De Haagse Popweek krijgt in deze tijd een iets andere invulling. Optredens, opgenomen, op een kantoor. Popradar, PAARD en 3voor12 Den Haag sloegen de handen ineen voor een idee dat totaal niet geïnspireerd is op de Tiny Desk Concerts van NPR: De Bureau Show. Op het kantoor van de directeur van PAARD gaven vier artiesten een klein optreden. Wij stelden deze artiesten een aantal vragen. Met in deze editie: Sophie Straat.

Wie ben je?
Sophie Straat en Wieger Hoogendorp. Sophie Straat is een beetje per ongeluk ontstaan. Ik ben naar Den Haag gekomen voor mijn studie aan de kunstacademie. Voor mijn afstudeerproject wilde ik een videoclip maken, daar had ik een nummertje voor nodig. Dat nummertje is heel vet geworden en toen heb ik een plaat gemaakt.

Kan je jouw muziek in één zin omschrijven?
Principiële smartlap. Het is Amsterdamse volksmuziek met een sociaal maatschappelijke thema.

Wat heb je net gespeeld?
'De Pijp' en 'Geluk'. 'De Pijp' is een autobiografisch nummer over de wijk waar ik ben opgegroeid en mijn frustratie tegenover de nieuwe bewoners, de yuppen, die mij letterlijk hebben weggeduwd. 'Geluk' gaat over de woningnood in Amsterdam. Ik ben voor mijn studie naar Den Haag verhuisd, maar ik kan niet meer terug omdat de huur te hoog is.

Waarom moeten mensen naar jouw optreden kijken?
I
k denk dat het best vernieuwend is wat we hebben gedaan. Smartlap is een genre waar mensen naar smachten. Je merkt het als je in de kroeg zit, er wordt al gauw André Hazes op gezet. Best gek dus dat er zo lang niet iets nieuws is gemaakt onder het genre. Roxeanne Hazes doet het natuurlijk van nature maar daar gaat het vooral over liefde. Bij mij gaat het over meer dan liefde. Het genre smartlap is een interessant genre als je het hebt over inclusiviteit en exclusiviteit. Het heeft een sterk meezing karakter wat het heel inclusief maakt, anderzijds is het ook heel exclusief want het komt vanuit de witte cultuur.

Hoe kut was dit jaar?
Het is natuurlijk niet het jaar om door te breken. Het was zo vaag allemaal. Ook het afstuderen was super raar, alles achter de computer en online. Dat was wel klote. Uiteindelijk is het wat het is. Daarnaast was het ook wel gezellig. Tijdens het produceren van de plaat zijn Wieger en ik verliefd geworden wat de lockdown een stuk fijner maakte. Hierdoor hadden we dan ook het geluk dat we tijdens de lockdown door konden met schrijven en muziek maken.

Wie wint de Haagse Popprijs?
Ik ken eigenlijk bijna niemand. Behalve Frenna, maar daar heb ik niet veel mee. Dus dan zeg ik maar dat wij winnen. Ik ben genomineerd in twee categorieën; Music Support en Beste Release. Ik betwijfel of we winnen. Weet niet of mensen ons kennen.

Ben je bij de Haagse Popnacht en waar kijk je naar uit?
Ja! Janneke (Nijhuijs, red.) gaat een plekje voor ons reserveren.

Nu we toch even de aandacht hebben:

De redactie van 3voor12 Den Haag – hét online platform voor muziek uit Den Haag – breidt uit en is op zoek naar nieuw talent. Er is plek voor o.a (aspirant) journalisten, fotografen, interviewers, social media-redacteuren, planners, coördinatoren, filmers, radiomakers. Kortom: iedereen die vrijwillig een media-steentje bij wil dragen aan de Haagse muziekscene is welkom.

De eerste stappen van je (muziek-)journalistieke carrière zetten? Ervaring opdoen tijdens je studie? Altijd al willen schrijven voor een publiek? Op zoek naar een nieuwe uitdaging of hobby? Gewoon interesse? Stuur een mailtje naar info@3voor12denhaag.nl of kijk voor meer informatie op deze pagina