Het is een onvermijdelijke vraag in deze tijd; waarom zou je muziek uitbrengen in de coronacrisis? Er is namelijk geen manier om het live te releasen. Voor Matthijs was dit een bewuste en logische keuze. “Vooralsnog waren er geen liveshows in gedachten met het materiaal dat is uitgekomen” licht Matthijs toe. “Het is tof om live te spelen, zo speelde ik eerder op Submarine in 2017, maar eigenlijk zou ik het zo in elkaar moeten zetten dat er ruimte blijft voor improvisatie”.
Hoe een kameleon van kleur verandert, zo verandert Matthijs van muzikale referentie. En dat wordt gedocumenteerd onder de noemer knimes. Na twee singles in 2017 was het even stil rondom knimes, maar nu is er een volledige EP uit. En er zit genoeg in de vooruitzicht. Wij namen de tijd om te praten met Matthijs over inspiratie, toekomstplannen en natuurlijk hoe de debuut EP tot stand is gekomen.
Adventures in improvised music
Er is niets ingespeeld door de muzikant zelf, ondanks het feit dat Matthijs een multi-instrumentalist is. Ook dat maakt het lastig om het live op te voeren. “Ik wilde zelf niets inspelen. Alles is geprogrammeerd of gesampled. Eigenlijk is het een selectie van allerlei materiaal dat ik in de laatste tien jaar thuis heb gemaakt. De songs op de EP zijn daaruit voortgekomen en daar kon ik de sound in kwijt die ik in gedachte had.”
Tussen de songs op de EP zit geen thematische samenhang. De songs zijn eerst door Matthijs opgenomen voordat er gastmuzikanten aan te pas kwamen. “Het werkproces verschilt heel erg per song. Het kan best zijn dat ik iets aan het spelen ben op een instrument en ik dat opneem. Als ik het ga bewerken dan kijk ik of er iets blijft hangen. Vanuit daar kijk ik welke elementen erbij passen.”
“Als de song af is, dan heb ik wel iemand nodig om instrumentatie in te vullen. Zoals saxofonist Jasper Blom (op ‘The Sine Wave of Life’), Mona Chai op ‘Gatekeeper’ of Guus van der Steen (als Baby Boa op ‘Kumbaya’). “Guus kende ik vooraf niet, maar bij die track kreeg ik het idee om er een couplet/refrein structuur aan te passen. Toen de track grotendeels af was heb ik Guus benaderd om hier iets mee te doen.”
Maar Matthijs zit zeker niet stil. Al gauw kwam de volgende stap naar voren: “Adventures in Improvised Music”. Dat gaat een jazzplaat worden die meer de moderne kant laat zien van het jazzlandschap. Hierop gaan we wel live instrumentatie horen. Sterker nog hier zitten juist helemaal geen elektronische instrumenten in. En daar gaan we vrij snel wat van horen: “die komt zelfs op vinyl uit na de zomer.”
Adventures in improvised music
Dat is best een grote stap, om van elektronisch naar volledig instrumentaal te gaan. Wat kunnen we dan verwachten bij de naam knimes? Zoals de naam van het volgende werk doet vermoeden is knimes “een document waarbij ik een tijdsbeeld van mijn eigen leven vastleg.” Muzikale invloeden zijn daar natuurlijk een onderdeel. We hadden het over de eigenzinnige UK jazzscene, Robert Glasper en over Miles Davis’ ‘On the Corner’. Genoeg uiteenlopende referenties dus. Echter de artiest die we meermaals besproken was de experimentele muziek van Flying Lotus. Specifiek album 'Cosmogramma' was een keerpunt voor Matthijs: “ik viel gewoon steil achterover. De eerste gedachte was: wat is dit?”. Flying Lotus, maar ook J Dilla en Madlib zijn artiesten die meerdere genres naadloos laten samensmelten. Die manier van ‘genre blurring’ probeert Matthijs met knimes op zijn eigen manier toe te passen. Het is zelfs een soort van leerproces: “ik word constant ergens door geprikkeld om iets te nieuws te leren.” En dat uit zich dan weer nieuwe muziek.
Muziek is niet het enige dat Matthijs op een eigen manier invult. Naast muziek maken is het zijn wens om naast muziek ook het eigen platform/label ‘Envelope Records’ verder te ontwikkelen. Het staat nog in de kinderschoenen, maar het idee is om hier eigen en andermans muziek uit te brengen. Met de eigen muziek gaat het wel goedkomen, want er is nu al een album om naar uit te kijken. Matthijs speelt zelfs met het idee om elke maand een nummer uit te brengen. Wij zijn enorm benieuwd wat het volgende hoofdstuk gaat zijn.
Nu we toch even de aandacht hebben:
De redactie van 3voor12 Den Haag – hét online platform voor muziek uit Den Haag – breidt uit en is op zoek naar nieuw talent. Er is plek voor o.a (aspirant) journalisten, fotografen, interviewers, social media-redacteuren, planners, coördinatoren, filmers, radiomakers. Kortom: iedereen die vrijwillig een media-steentje bij wil dragen aan de Haagse muziekscene is welkom.
De eerste stappen van je (muziek-)journalistieke carrière zetten? Ervaring opdoen tijdens je studie? Altijd al willen schrijven voor een publiek? Op zoek naar een nieuwe uitdaging of hobby? Gewoon interesse? Stuur een mailtje naar info@3voor12denhaag.nl of kijk voor meer informatie op deze pagina.