Vaders. Ze slaan jou net iets te hard op de schouders en zichzelf iets te vaak op de borst. Ze proberen hartstochtelijk jouw wereld te begrijpen en applaudisseren luidruchtig maar vol trots tijdens elk concert. Vaders zorgen vaak voor de eerste muziekinstrumenten, lessen en de nodige aansporingen, maar meer nog beïnvloeden zij hun kinderen met hun eigen muzieksmaak, dromen en liefde. Met vaderdag voor de deur stelt 3voor12 Den Haag je voor aan de vaders van verschillende Haagse muzikanten in een klein, luchtig en liefdevol eerbetoon. Met Vaderdag voor de deur spreekt 3voor12 Den Haag een aantal muzikanten en hun papa’s, van Leo en Remy Unger.

Kippenvel

Vandaag singer-songwriter Leo Unger (81 jaar). Trotse vader van 2 zonen en een dochter waarvan we met de jongste zoon spreken, Remy Unger (49 jaar) (DJ, producer en horecaondernemer).

Leo is al een tijdje gepensioneerd, maar nog steeds zoveel mogelijk actief als singer-songwriter. De muziek begon al vroeg in zijn leven. Het Arnhemse gezin waarin hij opgroeide, kon vooral klassieke muziek waarderen. Leo: “Mijn vroegste muzikale herinneringen zijn die aan Clair de Lune’ van Claude Debussy, één van de mooiste muziekstukken die ik ken.  Ik krijg al kippenvel als ik er alleen maar aan denk.” Leo ‘s vijf broertjes en zusjes bespeelden allemaal een instrument. Dat hoorde bij de opvoeding, vonden zijn ouders. “Op mijn zesde werd ik achter de piano gezet en kreeg ik les. Dat was geen succes, helaas. Droge lesstof en een lerares die niet in staat was om enig plezier in het muziek maken over te dragen.”

De populaire muziek uit die tijd sprak hem meer aan. Met zijn diepe, warme stem zingt hij de “Heebie Jeebies’ van The Boswell Sisters. Wie kent deze hit niet? Zoon Remy in elk geval wél en hij neuriet het nummer dan ook vrolijk mee.

Cowboymuziek
Net na de oorlog luisterde Leo via een bakelieten radio – tussen het atmosferische geruis door – naar de balalaika-muziek van Radio Moscow en naar Hillbilly en Jazz via de Amerikaanse zender AFN. Leo: “Ik luisterde graag naar die ‘cowboymuziek’ en wilde graag zelf gitaar leren spelen. Van mijn oudste zus kreeg ik daarom een ukelele.”

Hij aardde niet zo op de middelbare school en richtte de band ‘The Latin School Six’ op. Dit met een knipoog naar de Latijnse school, zoals toen het gymnasium werd genoemd. De band maakte de schoolperiode voor hem nog enigszins dragelijk. Na de middelbare school volgde, met lichte tegenzin, de militaire dienst. Natuurlijk kwam hij ook deze periode niet zonder muziek door en begon hij ook daar met een aantal militairen een bandje.

Leo Unger

"Ik krijg al kippenvel als ik er alleen maar aan denk.”

Leo Unger

National Resonator

Na de diensttijd was het tijd om de haren los te gooien. Een zwoele Zweedse zomer volgde. Leo grijnst bij het ophalen aan deze herinneringen: “Een Engelsman moest naar huis omdat zijn moeder was ziek geworden, maar hij had geen geld voor de reis. Ik leende hem 150 kronen. Hij zei: ”If you were a girl I would kiss you!” en bood mij, als onderpand, zijn National Resonator-gitaar aan. Die heb ik niet aangenomen, die was véél meer waard.”

Zijn geld en de man zag hij nooit terug, maar de wens om zelf ook een Resonator gitaar te bezitten bleef wel bestaan. Zo’n 45 jaar zelfs. Remy: “Op zijn 65e verjaardag heb ik hem zo’n gitaar cadeau gedaan. Je had zijn blik moeten zien.”

Wat wil je later worden?
Het antwoord op de vraag die Leo’s vader hem stelde: “Wat wil je later worden?” bracht hem naar Den Haag. Hier studeerde hij namelijk twee jaar aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten om tekenleraar te worden, totdat hij erachter kwam dat hij muziek toch echt veel leuker vond.

Leo: “De omslag kwam in de jaren ’60, toen ik gitaar speelde op een feest in ’t Gooi. Daar ontmoette ik Antoine Gerzon Lohman (kornet) en Ge van de Pol (piano). Zij wilden een bluesgroepje oprichten en zo ben ik The Low Down Bluesgroup 65 ingerold.”

Deze band won het befaamde Loosdrechts Jazz Concours. Een van de juryleden wilde met Leo wel een soloplaat opnemen. Dat werd ‘It’s no use.’ “Het is geen hit geworden maar werd wel leuk gedraaid.”

Vanaf daar is zijn muziekcarrière begonnen, hoewel Leo er altijd wat naast heeft moeten doen om de kost te verdienen. Zoals het inspreken van onder andere boeken en postordercatalogi voor de Nederlandse Luister- en Braillebibliotheek en als docent aan de Haagse muziekschool Het Koorenhuis.

65e verjaardag Leo Unger

Leo Unger spreekt een erotische postordercatalogus op de band in, die door de NVSH in samenwerking met de NLBB op de markt werd gebracht. (archieffoto)

Leo Unger band

Naast zijn dayjobs maakt Leo, onder de naam The Leo Unger Band, met onder meer zijn vrouw Petra en Hans Vandenburg (Gruppo Sportivo), muziek en brengt een aantal platen uit. De groep heeft in 1974 een hit met ‘Run To The Sunshine’. Het liedje ‘It Isn't Really Like They Say’ wordt in de Nederlandstalige versie onder de titel ‘Algebra’ een hit door Loekie Knol.

Remy: “Anders dan mijn vader heb ik juist gouden tijden meegemaakt in de muziek en er zeker 25 jaar prima van kunnen leven. Ik hoefde er niets meer naast te doen. Dat voelt wel eens slecht als ik mijn vaders verhaal zo hoor.”

Remy zat eind jaren ’80 in een andere soort muziek en vooral in een lucratievere business. Hij was één van de dj’s die house introduceerde in Nederland. Samen met Dj’s Dimitri en Marcello vormde hij de zogenoemde 'Grote Drie'. Remy heeft vele releases op zijn naam staan, zoals het techno album Bang! en recent o.a. de releases op zijn label 'Waxbox Recordings'.

Gevoelige snaar
Muziek ligt tijdens Remy’s jeugd letterlijk en figuurlijk voor het oprapen. Hij groeide op tussen de jammende muzikanten, instrumenten en geluidsinstallaties. Remy: “Ik verstopte mij in de basspeakers in de hoop dat ze me niet konden vinden als ik naar school moest.”

Zijn moeder, Petra, was werkzaam bij het Residentie Orkest en nam hem als klein jongetje wel eens mee naar een concert. “Ze regelde voor mij dan een stoeltje en kwam tussen het werken door af en toe mijn hand vasthouden. Daar genoot ik zo van! De viool raakte bij mij echt een gevoelige snaar. Ik vind viool en piano nog steeds erg mooi.”

Zodoende ging de vijfjarige Remy op vioolles. Later trok het drummen meer zijn belangstelling. Zo rond zijn elfde jaar verdwijnt de behoefte aan zelf musiceren wat naar de achtergrond en ligt zijn focus meer op ijshockey.

Remy: ”Dat ijshockey ging best goed, ik kwam in het eerste van HYS The Hague en speelde op serieus niveau tot mijn achttiende… toen kwam het nachtleven en daarmee de klad erin.”

Blame the cat
Remy: “MTV kwam in mijn leven. Naast de tv stond bij ons thuis een stereotoren. Dan zette ik MTV aan en legde een plaat van mijn ouders op de stereotoren. Met één hand hield ik de vering tegen en met de andere hand ging ik mee scratchen met Run-DMC. Leo: “Dat wist ik niet!” Remy: “Ik gaf gewoon de kat de schuld.”

“Ik gaf gewoon de kat de schuld.”

Remy Unger

Vader en zoon Unger

Veilig achterop aan de deur bij Hans Vandenburg en nu

Na een half uur wist ik het

Remy: “Vanaf die tijd Ik ging ik mij steeds meer interesseren in Dj’s. Op onze vakanties naar Cap d’Agde in Zuid Frankrijk , had je club Amnesia. Daar stond ik mij dan te vergapen aan de dj-booth, ik vond die gasten zo cool!”

Volwassen worden lukt Remy niet zo goed. Hij ging jong van school, uit huis, had verschillende baantjes, dook vol enthousiasme het Haagse uitgaansleven in, probeerde van alles uit en was, eufemistisch uitgedrukt, een ‘boefje.’

Zijn broers, Erwin en Michiel, gingen uit in de vermaarde nachtclub Roxy in Amsterdam en namen hun achttienjarige broertje een keertje mee. Remy: ”Na een half uur wist ik het. Dit is het! Dit is mijn toekomst.”

Leo: “Ik weet nog dat Remy zei: ‘Ik weet wat ik wil. Ik wil mixen.’ Ik wist niet eens wat hij bedoelde. Toen ben ik maar eens mee gegaan naar de Roxy om te kijken. Het is niet mijn wereld, wàt een herrie. Je kon alleen maar schreeuwend met elkaar praten, maar ik zag wel dat hij daar gelukkig was.”

DJ-Vader
Remy had zijn focus gevonden, dj-en. Zijn broers gaven een cassettebandje met een mix van hem aan -de toen reeds beroemde dj- Joost van Bellen. Hij was onder de indruk en Remy mocht een keer komen meedraaien. Remy: “Na een half jaar stond ik in de tempel Roxy te draaien en werd ik aangenomen als ‘resident dj.’ Ik zie Joost als mijn dj-vader, ik heb zoveel van hem geleerd.”

Joost van Bellen: Oei! Ik zie mezelf niet als vader, maar eerder als oudere broer. Misschien wel eentje die een vaderrol op zich heeft genomen. Aan mijn hand heeft hij zijn eerste stapjes mogen doen. Ik kreeg in die tijd stapels cassettebandjes van allemaal beginnende dj’s die in de Roxy wilden draaien. Ik luisterde naar alle bandjes, maar 99% viel eigenlijk na de eerste 15 minuten al af.

Behalve die van Remy. Hij begon met klassieke muziek, geloof ik. Dat viel meteen op. Bovendien zat er een foto bij… Of had hij me het bandje zelf gegeven? Dat weet ik niet meer, maar ik weet wel dat het een goede verschijning was, een knappe jongen met charisma. Dat kan ook belangrijk zijn als je dj wil worden.

Ik heb hem dat verteld, en dan vooral over dat begin met klassieke muziek. Mijn advies was toen: blijf vooral jezelf en wees eigenwijs, zorg dat je blijft opvallen en doe geen concessies.”

Wijde wereld
Na ruim 3 jaar ging Remy de wijde wereld in. Letterlijk. Hij werkt en draait over de hele wereld samen met de groten der aarde en wint vele prijzen. Tegenwoordig is zijn werkterrein iets kleiner geworden, maar de passie is zeker gebleven. Naast zijn optredens is hij met een aantal horecaprojecten bezig: HOOP en The Beer Garden.

Remy: “Ik wil niet alleen als investeerder actief zijn, maar ook werkelijk onderdeel uitmaken van de dagelijkse gang van zaken. Dus draai ik af en toe op feesten in de Hoop maar draai ik bijvoorbeeld ook lekker mee in de keuken.”

 

“ Oei! Ik zie mezelf niet als vader, maar eerder als oudere broer."

Joost van Bellen

Remy @909 Amsterdam 2012

Joost van Bellen en Remy Unger in RoXY

Joost van Bellen

Achter de geraniums

Leo: “Tegen mijn pensionering begon ik weer met optreden samen met een oud-leerling, Joaquin Lorenzo. Ik treed nu nog steeds lekker op en ben ook weer aan het schrijven geslagen. In 2003 heb ik het album ‘Faces’ opgenomen bij mijn achterbuurmannen in de kelder; The Basement Brothers. Hans Vandenburg wees me op het bestaan van de Sahara Studio van Henk Koorn (Hallo Venray). Henk en ik kunnen het uitstekend met elkaar vinden, hij maakt de koffie en ik neem wat lekkers mee, met hem maakte ik de cd ‘Sahara Sessions’. Op ongeregelde tijden kom ik weer met iets nieuws, waarvan ik denk dat het wel wat is. Er staat nu weer wat op stapel. Een nummer waar ik heel erg blij mee ben: ‘Old Friends.’”

Old friends travel with us

On our schoulder

In our heart.

Leo: ”Ik ben heel erg gesteld op oude vrienden. Die moet je in de gaten houden, sommigen kruipen achter de geraniums. Nou ja, Hans Vandenburg niet, die is ook weer opnieuw begonnen met Gruppo Sportivo.”

Father & Son shine
Leo zet de ‘house-herrie’ van zijn zoon niet op, maar herkent de stijl van Remy wel. Andersom vormt de muziek van Leo ook geen directe inspiratiebron voor Remy. Remy: “Ik draai dan misschien niet dagelijks zijn muziek, maar ben wel super trots op hem. Ik heb de genen, de muzikale opvoeding en de drive van hem meegekregen. Ik teken ervoor om ook op die leeftijd  nog zo volop met muziek bezig te zijn. Als eerbetoon heb ik de grootste hit van mijn ouders ‘Run to the sunshine' gesampled in de allereerste plaat die ik heb uitgebracht: Remy pres. The Traveller-Father & Son shine (Wonka records). Als ik dat hoor word ik altijd blij.” Leo: “Ik ook.”

 

”Het was erg leuk om met Leo te spelen, ik voerde geen bal uit op de sociale academie, dus die optredens tijdens het niks doen waren een welkome afwisseling. Leo had me natuurlijk nooit moeten laten gaan, dan waren we nu allebei beroemd geweest.”

Hans Vandenburg:

Remy pres. The Traveller-Father & Son shine (Wonka records)

Album en cd's Leo Unger