Willen we meer of minder geld voor popmuziek?
“Het is makkelijk om overal meer op te zeggen. Je wilt ondernemers natuurlijk ook uitdagen om zelf met plannen te komen. Iedereen zegt natuurlijk meer, anders zou het heel treurig zijn. Nouja, CDA misschien niet. Maar ‘meer’ is natuurlijk wel simplistisch. Wij zijn voor meer horeca, nachtleven en ook popmuziek, maar subsidies moeten wel altijd nuttig zijn.”
Amare: zonde van het geld of mooi extra podium?
“Een beetje allebei. Het is natuurlijk een veel te duur project geworden, dus dan kies ik toch voor het eerste. Maar dat gaat dan vooral om hoe het is uitgevoerd, want uiteindelijk geloof ik wel dat we er blij mee moeten zijn.”
Middenpodium: hard nodig of compleet overbodig?
“Daar is grote behoefte aan. Musicon is er nog, maar dan ga je gelijk naar PAARD. Dat is een enorme stap. Daar is een tussenweg voor nodig. Iets zoals de Rotonde, precies zo’n plek waar beginnende bandjes hun eerste optreden konden doen.”
En over het feit dat De Appel nu al jaren leeg staat verbaast Bom zich: “Het had alle faciliteiten en isolatie, en toch moest het dicht. Daar had wat ons betreft een mooi popcentrum in kunnen komen. En ook op de Binckhorst is er ruimte voor een broedplaats, of Zuidwest waar ook enorme behoefte is aan cultuur. Daar willen wij zeker op inzetten.”
Crossing Border, TodaysArt, Popdistrict: subsidie of de stad uit?
“Lastige vraag. Ik denk dat je een goed festival zoals Crossing Border moet koesteren. Parkpop krijgt natuurlijk ook subsidie. Dan moet je eerlijk zijn, en ook het segment van Crossing Border bekijken. Maar het kan voor organisaties ook een soort luxe zijn, dat je niet meer hoeft te zorgen voor genoeg bezoekers.”
Bom vervolgt: “Het doel moet zijn dat je zo veel mogelijk mensen bereikt. Als iets een kleinere doelgroep aanspreekt, dan moet de mogelijkheid voor subsidie zeker bekeken worden. Maar het rondstrooien van geld is het andere uiterste.”
Alleen cultuursubsidie met diversiteit en inclusie?
“Die hele discussie over diversiteit en inclusie is eigenlijk beledigend. Natuurlijk is het fijn als meer groepen betrokken zijn, dat gaat in de maatschappij gelukkig steeds meer vanzelf. Maar alleen maar subsidie als bepaalde groepen worden geprogrammeerd, dat vind ik slecht. Het gaat om kwaliteit, dat mag ook zeker afwijkende kunst zijn. Maar het moet niet doorslaan, er moet wel bestaansrecht zijn.”
Parkpop: Zuiderpark of Malieveld?
“Parkpop, het woord zegt het al. We hebben Pink gehad, Springsteen, de grote acts. Daar is het Malieveld heel erg geschikt voor. Maar Parkpop hoort in het Zuiderpark, en dat zullen heel veel Hagenezen zo zien. Tegelijkertijd begrijp ik de commerciële afweging. Maar ik ben bang dat de sfeer verloren gaat, en ik ben wel een sucker voor de sfeer.”
Den Haag na corona: bruisende popstad of lege zalen?
“We hebben het nog niet gehad over de geluidsnormen. Die van Giethoorn zijn nu hetzelfde als Amsterdam en Den Haag. In Amsterdam gaan ze daar ruim mee om, in Den Haag niet. Bijvoorbeeld een salsa-avond in de Boterwaag, die moet stoppen omdat er te veel geluid te horen is. Eén klager kan een zaak sluiten. Natuurlijk, overlast is een ander verhaal. Maar nu is een volle woonkamer met visite al te hard. Als dat landelijk is geregeld kan Hart voor Den Haag met de ondernemers zorgen voor een bruisende popstad.”