Via beat, punk, bubbling en rock belandde Shelley Wallenburg bij haar zoektocht naar de geschiedenis van de Haagse muziek bij de beats. Om meer te horen over elektronische muziek in Den Haag, sprak ze Martijn Verlinden (DJ Kipkillah, Antilounge Records, Gallus van Charly & Gallus)

Hoe ben jij in aanraking gekomen met muziek maken?
"Als kind ging ik mee met mijn vader naar café de Sport, destijds een erg bekend jazzcafé. Mijn vader was een jazzmuzikant. Zelf begon ik later te drummen. In 1987 begon ik in de band PAL en begin jaren 90 begon ik met plaatjes draaien. Ik begon in de New Game, daarna in Cremers en later ook in het Paard. In 1996 begon ik een eigen soundsystem met vrienden met de naam BAF Soundsystem. In 2003 startte ik met mijn Antilounge label. Met zelf muziek produceren begon ik redelijk laat, namelijk in 2005”.

Hoe kwam je zo bij elektronische muziek?
“Ik was eigenlijk altijd vooral gecharmeerd van organische muziek, maar in 1997 hoorde ik het het album Tri Repetae van het duo Autechre. Ik kreeg tranen in mijn ogen. Elektronische muziek kan zoveel lagen hebben en je kunt er zoveel emoties bij ervaren, net als bij het bekijken van een abstract schilderij. Je kunt er zelf ideeën achter zoeken”.

Wie waren jouw helden/voorbeelden?
“John Coltrane, Frank Zappa, Autechre, Aphex Twin en The Mars Volta”.

Hoe was de scene vroeger en hoe is deze nu? Zou je Den Haag kunnen beschouwen als een elektronische muziekstad?
“Vroeger gebeurde er veel in kraakpanden. 1990 tot 2000 waren belangrijke jaren voor Den Haag. De underground kon in kraakpanden echt opbloeien. Door het kraakverbod is dit verminderd. Het is er wel nog steeds want ik heb meer dan 130 verschillende Haagse elektronische artiesten uitgebracht. Den Haag is echt groot op het gebied van elektronische muziek. Als je in het buitenland naar een platenzaak gaat, hebben ze vaak een aparte bak met The Hague electronic music. De Haagse elektronische muziek is in het buitenland zelfs bekender dan in Nederland zelf”.

Door corona veranderde er veel in de muziekwereld. Wat is jouw ervaring hiermee?
“Corona was en is erg slecht voor de elektronische scene. Vooral de regel dat alles om twaalf uur dicht moet is een strop. Een creatief proces wordt hiermee namelijk stopgezet. Dit gebeurt vaak in de nacht. Zeker bij elektronische muziek. Bovendien zijn er veel DJ’s en artiesten die momenteel niet meer worden geboekt doordat er geen nachtleven mee is door de regels”.

Den Haag is een stad met een diversiteit aan cultuur en muziekstijlen. We hebben echter vaak de neiging om “op ons eigen eilandje” te blijven zitten. Hoe denk jij dat we de verschillende culturen en stijlen dichter bij elkaar kunnen brengen?
“Met projecten zoals The Hague Songbook (een muzikale samenwerking tussen elektronische en jazzmuzikanten, red.). Als mensen gaan samenwerken, gaan ze ook naar elkaars muziek luisteren. Daar komt weer nieuwe muziek uit.”

 Ik heb begrepen dat jij ook nog iets hebt waar we naar kunnen luiteren?
“Ja, namelijk de EP van Star-Kid. Deze is online en op cassettetape gereleased. Eén kant heeft vijf tracks met aan de andere kant diezelfde tracks geremixt door vijf andere Haagse artiesten”.

"Als mensen gaan samenwerken, gaan ze ook naar elkaars muziek luisteren. Daar komt weer nieuwe muziek uit.”

Star-kid

Sinds 2001 timmert de Haagse producer Star-kid aan de weg, eerst als duo en later als solo-act. In 2018 Kreeg Star-kid de gelegenheid om maandelijks een programma te hosten op het Onderwereld kanaal van Intergalactic FM, onder de The Hoax City vlag. met zijn Red Tape EP.

De Ep is een selectie van de tracks die Star-Kid het afgelopen jaar in zijn huisstudio heeft gemaakt, variërend van funky synthwave tot millitante electro bass. Op de Ep vind je ook remixen van Ian Martin, Gamma Intel, Cosmox Geazah en 543ff.

Meer lezen?

Dit stuk verscheen oorspronkelijk op de website van Popradar. Lees hier het eerste deel, waarin Shelley met drummer Jo van Disturbance over punk in Den Haag sprak, en hier het tweede deel over bubbling, met MC Stiko.,