Voor deze serie reizen wij de hele stad door. Van diep in Ypenburg tot de Binckhorst. Voor de Inner Islands studio trekken wij naar de grens van Loosduinen en Houtwijk. Boven een timmermansbedrijf zit de studio van Bram Bol en Ingmar Spaaij, twee gitaristen en producers. "We kennen elkaar al jaren. We werkten samen bij het Koorenhuis en hebben ook verschillende bandprojecten gehad", begint Bram. "Ook hadden we allebei onze eigen werkruimte/studio. Ingmar in Hellevoetsluis, ik ergens in een weiland. We zochten eigenlijk allebei naar een plek die dichter bij huis zou zijn." De keuze om samen een studio te beginnen is gedeeltelijk voortgekomen uit de band die Ingmar en Bram samen met René van Kooten hebben; Shifting Daylight. "Geheel toevallig zijn we tegen deze studio aangelopen. Het grootste voordeel aan deze ruimte was dat alles al klaar was om te gebruiken. Er was al een box-in-a-box constructie en op een paar kleine verhuizinkjes na hoefden wij niks te doen.", aldus Ingmar. "Daarnaast hebben we in alle ruimtes daglicht, wat zorgt voor een prettige werkomgeving.", voegt Bram toe.
In muffe kelders, zolderkamertjes en high-tech panden, overal in Den Haag zijn muziekstudio's verstopt. Wij gaan deze zomer op zoek naar de plekken waar de muziek wordt gemaakt die uiteindelijk de weg vindt naar onze Haagse oortjes. De plekken waar meer dan eens iets briljants is ontstaan. Wie heeft de sleutel van de studio? Hoe is de studio begonnen? Wie zit er achter de knoppen? Dat en meer gaan we in de komende weken ontdekken. Deze keer: Inner Islands Studio, van Ingmar Spaaij en Bram Bol
De vraag die eigenlijk het meest prangt bij ons is die over de naam van de studio. Vanwaar Inner Island? "Die vraag zie je natuurlijk van mijlen ver aankomen, haha.", lacht Bram. "Ja, het is een beetje zweverig. Maar een eigen liedje zou in feite een soort van eilandje zijn met een eigen ecosysteempje en dergelijke. Vandaar dat je hier aan je innerlijke eilandjes werkt." Ingmar geeft aan dat hij altijd had gedacht dat het meer ging om het feit dat de studio een eigen eilandje in de stad was voor Bram. "De naam komt van hem en ik heb het altijd zo geïnterpreteerd. Maar uiteindelijk maakt de naam niet echt uit, het gaat om de muziek.", zegt Spaaij
(Tekst gaat door onder de foto)
Studiogebruik
"Voor mij was deze studio aanvankelijk bedoeld om ook te fungeren als nest voor Shifting Daylight. Een plek waar we rustig kunnen opnemen en muziek maken. Maar vrij snel werd duidelijk dat we het ook zouden gebruiken om andere dingen op te nemen.", vertelt Ingmar ons. Bram haakt aan: "Daarnaast ben ik ook veel bezig met het mixen van elders opgenomen werk."
Terwijl wij het gesprek aan het voeren zijn zit singer-songwriter David Benjamin ook in de ruimte. De zanger is bezig met het opnemen van nieuw materiaal onder begeleiding van Bram. "David en Bram zijn hier regelmatig bezig, en ik heb hier ook alles van KAT SKILLS opgenomen. Dus ondertussen is het een studio die we ook door anderen laten gebruiken." De studio is ook beschikbaar voor particulieren. "Het is niet zo dat de studio zonder ons gehuurd kan worden, maar je kunt ons inhuren als producers en dan mag je gebruik maken van de studio.", legt Ingmar uit. Wel wordt uitgelegd dat de heren een zekere affiniteit moeten hebben met de muziek die opgenomen gaat worden. "Ik wil er wel iets aan kunnen toevoegen." Ingmar ligt wel toe dat het genre van de muziek in principe niet uitmaakt. "Het meeste is een hybride vorm van elektronica en organische muziek maar er wordt ook akoestische pop en kleinkunst opgenomen. Of juist dingen met veel bredere arrangementen die dan weer meer als Bon Iver zijn."
Talentontwikkeling
Omdat beide heren een achtergrond hebben bij Popschool Den Haag, stellen Bol en Spaaij ook voor jonge, talentvolle, muzikanten, de studio open. "Teddy Macrander heeft bijvoorbeeld een wedstrijd gewonnen en mag hier komen opnemen.", Zegt Bram "Wij begeleiden dat soort artiesten dan soms ook in het regelen van subsidieaanvragen of het in contact komen met anderen die kunnen helpen. Met ons netwerk is dat meestal iets makkelijker."
Het educatieve en begeleidende aspect biedt volgens Ingmar ook een soort intrinsieke motivatie. "Het begeleiden en kneden van jonge, ongepolijste artiesten is een van de leukste dingen die ik doe. Ik werk graag met iedereen in deze studio, maar met die jonge gasten werken is totaal anders dan het werken met ervaren muzikanten.", aldus Ingmar
(Tekst gaat door onder de foto)
Grondtonen en borstkassen
David Benjamin verplaatst zich ondertussen rustig naar de opnameruimte van de studio om wat dingen klaar te zetten voor de opnamesessie van later. "Een tijdje terug hebben we echt iets episch gedaan.", begint Bram. "We waren een soort percussieserie aan het opnemen voor een liedje van David en we trommelden op klankkasten van gitaren en andere organische houten objecten. Toen David opeens met zijn vuist op zijn borst begon te slaan, kwam er een heel tof cajon-achtig geluid uit." Bram vertelt dat het bizarste was aan deze hele situatie dat deze toon gelijk de grondtoon van het lied was. "Dat heeft een hele nieuwe dimensie aan het nummer gegeven."
Grote stap voorwaarts
"We zitten vrij kort in deze studio. In September een jaar ongeveer, maar in de tussentijd hebben we al best veel kunnen bewerkstelligen." Bram vertelt dat hij erg blij is met hoe er in zo korte tijd zo veel bereikt is. "Ten opzichte van mijn vorige werkplaats is dit zo'n stap voorwaarts. Ik kan hier bijvoorbeeld veel beter re-ampen, dat hebben we heel goed weten fixen." Dat blijkt volgens Bram nog het meest uit de opnames die gemaakt zijn voor Eskina. "Zij hadden heel mooie neo-klassieke dingen opgenomen maar wilden daar nog een heel scala aan effecten overheen. Dat kon ik allemaal vrij gemakkelijk doen." Ingmar voegt toe: "Dat gaat gewoon niet op een laptopje, en dat is het fijne aan het hebben van deze ruimte."