In muffe kelders, zolderkamertjes en high-tech panden, overal in Den Haag zijn muziekstudio's verstopt. Wij gaan deze zomer op zoek naar de plekken waar de muziek wordt gemaakt die uiteindelijk de weg vindt naar onze Haagse oortjes. De plekken waar meer dan eens iets briljants is ontstaan. Wie heeft de sleutel van de studio? Hoe is de studio begonnen? Wie zit er achter de knoppen? Dat en meer gaan we in de komende weken ontdekken. Deze keer: de In The Lobby X Ted Beats studio's van Robin Veldman en Jasper Lieuwma

Robin Veldman opent de deur van het pand waarin onder andere zijn studio zich bevindt. Als we de trap op lopen begint de muzikant op te noemen. "In deze ruimte zit Wieger Hoogendorp die onder andere met Caro Emerald werkt. Hier zitten die gasten van Gian." Het volgende moment komt Vince van Reeken ons tegemoet gelopen, en dan zijn we nog niet eens aangekomen bij de studio's van de Playground Zer0 leden. Twee grote, lichte ruimtes, eentje vol met draaitafels en synths van Lieuwma, aka. DJ Friss. De andere ruimte is aan de rechterkant vrij leeg, maar staat links helemaal vol met synthesizers en drumcomputers. "Ik had een studio in Zoetermeer. Eerst bij mijn ouders, daarna op een industrieterrein.", begint Robin. "Toen kwam ik Wieger tegen die bij mij in de studio trok. Later besloten wij om naar Den Haag te verhuizen en vond een vriendin van Wieger dit pand antikraak. Daar zijn we toen ingetrokken." Jasper vult aan: "We zaten eerst op de eerste etage, maar toen de bovenste verdieping vrijkwam zijn we er eigenlijk direct ingetrokken. Je hebt geen last van buren en omdat er vijf studio's in het pand heb je ook minder last van zeurende huisgenoten." De studio is een samenvoeging van Jaspers In The Lobby studio en het Ted Beats van Robin en Jaap Wiewel. "Wij werken zo veel samen dat het in feite een gezamenlijke studio is. Jaap heeft dan nog zijn eigen studio, maar hij is hier ook vaak."

"Dit is een productiestudio voor beatbased acts."

Robin Veldman

"Het is hier geen commerciële studio. Je kunt niet zomaar de studio afhuren en er gaan zitten met je bandje, we hebben sowieso niet de beste omstandigheden om rock op te nemen. Nee, dit is een productiestudio waar voornamelijk beatbased acts worden opgenomen." Robin staat op en begint een lijst van acts te noemen die opgenomen hebben in de studio. "De vaste acts zijn Playground Zer0, AVA NOVA en Pat Smith. Maar er is hier ook opgenomen door SteenKraantje PappieEZGCaro EmeraldLou Bega (van 'Mambo No. 5") en Will And The PeopleWillie Wartaal was hier vorige week nog." Het lijkt alsof de stroom aan grote namen die gebruik hebben gemaakt van de studio eindeloos is, dus vragen wij snel door.

(Tekst gaat door onder de foto)

Backingvocalen van Caro Emerald
"We hebben hier behoorlijk uiteenlopende dingen opgenomen. Die eerste plaat van Caro Emerald bijvoorbeeld. Die kwam op één te staan in allemaal verschillende landen en is gewoon hier opgenomen terwijl het toen nog een antikraakpand was waar we helemaal niet zulke high-end materialen hadden staan.", vertelt Robin. "Maar aan de andere kant hebben we ook de kadaverrap van Steen en Spinal hier opgenomen, dat is veel rauwer en veel meer cult. Het komt dan allemaal weer samen als Caro backingvocalen zingt op een track van Playground." Dat is volgens Veldman een van de sterke punten van de studio en het netwerk van de producers. "De blazers van Splendid komen soms muziek inspelen voor andere acts en die acts verschijnen dan weer op de plaat bij anderen."

 

 

 

 

"Toen wij de volgende ochtend terugkwamen in de studio lagen er overal creditcards, paspoorten, zonnebrillen, portemonnees en jassen..."

Jasper Lieuwma

Jams, afters en creditcards
Wat volgens Robin en Jasper zeker moet worden opgenomen in de voetnoten van de studio, zijn de jamsessies die gehouden worden in de studio. "We nodigen best vaak mensen uit en gaan dan jammen. Alle synths staan altijd aan dus er hoeft alleen een schuif naar boven te worden gezet. Soms kunnen mensen eigenlijk helemaal niet spelen, maar soms komen er heel toffe dingen uit.", aldus Robin. Jasper vult aan: "Het is ook een fijne afwisseling tussen al het vaste produceren door. We nemen alles op en hebben er altijd grootse plannen me. Uiteindelijk luisteren we het eigenlijk nooit terug, haha. Er staan dus nog allemaal hits op de computer die we nooit terug zullen horen."

Welke jamsessies waren het meest legendarisch? En om welke reden was dit zo? Robin vertelt: "Laatst na Sniester hebben we drie uur lang met Banana Savannah gejamd. Gian had een albumpresentatie ofzo, ze hadden allemaal mensen uitgenodigd, waaronder die gasten. Toen stond het hier opeens vol met allemaal lui." Om een totaal andere reden hechten Robin en Jasper waarde aan de jam met Will And The People. "Zij hadden een show gedaan in het Paard en daarna gingen wij hier afteren en jammen. Het begon met een biertje en daarna nog een, je kent het wel.", aldus Jasper. "Toen heeft de tourmanager op een gegeven moment een taxi besteld, want die dacht dat het helemaal fout zou gaan. Toen die taxi er eenmaal was, werd iedereen gesommeerd direct naar buiten te gaan. Toen wij de volgende ochtend terugkwamen in de studio lagen er overal creditcards, paspoorten, zonnebrillen, portemonnees en jassen van die gasten terwijl zij alweer terug waren naar Engeland." Gelukkig voor de Britse band had de tourmanager alle documenten dubbel en is alles later door Jasper en Robin teruggestuurd. "Het was zo'n bizar, legendarische avond."

(Tekst gaat door onder de foto)

Synths, synths, synths
"Wat deze studio bijzonder maakt is volgens mij dat we zo veel vintage synthesizers hebben. Vintage synths, vintage drumcomputers, vintage tape-delays, vintage troep.", aldus Robin. "Die verzameldrang is ooit begonnen toen mijn vader een Korg MS-20 langsbracht. Die had hij van een collega gekregen en mocht ik gratis hebben. Vanaf dat moment wilde ik alleen nog maar synthesizers hebben." Zoals een goed verzamelaar betaamt wordt er alleen maar ingekocht maar wordt er niks weggedaan. "Ik heb nu gezegd dat ik klaar ben met het kopen van nieuwe spullen. Maar ik zie het zo gebeuren dat ik toch iets nieuws koop."

De studio's in het gebouw werken ook onderling samen. "Voor gitaren ga ik wel naar andere studio's, bijvoorbeeld naar die van Wieger, maar ik wil mijn synths gewoon hier opnemen." Daarnaast laat Robin zijn muziek altijd nog extra afmixen door Jaap Wiewel, van Killing Skills met wie Robin bij AVA NOVA speelt. Jasper vertelt: "Het is ook mooi dat hier alles met elkaar verbonden is, in principe kan je de computer aanzwengelen en kan je beginnen." Robin loopt naar een drumcomputer, drukt een paar knopjes in en binnen de kortste keren schalt er een stuwende housebeat door de studio. "Zo simpel kan het zijn."

Volgens Robin leent de studio zich voor veel verschillende stijlen. "Je kunt hier van reggae tot drum n' bass en van gabber tot hiphop opnemen. Als het maar vanuit een beat bedacht is." Rock wordt niet zo snel opgenomen in deze studio. "Ik doe dat eigenlijk nooit, ik zou ook niet weten hoe dat zou moeten en heb er niet de juiste materialen voor. Soms doe ik iets kleins, Koen Herfst neemt hier soms wat op, maar nooit bandjes ofzo."

"In principe kan je de computer aanzwengelen en beginnen."

Robin Veldman

Krakers en clubs
Wat opvalt aan de studio zijn de grote ramen aan weerszijden van het gebouw. In tegenstelling tot veel opnameruimtes is deze zaal licht en geeft het een ruimtelijk gevoel. "Ik hou ook van die ruimte. In van die dichtgetimmerde hokken waarin sommige mensen hun studio hebben, hou ik het niet langer dan twee uur vol.", vertelt Robin. "Hier kan ik naar buiten kijken. Dan zie ik de krakers die hiernaast leven alsof het elke dag weekend is. Of ik zie aan de andere kant een nachtclub opbouwen. Dat maakt het allemaal dragelijker. Je zit hier uiteindelijk de hele week door."