Als we de zaal van Theater aan het Spui binnenwandelen, vallen twee zakken cheetos op. Horen die wel daar? Het blijkt deel van de performance. Holly Childs & Gediminas Žygus is een wilde start van de Rewire-zaterdag.
Een cinematografische ervaring die van een vrij algemene muur van geluid langzaamaan opbouwt naar bruut overstuurd beuken. Al is dat beuken vrij kort. Er zijn flardes van voyeurisme en consumerisme te herkennen. Toch mist een rode draad. Zo zien we een video van @600unboxes die een parodie op unboxing video's doet. En vervolgens worden er foto’s van ons gemaakt, alsof het publiek de show is. Als de zakken cheetos tegen het einde van de set worden platgestampt welt de soundscape op.
De brulbak van geluid is fijn, maar mist zijn station. Een verwarrende doch vermakelijke performance. Het raakte net niet een gevoelige snaar en thematisch gezien was alles wat ver van elkaar verwijderd. Op naar de Grote Kerk.
Als Eartheater (Alexandra Drewchin) ver na tijdslot komt opdraven klinkt er luid gebrom. Iets in lijn met de opzwellende tonen op 'Phoenix: Flames Are Dew Upon My Skin'. Het is een façade. Op Rewire is niets wat het lijkt. Het is een soundcheck, voor deze performance zijn de dreigende tonen ingeruild voor akoestische gitaar en strijkers. Sporadisch is een zware dreun hoorbaar als ambiance. Een schril contrast met het studiowerk. Het geluid in de Grote Kerk is wonderschoon en had een prima optreden geweest ware het niet dat Alexandra meermaals de show dwarsboomt. Wij vragen ons af, is het divagedrag of gewoon doorgeslagen oprechtheid? Voorafgaand begint Alexandra een gesprek met iemand in het publiek, die alleen vooraan te volgen is. Tijdens een song opeens opmerken dat de lichtval op de gitaar lastig maakt om te spelen. Maar ook, toch even een glas champagne laten inschenken. En dan blijkt dat Alexandra een beetje zweeft, “is dit Scandinavië?” Gelukkig wel met een lach, maar toch. Oh, want het is koud en mensen zijn blond. Natuurlijk. Al moeten we, toegegeven toch hard lachen om de waanzinnige opmerkingen. Voorbeeld: het bespelen van een backline gitaar wordt vergeleken met seks hebben met vreemde voor het publieke oog. “Suddenly I have much more respect for pornstars”.
‘I made love with the devil’, aldus Anna Von Hausswolff, een stuk tekst die het onberispelijke oeuvre van Von Hausswolff nog jarenlang zal blijven achtervolgen in relatie tot haar shows. Kortgezegd, katholieken in Frankrijk waren zeker niet in een bonne humeur bij de aankondiging van een serie optredens in Franse kerken.
Vandaag op Rewire, in deze kerk is Anna wel welkom. Zeer welkom zelfs. Even piept Anna langs om gedag te wuiven, om daarna de trap naar boven te pakken om zich aan het kabinetorgel van de grote kerk te stationeren. Veel valt er niet te zien. En dat is niet erg, we weten waarvoor we komen. Voorafgaand is gecommuniceerd dat de instrumentale plaat 'All Thoughts Fly' integraal te horen zou zijn. Rewire-gangers gaan in een volledige medititieve staat van zijn. Liggend, zittend en leunend op elkander. Tonale dreigementen die de kerk nog net niet doen barsten. Een broeierige en bijna onwerkelijke ervaring, dat volledig berust op de orgels van de grote kerk en het wendbare talent van von Hausswolff. Als de Fransen het niet willen, dan doen wij het wel: chapeau!