Er zijn wel een paar redenen te bedenken waarom Narciss er zo van heeft genoten. Reden nummer één: ‘Ter voorbereiding voor deze gig heb ik mijn hele muziekbibliotheek opnieuw opgebouwd. Ik moest zoveel genres, stemmingen en energielevels binnen handbereik hebben dat ik moest leren werken met smart playlists, ik moest alles opnieuw sorteren binnen Rekordbox. Ken je die serie van Resident Advisor, The Art of DJing? Ik heb al die artikelen gelezen op zoek naar dj’s die op een vergelijkbare manier werken. Ik ben begonnen met het taggen van alle tracks. Verschrikkelijk werk, na een maand heb ik de handdoek in de ring gegooid omdat het gewoon te veel was. Dus heb ik nu een nieuw systeem dat ik “the stove” noem. Ik heb mapjes met verschillende genres. Techno, italo house, italo disco, garage, balaeric, tech house, drum ’n bass, noem maar op. Daarbinnen is alles gesorteerd op energieniveau. Op welk punt in een set of nacht zou ik dit draaien? Mijn fornuis thuis gaat van 1 tot 6, de mapjes gaan van energieniveau 1 tot 7. Als een grapje, een knipoog naar de versterker in Spinal Tap die tot 11 gaat. Dus 7, dat zijn de deep fried fucking tracks die je nóóit zou draaien, waar de energie door het dak gaat. Daarnaast heb ik subcategorieën gemaakt die niet in het fornuis-systeem passen, maar wel belangrijk zijn: is het een tool, of zit er een grote breakdown in? Heeft het een piano? Een opgeknipte vocal sample? En ritmisch: zit er een bouncy swing in of is het heel recht? Zit er een soort Latijns-Amerikaans rumba-ritme in? Door al die elementen te combineren, krijg je een oneindige hoeveelheid aan theoretische playlists die je heel simpel door Rekordbox kunt laten samenstellen. Door al dat voorbereidingswerk was het niet eens zwaar of moeilijk om tien uur lang te draaien.’
Reden twee: ‘Het was het bewijs dat mensen nog altijd hongerig zijn naar nieuwe ervaringen. Het Intercell-publiek gaat normaliter niet zo lekker op dit type muziek, dit was waarschijnlijk hun “traagste” feest van het jaar. Maar housemuziek ís niet dood, als je de nieuwe generatie tijd geeft om eraan te wennen, dan hebben ze er zin in.’ Daarmee samenhangend: ‘Er waren wel momenten dat mensen helemaal gek werden, hun handen in de lucht gooiden en op en neer sprongen, maar het gíng niet om die gigantische momenten of enorme drops. Het ging om de opbouw.’
Oh ja, reden drie: de ontvangst van Die Ene Plaat. Je weet wel, ‘Chappell’ van Barnt, een krankzinnige sloopkogel met een hele atypische, knetterende break. Alsof je je vinger in een stopcontact steekt en daar vervolgens een technokick onder plaatst. ‘Deze FUCKING track!’, giechelt Narciss. ‘Tien jaar geleden was dit gewoon een van de tracks van het jaar, wat mij betreft heeft de breakdown de energie van een hardcore-moshpit. Maar veel mensen vinden hem tegenwoordig heel verwarrend, het past qua sound ook totaal niet bij het type muziek dat nu populair is. Ik heb er in het afgelopen jaar een obsessie voor ontwikkeld: hoe kan ik zorgen dat ik dit weer laat werken? Nou, dat ging vaak mis, ik heb er meer dan eens dansvloeren mee leeggedraaid. Vervolgens ben ik het een tijdje als straf gaan inzetten wanneer ik draaide voor een slecht publiek, publiek waar ik niet mee kan viben. Niks lukt, alles slaat dood…? Dán draaide ik ‘Chappell’. Maar tijdens Battle Royale?! De zaal ging helemaal uit z’n plaat, die track was het grote hoogtepunt. Ik moest huilen. Echt! Toen besefte ik: deze plaat moet je niet gebruiken om een slecht publiek te straffen, maar om het allerbeste publiek te belonen. “God, dankjewel!” Het voelde alsof ik eindelijk de berg wist te beklimmen die ik al een jaar probeerde te trotseren. Dat moment staat in mijn hoofd gegrift, ik zal het nooit meer vergeten. Het voelde als de eerste keer dat ik dacht: misschien gaat dit echt goed komen, mensen vinden dit leuk. Ik moest gewoon een heel andere en betere dj worden.’