Na het luisteren van debuut EP Bloom, die OONA halverwege april heeft uitgebracht, en het lezen van het bijbehorende sprookje, was onze nieuwsgierigheid gewekt: hoe kom je op zo'n uniek idee? OONA, oftewel Rosa Sanne de Jong, vertelt: "Ik heb altijd geprobeerd te kiezen tussen muziek en theater. Afgelopen jaren heb ik als toetsenist in diverse bandjes gespeeld. Ik vond het leuk om te doen, maar ik was hier niet mega gepassioneerd over. Ik realiseerde me dat ik de verhalende kant enorm miste."
De Haagse muzikante is altijd dol geweest op sprookjes en heeft dozen vol dagboeken met zelfgeschreven verhaaltjes in haar kelder liggen. Plots ontstond daar het idee: "Hoe vet zou het zijn als OONA niet alleen mijn alter ego is als artiest, maar ook een hele sprookjeswereld?" Dit idee is bij haar debuut EP ingezet, maar wordt ook doorgetrokken naar haar live-shows. "De laatste keer in PAARD heb ik samen met AVA NOVA een concept bedacht waar bij binnenkomst vogeltjes te horen waren en het podium volhing met bloemetjes. Op deze manier stapt de bezoeker een wereld in, in plaats van enkel een show."
De naam OONA heeft twee verschillende betekenissen, één in het Iers en één in het Latijn. Rosa licht toe: "In het Iers betekent OONA schaapje of lammetje. In mijn tijd als toetsenist heb ik bizar veel dingen meegemaakt waaruit blijkt dat ik als vrouwelijke muzikant niet serieus werd genomen. Zo werd ik, terwijl ik met twee synthesizers in mijn handen het podium op wilde lopen, door een techniek-guy aangesproken: ‘Zo, dus jij bent de zangeres?’ En toen ik naar ADE ging als producer en songwriter, werd gevraagd: ‘Bij welke producer hoor jij?’" De zangeres vervolgt: "Op een gegeven moment besefte ik: ‘Ik ben wel een beetje het schaapje in een wolvenwereld.’ Waarna ik meteen dacht: ‘Hé, dat is vet. Stel je voor dat het schaapje het een keer wint van de wolven.' Zo is het stoere schaapje OONA geboren."
In het Latijn betekent OONA meerdere dingen die samen onverwacht één zijn. "Dat vind ik geinig, want OONA is ontstaan met samples van random verzamelde geluidsfragmenten, zoals een Indiase zangeres die iets moois zingt of een lo-fi Arabische drumloop van de radio. In Ableton heb ik bizarre geluidscollages gemaakt. Op basis van de sfeer in deze collages heb ik de liedjes op mijn EP geschreven."