De zoektocht van Shelley Wallenburg van Popradar naar de geschiedenis van de Haagse muziek hield niet op bij de punk, waar we in het eerste deel van deze serie over lazen. Ze kwam terecht bij Haagse MC Stiko om te praten over bubbling. Deze swingende stroming ontstond in de jaren 80 in Den Haag. MC Stiko weet er alles van.

Het verhaal gaat dat bubbling in 1988 ontstond toen DJ Moortje & MC Pester in de Haagse discotheek Voltage per ongeluk een dancehall plaat versneld afspeelden. Het publiek zou hier laaiend enthousiast op gereageerd hebben. DJ Moortje heeft dit verhaal later ontkend en zegt dat hij in zijn woning in Den Haag experimenteerde en zo tot het nieuwe geluid kwam. Hoe dan ook, bubbling werd al snel populair.

Ik praat met Haagse MC Stiko, waarbij MC staat voor Music Creator, een belangrijke man in de geschiedenis van bubbling. Hij maakt sinds het ontstaan van bubbling beats voor de bekende DJ Moortje en vele anderen in de scene.

Hoe ben jij begonnen met muziek maken?
“Ik was denk ik een jaar of twaalf. Mijn neef had een drumcomputer. Ik bleef daar wel eens slapen en ging dan beats maken op die drumcomputer. Ook was ik altijd al aan het tikken op tafels en bezig met deuntjes maken. Uiteindelijk kocht mijn moeder een drumstel voor mij, waarna ik mijn kamer niet meer uitkwam, ik was enkel aan het drummen. Het maakte natuurlijk wel een herrie dus die ging uiteindelijk de deur uit.”

Wie waren jouw helden of voorbeelden?
“In de jaren 90 was dat echt vooral Amerikaanse Hip Hop. N.W.A, een Amerikaanse hiphop groep met onder andere Ice Cube en Dr.Dre. Maar ook rapper LL Cool J en Tuff Crew gaven mij inspiratie. Later werd Timbaland een belangrijke inspiratiebron.”

Hoe is bubbling in het verloop van de tijd veranderd?
“Bij de eerste generatie, waartoe ikzelf ook behoor, ging het vooral om de beats, het dansen en de battles. Dat noem ik echt de oldschool bubbling. Bij de tweede generatie bubbling werd het eigenlijk minder dansbaar. Er werd veel geproduceerd maar er werd vooral ten gehore gebracht wat er allemaal mogelijk was. Het werd te veel, te druk, te veel 'kijk eens wat ik allemaal kan'. Het werd eigenlijk een hele andere stijl bubbling en de geluidskwaliteit bleef achter. Bij andere muziekstijlen, zoals bijvoorbeeld gabber, rock, swingbeat, hippop en r&b werd de geluidskwaliteit steeds beter en beter. Bubbling bleef wat dat betreft nog in de jaren 90 hangen. Nu pas beginnen de muzikanten en producers te werken aan de sound. Dat is goed. Ik zeg altijd: 'Denk aan het geluid!'”

MC Stiko

Den Haag is een multiculturele stad met een diversiteit aan culturen en ook een diversiteit aan muziekstijlen. Velen van ons hebben helaas echter de neiging om op ons “eigen eilandje” te zitten. Hoe denk jij dat we de verschillende culturen en stijlen meer bij elkaar kunnen brengen?
“Het probleem is dat er te weinig is in Den Haag. De jeugd weet gewoonweg niet meer waar ze naartoe moeten. Goede begeleiding hierin is belangrijk. De gemeente zou er meer aandacht aan moeten geven. Clubhuizen met bepaalde culturele initiatieven zoals muziek, dans en andere activiteiten zorgen voor een vermenging van publiek, houdt jongeren van de straat en ze kunnen hier een stukje begeleiding krijgen. Zelf heb ik een baan in de jeugdzorg en ik merk hoe belangrijk dat is. Ik probeer bijvoorbeeld jongeren mee te geven dat drillrap (een rapstijl die geweld verheerlijkt, red.) echt niet oké is”.

Is er muzikaal gezien een goede verbinding met andere steden?
“Wat betreft de bubbling scene vroeger juist niet. Je kunt het zo zien dat Rotterdam, Amsterdam en Den Haag eigenlijk drie verschillende bubbling stijlen waren. Tegenwoordig is de verbinding juist wel weer goed. Producers en muzikanten uit verschillende steden werken veel samen”. ‘

Hoe komt het dat die samenwerking er tegenwoordig wel is?
Vroeger was er een groter publiek en was het echt stad tegen stad, een strijd. Het publiek is nu minder groot en omdat we wel willen dat de scene blijft, werken we nu meer samen”.

"Omdat we wel willen dat de scene blijft, werken we nu meer samen"

Men kent over het algemeen bubbling van de battles en van het sexy tegen elkaar aan dansen. Maar wat zou jij nou juist willen benadrukken wat kenmerkend is voor de bubbling scene?
“Gezelligheid!! Tuurlijk is er een strijd en zijn er battles. Maar ik mis de gezelligheid die er ook is in hoe bubbling meestal gepresenteerd wordt”.

Wie vind jij een goede Haagse muzikant uit de bubbling scene en wie zou volgens jou nog wel eens groot kunnen worden?
“Vroeger vond ik Chuckie, DJ Stiekz en Boogieman erg goed. Boogieman had iets aparts. Nu vind ik Varshu erg goed. DJ Stiekz zou zeker wel eens groot kunnen worden, die is goed op weg.”

Wat vind jij van muziekcommunities?
“Ik vind GUAP een goed initiatief. Zelf ben ik ook met wat dingen begonnen. En over community gevoel gesproken: bubbling is van iedereen!!”

Meer lezen?

Dit stuk verscheen oorspronkelijk op de website van Popradar. Lees hier het eerste deel, waarin Shelley met drummer Jo van Disturbance over punk in Den Haag sprak,