Eén jaar geleden opende in de kelder van Bleyenberg Het Magazijn. In korte tijd groeide deze 'technobunker' uit tot een van de bekendere uitgaanslocaties in Den Haag. Mixmag noemde de het een van de beste nieuwe clubs in de wereld en tijdens festivals als Rewire en Sniester behoorde het tot een van de festivallocaties. Onder het genot van een kop koffie bespreken wij met oprichters Joris van der Poel en Arend Lakke de stand van zaken na het eerst jaar. Hoe gaat het met Het Magazijn?

Beide heren zien er enigszins vermoeid uit als ze bij ons aan tafel aanschuiven. Arend komt net terug van vakantie en is net uit het vliegtuig gestapt, Joris heeft een weekend lang op Down The Rabbit Hole gewerkt. Nu staat het tweetal aan de vooravond van een extreem druk weekend waar 36 uur lang non-stop gefeest gaat worden als viering van het jubileum.

“Het eerste jaar is best goed verlopen,” begint Arend, "we hebben door het jaar heen onze verwachtingen steeds bijgesteld. Op een gegeven moment hebben wij ze niet meer naar beneden hoeven bijstellen, dat was wel fijn.” Toen het allemaal begon voor Het Magazijn kende de club een vliegende start. “Met name door de media-aandacht die we kregen begon het allemaal goed. Toen na de opening de winter, en daarmee het clubseizoen, begon, dachten wij dat de lijn wel doorgezet zou worden. Dat viel even tegen maar we herpakten ons goed,” aldus Lakke. “We hadden wat tijd nodig om onze draai te vinden. Wat werkt er in Den Haag, wat kunnen we uitgeven aan DJ’s, hoe kunnen we de capaciteit van de club het best benutten, hoe experimenteel kunnen we zijn, enzovoorts,” haakt Joris aan.

Electronica in Den Haag

“De noodzaak voor een dergelijke club was vrij groot in Den Haag,” zegt Joris. “Er zijn wel plekken die soortgelijke dingen doen, zoals Whoosah en PIP. Maar geen van die plekken ligt in het centrum en daar gebeurt het ook op minder regelmatige basis.” Voor Arend ligt het wat anders. “Ik heb het nooit in een Haags perspectief bekeken. Dat komt omdat ik in Amsterdam woonde en pas toen de club begon naar Den Haag ben verhuisd.” Volgens het tweetal is ook het gebrek aan concessies van belang geweest voor het succes van de club. Er is altijd vastgehouden aan het originele concept waardoor Het Magazijn in korte tijd aan populariteit won.

“Er is in Den Haag altijd wel een elektronische scene geweest en er is ook steeds meer overlap bij muziekliefhebbers. Mensen die het in het Paardcafé naar hun zin hebben vinden het bij ons ook vaak leuk,” aldus Joris. Omdat er nu op structurele basis feesten worden gegeven in Het Magazijn is de club ook een soort meetingpoint geworden voor liefhebbers, vertellen de oprichters. Of zij het laatste duwtje in de juiste richting aan de Haagse elektronicascene hebben gegeven durven de heren niet echt te zeggen. “Ik zeg dat niet graag over mijzelf,” begint Arend. “Ik heb wel het idee dat een gebouw als dit, daarmee bedoel ik ook de rest van de Bleyenberg, heel uitnodigend is. Je kan eerst een kopje koffie drinken op het dak en vervolgens gaan dansen in de club, bij wijze van spreken.”

Tijdens Sniester en Rewire behoorde de kelder van de Bleyenberg ook tot de festivallocaties. Hieruit blijkt dat Het Magazijn in korte tijd omarmd is door de gehele Haagse popscene. “Het is nooit vooraf de bedoeling geweest om ons op te dringen aan de Haagse muziekwereld. Maar het is wel fijn dat die festivals zich hier afspelen,” vertelt Joris ons. Door de vele exposure is het mogelijk dat de club een hele nieuwe doelgroep heeft aangeboord, daar zijn de heren het echter niet mee eens. “Ik denk dat die doelgroep er altijd al is geweest, maar voor feestjes eerder naar andere steden ging. Naar de kroeg in Den Haag en dansen in Amsterdam of Rotterdam.”

"Vroeger gingen mensen om  te dansen naar Amsterdam of Rotterdam..."

Druiprek tijdens Sniester

Uitbreiding

Omdat het de club zo voor de wind gaat kan er zich afgevraagd worden of er een uitbreiding op de planning staat. “Vooralsnog heb ik niet het idee dat we groter moeten gaan,” vertelt Arend ons. “Soms zouden wij wel willen dat de zaal iets groter zou zijn. Dat komt omdat wij heel erg vasthouden aan €10,- entrée, maar sommige artiesten kan je daar niet voor krijgen,” voegt Joris toe. “Of een plek om even uit de muziek te zitten en tot adem te komen, dat mist soms nog.”  Toch zien de heren vooralsnog geen noodzaak om een nieuwe of grotere dependance in Den Haag te openen. “Ik heb overigens wel het idee dat het in andere steden goed kan werken. Bijna tegelijkertijd met onze opening opende club LAUT in Barcelona met ongeveer het zelfde concept, dat is nu een van de populairste clubs van die stad.”

Verjaardagscadeautje

Ter ere van de verjaardag van de club vindt van 6 tot 8 juli de ‘Anniversary Weekender’ plaats. 36 uur lang onafgebroken feesten in het hele pand. “Het is natuurlijk heel cool om te zeggen dat we de gehele 36 uur op zullen blijven, maar ik denk dat we dat niet helemaal vol gaan houden,” lacht Joris. “Ik heb al een garderobekast geclaimd waarin ik een matras neer zal leggen om af en toe een tukje te doen,” haakt Arend aan.

Tijdens het feest wordt er gebruik gemaakt van de 24-uursvergunning van de club. “We proberen eens in de maand een after te geven tot 12 uur ’s ochtends. Maar nu zullen we de vergunning helemaal uitmelken,” vertelt Joris. Het feestje is volgens de heren ook een soort bedankje aan iedereen die het eerste jaar mogelijk heeft gemaakt. “Er zijn heel veel mensen die we terug wilden laten komen naar de club. We wilden ze een goed feest geven en dachten dat je dat niet alleen op een lange vrijdag kan doen in Het Magazijn.” Hiermee bedoelt Arend dat er om 10 uur in de ochtend verder gefeest gaat worden op het dakterras. “Dat is een aangename plek waar lekker ontbeten kan worden met een kopje koffie en een croissantje.” Het liefst hebben de mannen dat het gedurende het hele weekend druk blijft. “Het zou top zijn als er mensen op vrijdag vroeg naar bed gaan om op de zaterdag in de moeilijke uurtjes er tussen 10 en 14 lekker met ons te genieten van het programma op het dak. Er zal dan, natuurlijk, niet al te moeilijke muziek gedraaid worden. Waardoor de sfeer in de vroege ochtend relaxed zal zijn.”

Om de clubnachten maakt het tweetal zich minder zorgen. Joris legt uit: “Er komen altijd wel mensen op de avonden af, zeker met deze line-up. We hebben heel groots uitgepakt, bijna elke act heeft concessies gedaan wat prijs betreft, om het voor ons mogelijk te maken. Als het ware als verjaardagscadeautje.” Uiteindelijk is het evenement geslaagd als er gedurende de hele weekender genoeg mensen aanwezig zijn. “We geven het feest niet om geld te verdienen, sterker nog: uit de kosten komen is het hoogst haalbare. Maar als het voor iedereen een leuk weekend wordt met voldoende publiek zijn wij extra gelukkig.”

timetable Weekender

Volgende jaren

“Het eerste jaar was keihard werken en vooral de focus op de club houden. Nu zijn wij langzaamaan stapjes naar buiten aan het zetten,” begint Joris als het over de toekomst gaat. “We hebben op het Ohm Festival in Delft een eigen podium gehad, daar willen we wat meer mee gaan doen. Podiums hosten en uitwisselingen met buitenlandse clubs doen.” In zekere zin beschrijven de heren het eerste jaar als een opzetjaar en in de toekomst willen ze de lijn doortrekken. “Het initiële plan was in drie jaar de investering terug te kunnen betalen. In het derde jaar zouden wij een zekere volwassenheid willen hebben behaald.” Dat uit zich ook in programmering volgens Joris: “Nu programmeren wij met name wat bekendere acts, in de toekomst hoop ik dat het publiek ons zo vertrouwt dat we ook met wat onbekendere namen van over de hele wereld een volle club zullen hebben.” Daarnaast gaat District25, die tot nu toe iedere vrijdag heeft geprogrammeerd in Het Magazijn, zich meer focussen en alle energie stoppen in één vrijdag in de maand. Dat zorgt er voor dat de andere vrijdagen door Joris en Arend worden geprogrammeerd. “De vrijdagen worden wellicht iets toegankelijker, meer house en disco en iets minder avant-garde zoals District25 dat deed. Dat lijkt beter te passen. Overigens blijft District25 nauw betrokken bij Het Magazijn. "Gelukkig, want zonder District25 geen Het Magazijn!" aldus Arend."

Daarnaast wil Arend een rapport uitbrengen waarin de bijdrage van Het Magazijn aan Den Haag beschreven staat. “We zijn aan het kijken of we een aantal cijfers kunnen bundelen en uitbrengen.” Volgens Lakke gaat het dan niet enkel om bezoekersaantallen en geldstromen maar ook wat minder gangbare onderwerpen om naar buiten te brengen. “In dat rapport willen wij ook aangeven hoeveel meldingen van ongewenste intimiteiten er zijn geweest, wat de verhouding man−vrouw achter de draaitafel is of hoeveel drugs we in beslag hebben genomen.” Op deze manier wil de club een zekere awareness creëren, bij het publiek en bij zichzelf. “Met de billen bloot gaan is ook een goede manier om voor ons de juiste kant op te kunnen sturen.”

Tot slot vragen wij of de heren, die naast Het Magazijn nog legio andere werkzaamheden hebben, nog wel genoeg tijd over hebben om de club te runnen. “Vooralsnog is het allemaal nog wel te doen. We zien wel wat we doen als dat, onverhoopt, niet meer het geval zou zijn.”