tess Merlot @ Kaderock 2022

Hebben niets meer te bewijzen

Een flink aantal artiesten was al vanaf de allereerste editie van de partij, en in veel gevallen al jaren ervoor actief. Deze groep is te herkennen aan de RAL 9010-lach. Met veel plezier staan deze acts op het buitenpodium. En waar een aantal jonge acts soms ook vooral met zichzelf bezig is, stoort dit gedrag een stuk minder bij artiesten die allang hebben bewezen iets te kunnen en in de spotlights ongeforceerd zichzelf zijn.

Bekend van onder andere Kern Koppen en NuClear Family, gaat Ome Guus al meer dan twintig jaar mee in de ondergrondse hiphopscene. Dat Kaderock ook urban programmeert, is een kadootje voor publiek dat niet alleen maar voor doorleefde stemmen en gitaren komt. De gemiddelde leeftijd gaat flink omlaag in de donkere, benauwde zaal. Over het geluid zegt Guus “rauwe hiphop klinkt een beetje kut maar zo hoort het. Het gaat om de energie.” Na een acapella stuk, wat meer een spoken word act is, komt z'n crew meedoen. KNETTER GANG is het collectief dat met Guus de plaat ‘Hand Solo’ heeft gemaakt. “What's good Musicon?”. De groep laat de zaal springen en geven mee aan de jeugd “doe gewoon je best op school.”

De Haagse helden van de Golden Earring zijn met een opkomst van 50% goed vertegenwoordigd. Zo trekt bassist Rinus Gerritsen samen met Robert Jan Stips (Nits) en drummer Leon Klaasse een blik psychedelica open met Supersister Project ‘22. Het project is een voortzetting van de Nederpoplegende Supersister die in de jaren ‘70 furore maakte met oneven maatsoorten en onnavolgbare melodieën, oftewel: progressieve rock. Het publiek met Earring shirts aan kijk af en toe wat vertwijfeld als de melodische orgelklanken net niet boven de ouwehoerende meute uitkomen.

Cesar Zuiderwijk is vandaag zelfs meerdere malen op het podium te vinden. Zo doet hij onder aanvoering van The Clarks mee met de Pioniers van de Nederpop. Ook Rudy Bennett (The Motions) en Theo van Es (The Shoes) sluiten aan. Die laatste “hoort geen flikker”, maar desondanks doet het publiek, dat ook met gehoorapparaten is uitgerust, enthousiast mee op ‘Na Na Na’. Kers op de taart zijn de Earring-klassiekers ‘Twilight Zone’ en ‘Radar Love’.

Later die middag doet Zuiderwijk met Sloper lekker zijn eigen ding. Dat houdt in: enorme drumsolo’s en samen met collega-drummer Mario Goossens (Triggerfinger) beuken op de gedeelde in de lucht zwevende extra basdrum. Earring-fans veren nog hoger op wanneer de fameuze Radar Love drumsolo verweven wordt in een andere solo. Want het gaat hier gewoon om de drumsolo’s; scherpe kijkers zien ook nog een zanger en gitarist stilletjes in een hoekje zitten.

Het hoogtepunt van de dag zit ondanks de gedateerdheid toch in de categorie niets-meer-te-bewijzen, met Rob Bolland die met zijn muzikale vrienden nog een laatste keer alles geeft op Kaderock. Hij is namelijk ongeneeslijk ziek. Op vertederende wijze zet de helft van Bolland & Bolland een set neer met vooral “covers van liedjes die ik mooi vind” - en dat is met onder andere ‘Black Hole Sun’ van Soundgarden en ‘Watermelon Sugar’ van Harry Styles erg divers. Waar de soms broze stem van Bolland het niet redt, springt zangeres Jane Goulding bij, die ook helpt bij het bedienen van de iPad en verstellen van de microfoon. Alle kwetsbaarheden vallen ineens weg als de componist, producer en zanger aan de eigen hits begint. ‘In The Army Now’ en ‘Jeanny’ knallen krachtig van het podium, en het publiek doet enthousiast mee. De organisatie gunt de gelegenheidsformatie een half uur uitloop, waardoor er gelukkig ook nog tijd is voor ‘Rock Me Amadeus’. Bolland - zichtbaar genietend en voor dit laatste nummer gehuld in kostuum, pruik en schmink - brengt het publiek als Mozart in extase en neemt onder luid applaus afscheid.

Supersister Project '22 @ Kaderock 2022

Sloper @ Kaderock 2022

Sloper @ Kaderock 2022

Haagser dan dit gaat het niet worden

Als we aan het eind van het uitverkochte festival het terrein verlaten, hopen we dat Kaderock nooit verandert. Haagser dan dit gaat het niet worden, met aandacht voor het verleden, het heden en de toekomst van de Haagse muziek. Tegen de organisatie zeggen we: mocht Mojo ooit aan de deur kloppen om de boel over te nemen, zeg dan gewoon nee. Alleen: was die 50 cent voor een keer plassen echt nodig?

Rob Bolland and Friends @ Kaderock 2022

Son Mieux @ Kaderock 2022

Nu we toch even de aandacht hebben:

De redactie van 3voor12 Den Haag – hét online platform voor muziek uit Den Haag – breidt uit en is op zoek naar nieuw talent. Er is plek voor o.a (aspirant) journalisten, fotografen, interviewers, social media-redacteuren, planners, coördinatoren, filmers, radiomakers. Kortom: iedereen die vrijwillig een media-steentje bij wil dragen aan de Haagse muziekscene is welkom.

De eerste stappen van je (muziek-)journalistieke carrière zetten? Ervaring opdoen tijdens je studie? Altijd al willen schrijven voor een publiek? Op zoek naar een nieuwe uitdaging of hobby? Gewoon interesse? Stuur een mailtje naar vacature@3voor12denhaag.nl