'You are the light’, zegt Bonita Smith in de eerste tel van CHROMAKOPIA. Dan klinkt ze nog bekrachtigend richting haar zoonlief Tyler, The Creator. ‘Don't you ever in your motherfucking life dim your light for nobody.’ Maar over de loop van het album is het steeds meer de vraag of die goedbedoelde adviezen waarmee veel tracks beginnen, hem niet totaal ontwrichten. Je kan níémand vertrouwen, zegt Mama, The Creator. ‘Whatever you do, don't ever tell no bitch you love her.’ Een liedje later: ‘Always, always, always wear a condom. Don't trust…’
Het heeft van Tyler een totaal paranoïde gast gemaakt, die zijn gezicht nu in de videoclips en op de albumcover verstopt achter een masker. Eentje die op ‘Noid’ (met een geweldige jaren zeventig zamrock-sample!) rapt dat hij wel driemaal checkt of hij de deur op dubbel slot heeft gedraaid, een kanon van een vuurwapen onder zijn bed bewaart en continu van links naar rechts kijkt als een bang schooljongetje bij het oversteken. ‘Never trust a bitch, if you good, they could trap you’, papegaait hij dan zijn moeder na.
OEPS, TE LAAT! Op het onverwacht ontroerende ‘Hey Jane’ (vernoemd naar een postdienst voor abortuspillen) raakt hij verliefd op een meisje (ze klikken over het feit dat ze allebei geen contact met hun eigen vader hebben!). Van het een komt het ander, hij trekt zich te laat terug en… ze raakt zwanger. Eerst schiet hij in de stress: ‘Ain't in the space to raise no goddamn child. Hey, Jane, I'm terrified, petrified.’ Dan voelt hij met haar mee: ‘You gotta deal with all the mental and physical change. All the heaviest emotions, and the physical pain. Just to give the kid the man last name? Fuck that!’ En dan rapt hij vanuit haar perspectief: zij wil het kind eigenlijk houden, ze is al 35, wie weet is dit haar laatste kans, ze heeft jaren geleden al eens abortus gepleegd en ziet een golf van spijt komen aanzetten die haar de rest van haar leven zou kunnen overspoelen.