OONA, het alter ego van Rosa Sanne de Jong, is het stoere schaap, vrouw, in een door wolven, mannen, gedomineerde wereld dat elektronische muziek en het vertellen van sprookjes met elkaar verbindt in neon-sprookjes. Een mysterieus concept, waarvan debuut EP 'Bloom' het eerste resultaat is. De tracks op deze selfmade EP vormen opeenvolgend het geschreven sprookje van OONA die vanuit een duistere periode haar weg op krachtige wijze terugvindt naar het licht. Twee maanden na de release van de EP en in de aanloop naar haar optreden op het 3voor12 Lokaal Online Festival op zondag 21 juni, vroegen wij de Haagse muzikante hoe zij op dit unieke idee is gekomen. Daarbij namen wij ook meteen haar sprookjeskennis onder de loep.

Het alter ego met twee verschillende betekenissen

Na het luisteren van debuut EP Bloom, die OONA halverwege april heeft uitgebracht, en het lezen van het bijbehorende sprookje, was onze nieuwsgierigheid gewekt: hoe kom je op zo'n uniek idee? OONA, oftewel Rosa Sanne de Jong, vertelt: "Ik heb altijd geprobeerd te kiezen tussen muziek en theater. Afgelopen jaren heb ik als toetsenist in diverse bandjes gespeeld. Ik vond het leuk om te doen, maar ik was hier niet mega gepassioneerd over. Ik realiseerde me dat ik de verhalende kant enorm miste." 

De Haagse muzikante is altijd dol geweest op sprookjes en heeft dozen vol dagboeken met zelfgeschreven verhaaltjes in haar kelder liggen. Plots ontstond daar het idee: "Hoe vet zou het zijn als OONA niet alleen mijn alter ego is als artiest, maar ook een hele sprookjeswereld?" Dit idee is bij haar debuut EP ingezet, maar wordt ook doorgetrokken naar haar live-shows. "De laatste keer in PAARD heb ik samen met AVA NOVA een concept bedacht waar bij binnenkomst vogeltjes te horen waren en het podium volhing met bloemetjes. Op deze manier stapt de bezoeker een wereld in, in plaats van enkel een show."

De naam OONA heeft twee verschillende betekenissen, één in het Iers en één in het Latijn. Rosa licht toe: "In het Iers betekent OONA schaapje of lammetje. In mijn tijd als toetsenist heb ik bizar veel dingen meegemaakt waaruit blijkt dat ik als vrouwelijke muzikant niet serieus werd genomen. Zo werd ik, terwijl ik met twee synthesizers in mijn handen het podium op wilde lopen, door een techniek-guy aangesproken: ‘Zo, dus jij bent de zangeres?’ En toen ik naar ADE ging als producer en songwriter, werd gevraagd: ‘Bij welke producer hoor jij?’" De zangeres vervolgt: "Op een gegeven moment besefte ik: ‘Ik ben wel een beetje het schaapje in een wolvenwereld.’ Waarna ik meteen dacht: ‘Hé, dat is vet. Stel je voor dat het schaapje het een keer wint van de wolven.' Zo is het stoere schaapje OONA geboren."

In het Latijn betekent OONA meerdere dingen die samen onverwacht één zijn. "Dat vind ik geinig, want OONA is ontstaan met samples van random verzamelde geluidsfragmenten, zoals een Indiase zangeres die iets moois zingt of een lo-fi Arabische drumloop van de radio. In Ableton heb ik bizarre geluidscollages gemaakt. Op basis van de sfeer in deze collages heb ik de liedjes op mijn EP geschreven."

Neon-sprookjes: een verrassende match met elektronische muziek

Met de Latijnse betekenis van OONA in het achterhoofd, wordt de verrassende combinatie van elektronische muziek en sprookjes ons duidelijk. "Ik vind het heel interessant dat het type muziek dat ik maak niet direct matcht met de muziek die je verwacht in een sprookje. De vormgeving van elektronische muziek is mysterieus en minimalistisch, terwijl sprookjes gelinkt zijn aan kinderverhalen, Disney-films en stoffige dikke boeken."

In een coachingsgeprek met Martijn Crama, onder andere manager van Tape Toy, werd Rosa de vraag gesteld of zij OONA kon omschrijven in 3 woorden. "Wat een verschrikkelijke vraag, ik kon er oprecht niet van slapen. Uiteindelijk heb ik één woord bedacht: ‘neon-sprookjes’. Dat zijn sprookjes met een instant time-warp door de combinatie met elektronische muziek.” De muzikante vult hierop aan: "Ik schrijf muziek voor theater. Hierin merk ik dat het genre dat ik inzet veel effect heeft op hoe het publiek de voorstelling beleeft. Ik vind het mooi hoe muziek het verhaal kleurt en andersom."

Over het ontstaan van de EP en het sprookje rondom de release vertelt de zangeres: "De uiteindelijke productie heb ik samen met producer Simon Poort gemaakt. Buiten dat, heb ik alles in mijn eentje gedaan. Ik heb de liedjes en het sprookje geschreven en de eerste versies geproduceerd. Ik heb wel hulp gekregen van vrienden, maar ik heb nog geen heel team achter me staan in de vorm van een manager, een label en dergelijke. De EP is dus helemaal selfmade, en daar ben ik trots op."

OONA laat de luisteraars graag een beetje gissen: "De lyrics op de EP zijn deels autobiografisch, maar hoe autobiografisch laat ik in het midden." Over het thema van het sprookje vertelt Rosa: "Het verhaal begint heel duister en wordt steeds lichter. Soms maak je nare dingen mee in je leven om hier uiteindelijk positief op terug te kijken en kracht uit te halen." Dit na-regen-komt-zonneschijn-gevoel ervaart de muzikante ook tijdens de coronacrisis. "Ik raakte meteen mijn drie banen kwijt, waar ik op dat moment nogal van uit het veld geslagen was. Nu kijk ik hier positief op terug. Ik heb besloten het zo te laten en steek al mijn energie in mijn creatieve beroep. Deze sprong in het diepe durf ik nu pas echt te maken, blijkbaar had ik een duwtje nodig.”

"Mijn lyrics krijgen nieuwe betekenissen door de verschillende interpretaties van mensen, zo staat het verhaal in bloei, de titel van de EP.”

OONA

"Dit is nu een verhaal van iedereen, niet alleen van mij"

De vijf tracks (Skin, Bubble Boy, Daisy, Worthless en Fuel) op de EP vormen  – na het introductiehoofdstuk Birth – tevens de hoofdstukken van het tekstuele sprookje op de website en het Instagram-account van OONA. Het verhaal in het sprookje sluit aan op de lyrics. Rosa vertelt dat het hoofdstuk en nummer Worthless het meest persoonlijke was om te schrijven en uit te brengen. “Voor mij is dit het meest kwetsbare liedje. Het gaat over iemand die mij waardeloos heeft laten voelen, letterlijk, alsof ik niet van waarde was. Ik vond het spannend om dit hardop uit te spreken, en te delen met mensen.” De muzikante vertelt over de reacties: “Ik kreeg berichten van mensen die zich aangesproken voelden door het liedje. Via Instagram kreeg ik een aantal zeer persoonlijke verhalen toegestuurd. Dat vond ik ontroerend.” Schaamte was geen factor. “Het delen voelde uiteindelijk licht en liefdevol. Iedereen is anders. Om die reden kwam er ook een stuk vergiffenis bij kijken. Dit is nu een verhaal van iedereen, niet alleen van mij. Mijn lyrics krijgen nieuwe betekenissen door de verschillende interpretaties van mensen, zo staat het verhaal in bloei, de titel van de EP.”

Nu wij toch helemaal in de sprookjessferen zitten, vroegen wij ons af wat het favoriete sprookje van OONA is. "Mijn moeder is schrijfster en ook actrice van beroep. Als zij mij als klein meisje voorlas, was dat altijd amazing. Zij gebruikte allerlei sicke stemmetjes waarmee het verhaal tot leven kwam. Mijn lievelingssprookje is dan ook één van de verhalen die zij voorlas, dat is ‘De Tuinen van Dorr van Paul Biegel’." De muzikante licht toe: "Het is geen bekend sprookje, maar ik vind het een heel mooi verhaal. Het gaat over een jongen en een meisje die beste vrienden zijn. Een heks vervloekt de jongen en verandert hem in een bloem. Het meisje wacht tot de bloem is uitgebloeid, neemt het zaadje dat klopt zoals zijn hart en hangt dit zaadje aan een kettinkje om daarmee op zoek te gaan naar de jongen. Tijdens haar reis beleeft het meisje allerlei avonturen." Naar de afloop laat de zangeres ons gissen. "Als je wilt weten hoe het afloopt, moet je het sprookje zelf lezen, haha."

Omdat Rosa ook groot fan blijkt van de 'Disney-sprookjes', testen wij tot slot nog even haar sprookjeskennis:
Door wat wordt Doornroosje geprikt?
"Een spinnewiel. Hoe heet zo een ding? Een wolspinner?"
Wat verliest Assepoester als ze van de trap rent?
"Ja, een glazen muiltje, natuurlijk!"
Waarom wil de slechte Koningin Sneeuwwitje laten doden?
"Omdat de heks jaloers was."

Wat ons betreft een dikke 10!

Op de derde editie van het 3voor12 Lokaal Online Festival op zondagavond 21 juni laat OONA zien hoe zij geheel op eigen kracht haar elektronische muziek tot bloei laat komen in een neon-sprookjeswereld. Meer informatie over het bijwonen van het festival en de rest van de line-up, vind je op de event-pagina.