Bij de toegangspoort van de 'Virtual Festival Hub' zijn de instructies simpel: kies een Rewire avatar en een naam. Een festival binnen komen was nog nooit zo makkelijk. Eenmaal binnen wordt je overspoeld door prikkels, het is een goede representatie van de nieuwe festivalervaring. Vier dagen lang hebben we ons blootgesteld aan een overvloedige hoeveelheid Rewire materiaal. Een prachtig voorbeeld van hoe muziek altijd transformeert, vooral als het volledig digitaal is.

Bij binnenkomst valt meteen op; die festivalhub is best gebruikersvriendelijk. Kies een kanaal met behulp van het tijdschema, dat oogt als een tv-gids, en begin met streamen. Het een 2D-ervaring waar een Discord integratie ervoor zorgt dat je live kunt chatten. Voor degene die zich volledig willen onderdompelen is er een toegewijde Discord-server. De ervaring op de Festival Hub is simpel maar uitgedacht. Zo is tijdens het scrollen op de website je avatar bijvoorbeeld altijd aanwezig op de plek van je muisindicator. Hierdoor vliegen er continu avatars van andere bezoekers over het scherm, alsof ze letterlijk naar de volgende act rennen. Het lijkt net echt! Daarnaast is er rekening gehouden met verschillende soorten publiek. Zo is genderneutraliteit genormaliseerd als keuze op die Discord-server, super inclusief! En ook qua beleving is er voor ieder wat wils. Er doorlopende portals met content, radio-uitzendingen en workshops die tegen registratie te volgen zijn. Ieder aspect van het gewoonlijke festival is overeind gebleven in deze digitale editie.

Digitale transformatie

In de werkelijkheid is de wereld totaal op zijn kop gezet en dat is feilloos doorvertaald naar de programmering. Er zijn geen vaste acts en duidelijke kaders, en er is voortdurend afwisseling tussen vorm en duur. Van een kwartiertje de confrontatie aangaan met de glitchy sound van CS + Kreme & Alessandra Leone met scherpe visuals, om vervolgens met een muisklik te transporteren naar de videoperformance van Levy Lorenzo, om later het waanzinnige anderhalf uur durende audio-visuele ‘0 Selves’ (Meuko! Meuko! & NAXS Corp.) mee te maken. Waarover later meer. Deze online editie is geen simpele een verzameling van wat videokanalen en links, het is een totaalervaring. Het resultaat van hoe de muziekwereld zichzelf door het afgelopen heen heeft herpakt.

Laten we daar even bij stilstaan, want digitale transformatie is natuurlijk geen nieuw concept. Echter, door de wereldwijde pandemie is deze trend van transformatie in het afgelopen jaar flink opgevoerd. Het is zelfs een paradigmaverschuiving te noemen, want creatievelingen worden opeens geforceerd om hun werk anders te presenteren dan voorheen. Denk aan het opnemen van een concertfilm, gebruikmaken van streamplatforms of door muziek via online portals beschikbaar te maken. Bij deze online editie komt dit allemaal samen als wonderlijke chaos. Dan hebben we het niet over chaotische performances, maar de mengelmoes van verschillende presentaties. De totaalervaring is een heerlijke warboel van bijzondere presentaties.

Tekst gaat verder onder de foto.

Concertfilms, audiovisuele presentaties en volledige portals

Er is veel materiaal te vinden op de Festival Hub, misschien zelfs teveel. Want zelfs op het moment van schrijven is het ons niet gelukt alles te bekijken (of terug te kijken). Gelukkig heeft de organisatie ons niet overspoeld met materiaal. Dat had goed gekund, want slecht een klein deel van de acts was live. We krijgen concertfilms te zien, zoals het haarsherpe en bloedmooie optreden van FUJI|||||||||||TA, het rustgevende orgelspel wordt door bijna mythische filmopnames bijgestaan. Een absoluut hoogtepunt van de concertfilms was toch Carl Gari & Abdullah Miniawy. Hypnotiserende technoscape met Arabische zang. Over zijn persoonlijke ervaringen van onder andere de Egyptische revolutie. Een concertfilm die nog lang blijft nasuizen. Een andere waanzinnige performance is Yamila die ons in een dromerige trance danst met Eyelidless. Een epilepsie onvriendelijke ervaring onder opzwepende elektronische muziek. Zelfs online worden we naar andere werelden getransporteerd. Zo brengt No Plexus ons naar een zorgeloze wereld, die zo fantastisch lijkt dat we twijfelen aan de echtheid. Maar de achtergrondbeelden van de bonsaiboerderij, een zelfgemaakte krater en een verhoogde rotsformatie bestaan echt. De uptempo elektronische muziek met een snufje pop is daarbij mooi meegenomen.

Yamila Eyelidless @ Rewire Festival 2021

Virtueel feesten

Rewire gaat misschien niet zo ver als een volledig VR-muziekfestival als MusicVket, vergelijkbaar is het wel. Als online festivalganger ben je soms direct betrokken bij het opreden. Zo kunnen we de virtuele presentatie van GLOR1A feat. alpha_rats via Twitch beïnvloeden. Het beste voorbeeld van betrokkenheid was '0 Selves' van Meuko! Meuko! & NAXS Corp. Die wereld is via de festivalstream te volgen of door de link te volgen en zelf de wereld in te duiken. Deze waanzinnige ervaring gaat ieders verwachting te boven. Drie virtuele werelden (stages) die volledig transformeerde naarmate de beats van Meuko! Meuko! van eigenaardig ambient naar knotsgekke noise knalde. Onbeschrijfelijk bijzonder. Ook Laura Nygren & The Rodina presenteren hun werk,  Show Pony, met een volledige portal inclusief chatfunctie. Hier kan je langs 3D-modellen vliegen met op de achtergrond muziek en video van de gelijknamige debuut EP.

Tekst gaat verder onder de foto.

Ook Pierce Warnecke & Matthew Biederman bleek niet wars van publieksparticipatie. Hier werden de favoriete livestreams van kijkers gemixt met live youtube filmpjes. Die livestreams werden vooraf via Discord opgevraagd. Het is het professionele equivalent van meerdere youtubefilmpjes tegelijkertijd aanzetten. Hulde! Maar natuurlijk is er op Rewire altijd de overtreffende trap. Clifford Sage (aka Recsund) deed er een schepje bovenop door met zijn avatar ProDancer dwars door het partiperend publiek op zoek te gaan naar visjes om uit de vervuilde zee te redden. Een beetje vreemd, maar bijzonder leuk om naar te kijken. De ervaring kreeg zo het effect van kijken naar een Twitch streamer met een doel, je krijgt al snel de neiging om toe te juichen. Vanuit de chat klonk al snel: "waar zijn de visjes!?" Nodeloos natuurlijk, maar precies bedoeling. Uiteraard begeleid door een beestachtige glitchy soundtrack.

Tekst gaat verder onder de foto.

Virtual Clubbing

Op de zaterdag is er een heuse virtuele nachtclub opgezet: Club Qu. Het klinkt interessant, maar door technische problemen en lauwe uitvoering komt het niet helemaal uit de verf. Na een aantal 403 foutmeldingen en een last-minute sitewijziging gaan de deuren eindelijk open. Oh, is dit het? Aan de line-up ligt het niet. De knetterende dancetracks van onder andere Bashar Suleiman & Tzusing geven ons reden om te blijven. De wazige visuals, die met Unreal software zijn gemaakt maken het een gezellig neonfeest. Perfect toch? Nou niet helemaal. De interactieve elementen beperken zich tot de minder leuke ervaringen van een typische nachtclubbezoek. Een digitale deurwachter vraagt of je de line-up wel kent en of je wel 18 jaar bent, en dan moet je nog een account aanmaken. Eenmaal binnen kan je zogenaamde Qu’s het podium opklikken, die je zelfs kan bijkopen. Een soort alcoholvrije vervanging voor die dure drankjes achter de bar. Afijn, we snappen dat dit een donatiefunctie moet voorstellen, maar waarom kunnen we alleen met creditcard betalen? Of is het echt de bedoeling om de minder leuke kant van de nachtclub te benadrukken? Dan hebben we nog de Toilet en Rave functies, die zelfs na het verhelpen van technische problemen vraagtekens opleveren. Waarom kan je chatten op het toilet? Op de virtual festival hub word je doorverwezen naar de website, terwijl Fact Magazine ondertussen vrolijk het feestje op Youtube streamt. Die Youtube stream had best op één van de Rewirekanalen gekund. Dit doet ons vooral verlangen naar het open gaan van de echte nachtclubs.

Tekst gaat verder onder de foto.

Online gaan was geen noodzakelijk kwaad

Deze editie had eigenlijk alleen vorm kunnen krijgen als online editie. Het schepte kansen om juist die multidisciplinaire elementen van de Rewire artiesten te benadrukken. We waren namelijk nooit naar Club Qu gegaan of naar de '0 Selves' portal als de fysieke nachtclub gewoon open was geweest. De audiovisuele presentaties kwamen echt tot zijn recht via deze digitale beleving. Toegegeven, een hoop acts hadden we graag meegemaakt. Wellicht volgend jaar een stapje verder: virtual reality in PAARD? We gaan het meemaken. Voor nu zijn onze zintuigen even verzadigd.

Tot 16 mei is het festival nog terug te kijken

Het hele festival gemist? Geen probleem, de virtuele festivalhub is nog tot zondag 16 mei geopend voor laatkomers. Meteen last van keuzestress? Begin met deze niet-te-missen-acts:

  • Yamila: Eyelidless
  • Carl Gari & Abdullah Miniawy
  • Levy Lorenzo
  • Smerz
  • Kate NV
  • Jonny Nash
  • CS + Kreme & Alessandra Leone
  • FUJI|||||||||||TA
  • OOIOO
  • Satomimagae

Bekijk tot zondag 16 mei via de volgende link: ➟ live.rewirefestival.nl
Genoten van de content? ➟ www.rewirefestival.nl/donate