Voorzitter Teun van Eil presenteerde het plan ‘Van Project naar Social Enterprise’. Popcorner is op dit moment een project bij Surplus en gaat in 2018 verder als een zelfstandige stichting, met een profilering als Poppodium Phoenix. Het grote verschil met Mezz is dat Phoenix zich richt op jongeren van 12 tot 24 jaar, waar Mezz een iets oudere doelgroep heeft, al zal er volgens Van Eil zeker overlap zijn. Poppodium Phoenix wil de jongere doelgroep aanspreken, met optredens van talent uit de regio, geen grote namen. Social enterprise betekent verder: je bent een stichting, maar moet ook je eigen broek ophouden met commerciële functies, ook omdat de gemeentelijke subsidie is weggevallen. Het poppodium is straks de kern, waarbij maatschappelijk activiteiten boven commerciële activiteiten blijven gaan. De huisvesting in The Loads in Belcrum is een tijdelijke oplossing, later gaat Phoenix met andere organisaties naar “een definitieve locatie in het KlaversJansen gebied, oftewel de Spoorzone”, waarschijnlijk het Veilinghuis tegenover het oude Electron. De termijn daarvoor is nog onbekend, mogelijk al in 2019. Dit gaat allemaal in samenwerking met Nieuwe Veste. Van Eil: “zij faciliteren en vullen aan. Wij helpen hen een andere doelgroep te bereiken.”
De rol van ontmoetingsplek blijft: er komt (weer) een bar/huiskamer, want jongeren moeten zich thuis blijven voelen. The Loads heeft meer repetitieruimtes met materiaal, de eigen spullen van Popcorner gaan mee, alleen is Poppodium Phoenix geen eigenaar van de repetitieruimtes. De opnamespullen verhuizen ook mee, maar een vaste oplossing voor de opnamestudio is nog niet gevonden. De nadruk ligt nu vooral op poprock, straks ook dance, urban, hiphop en meer. De rol van Kees Schipper zal meer naar het traditionele jongerenwerk verschuiven.
De Popcorner Breda gaat in 2018 verder als de zelfstandige stichting Poppodium Phoenix. Eind januari, begin februari verhuist de nieuwe stichting uit de corner van het NAC-stadion naar The Loads in Belcrum. Dat moest ook wel, want de huur van de ruimte is simpelweg niet meer te betalen zonder gemeentelijke subsidie. Vanmiddag, 1 december, was het officiële persmoment, wij waren vorige week al bij de informatieavond voor vrijwilligers en betrokkenen.
Als een phoenix herrijzen uit de as van Popcorner
PR-coördinator Lindsay van Eekelen onthulde de nieuwe naam, het logo en de huisstijl die ze samen met Peter Westerlaken bedacht. De naam komt van Jamie Jochems en de projectgroep van haar studie: Poppodium Phoenix! Als in: “uit de as van Popcorner, maar wijzer en beter.” Dat wil Poppodium Phoenix ook volgens Van Eekelen: “kennis overdragen aan jongere generaties.”
Tot slot verhaalde Kees Schipper over de laatste weken over de slotconcerten van de workshopbands op 15 december en de eerste veiling voor Poppodium Phoenix diezelfde avond, de kerstquiz op 22 december en het proces van inpakken en verhuizen eind januari, begin februari. De vragen van de vrijwilligers gingen vooral over de andere of nieuwe rollen, vooral Kees Schipper die straks meer jongerenwerker is dan beheerder, het onderhoud van het materiaal dat meegaat en sluitingstijden. Veel moet nog afgesproken worden met The Loads en Nieuwe Veste en is nog onbekend.
Veiling voor startkapitaal
Poppodium Phoenix heeft startkapitaal nodig en bedacht daarvoor een ludieke veiling. Van Eil: “Je moet dan denken aan een veiling zoals Serious Request doet: de eerste fysieke veiling op 15 december bij het slotconcert wordt heel bijzonder en op 31 januari sluit de laatste veiling. Je kunt iets fysieks ter beschikking stellen, zoals een gitaar die je niet meer bespeelt of een LP die je niet meer beluistert, maar een dienst is natuurlijk ook mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan het ontwerpen van visitekaartjes, omdat je dat goed kan, of het geven van een huiskamerconcert met je band. "
Wil jij het nieuwe poppodium steunen? Bied dan jouw uitzonderlijke item of exceptionele ervaring aan via het formulier op www.poppodiumphoenix.nl